نماز جمعه در عصر غیبت امام عصر علیه السلام
اصل وجوب نماز جمعه، قطعى و مورد اتفاق مسلمانان است؛ ليکن فقهاى شيعه در اين مسئله، اختلاف نظر دارند که آيا حضور و اذن پيامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام و سلطان عادل در وجوب تعيينى نماز جمعه و يا اساساً در جواز برپایی این نماز شرط است يا نه؟ بر اساس چنين اختلاف نظرى، در باره حکم نماز در دوران عدم حضور رهبر معصوم و فقدان اذن و حکومت عدل، آرايى ميان فقها پديد آمده که در ادامه بحث به آنها اشاره مىشود.
۱. اقامه نماز جمعه
اقامه نماز جمعه در تاريخ اسلام، دورانهاى گوناگونی را پشت سر گذاشته که آگاهى از آنها برای تبيين حکم نماز جمعه در عصر غيبت امام عصر علیه السلام ضروری است:
۱/۱. نماز جمعه در عصر پيامبر صلی الله علیه و آله
نماز جمعه پيش از هجرت پيامبر صلی الله علیه و آله به مدينه، تشريع شده است؛ ليکن به دليل محدوديتهايى که از سوی مشرکان وجود داشت، امکان برپايىِ اين نماز در مکّه نبود. از اين رو، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به فرستادهاش فرمان داد تا براى نخستين بار در مدينه، نماز جمعه برپا کند.۱ پس از هجرت نيز پیامبر صلی الله علیه و آله خود پيوسته اين نماز را اقامه مىکرد.