195
فرهنگ‌نامه جمعه

۲۰۹. سنن ابی داوود ـ به نقل از عبد الرحمان، از پدرش کعب بن مالک که چون صدای اذان روز جمعه را شنید، به اسعد بن زراره رحمت فرستاد. گفتم: هنگامی که بانگ اذان را شنیدی، به اسعد بن زراره رحمت فرستادی. گفت: چون او نخستین کسی است که ما را در [کوه] هزم النبيت در حرّهٔ بنی بیاضه در محلّ آبگیر خَضَمات برای نماز جمعه گرد آورد. گفتم: آن زمان چند نفر بودید؟ گفت: چهل نفر.

نکته: گزارش اخیر که اسعد بن زراره را بر پا کنندهٔ نخستین نماز جمعه معرفی کرده با گزارش پیشین که از مصعب بن عمیر به این عنوان یاد می‌کند ناسازگار نیست. مصعب، فرستادهٔ تبلیغی رسول خدا صلی الله علیه و آله به مدینه و اسعد از بزرگان آن شهر و میزبان مصعب و فراهم‌آورندهٔ زمینه و امکانات تبلیغی برای وی بود. طبعاً گرد هم آوردن مسلمانان توسط اسعد، و اقامهٔ نماز به امامت مصعب انجام شده است.
از این روست که برخی مصعب، و برخی اسعد را برپا کننده اولین نماز جمعهٔ مدینه دانسته‌اند.

۱/۲

نماز جمعه پس از هجرت

۲۱۰.تاریخ المدینةـ به نقل از کعب بن عجره ـ: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هنگامی که به مدینه هجرت کرد، در نخستین جمعه، در مسجد عاتکه [قبیله] بنی سالم، نماز جمعه خواند.

۲۱۱.الدر المنثورـ به نقل از اخبار المدینة، از ابن شهاب ـ: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روز جمعه، سواره از قبا به حرکت در آمد و به [قبیله] بنی سالم رسید و در [مسجد] بنی سالم برای آنها نماز جمعه خواند و آن مسجدی است در عمق درّه و آن، نخستین نماز جمعه‏ای بود که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به پا داشت.


فرهنگ‌نامه جمعه
194

۲۰۹. سُنَن أبي داود عن عبدِ الرّحمٰن عن أبیهِ كَعبِ بن مالِك: أنَّهُ كان إذا سَمِعَ النِّداءَ يَومَ الجُمُعَةَ تَرَحَّمَ لِأَسعَدَ بن زُرارَةَ۱، فَقُلتُ لَهُ: إذا سَمِعتَ النِّداء تَرَحَّمتَ لِأَسعَدَ بنِ زُرارَةَ! قالَ: لِأَنَّهُ أوَّلُ مَن جَمَّعَ بِنا في هَزمِ النَّبيتِ۲ مِن حَرَّةِ بَني بَياضَةَ، في نَقيعٍ يُقالُ لَهُ نَقيعُ الخَضَماتِ، قُلتُ: كَم أنتُم يَومَئِذٍ؟ قالَ: أربَعونَ.۳

نکتة: إن النقل الاخیر والذي ذکر أسعد بن زرارة باعتباره أول مقیم لصلاة الجمعة لایتنافی مع النقل السابق والذي ذکر مصعب بن عمیر باعتباره أول من أقام صلاة الجمعة؛ وذلك أن مصعب المعبوث الاعلامي والتبلیغي لرسول الله صلی الله علیه و آله الی المدینة، وأسعد بن زرارة من کبار المدینة وهو الذي استضاف مصعب وهیأ له الأرضیة والإمکانات المطلوبة للإعلام والتبلیغ. وبطبیعة الحال فإن جمع المسلمین یتم من قبل أسعد بن زرارة، والصلاة بهم تتم من قبل مصعب. ولهذا فقد ذکر البعض مصعباً باعتباره أول من أقام صلاة الجمعة في المدینة، بینما ذکر آخرون أنه أسعد بن زرارة.

۱/۲

صَلاةُ الجُمُعَةِ بَعدَ الهِجرَةِ

۲۱۰.تاریخ المدینة عن كَعبِ بن عُجرَة: إنَّ النّبيّ صلی الله علیه و آله جمّع في أوَّلِ جُمُعَةٍ حينَ قَدِمَ المَدينَةِ في مَسجِدِ بنَي سالِمٍ فَي مسجِدِ عاتِكَةَ.۴

۲۱۱.الدرّ المنثور نَقلاً عن أخبار المدینة عن ابن شِهاب: رَكِبَ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله يَومَ الجُمُعَةِ مِن قَباءَ فَمَرَّ عَلىٰ بَني سالِمٍ، فَصَلّىٰ فيهِمَ الجُمُعَةَ بِبَني سالِمٍ، وهُوَ المَسجِدُ الَّذي في بَطنِ الوادي، وكانَت أوَّلَ جُمُعَةٍ صَلاّها رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله۵.

1.. مصعب بن عمیر: ... هو أوّل من جمّع في الإسلام جمعة. وقد روی قوم من الأنصار أنّ أوّل من جمّع بهم أبو أمامة أسعد بن زرارة (الطبقات الکبری: ج۳ ص۱۱۸).

2.. هَزم‏ النَّبِيتُ‏، و هو جَبَلٌ على بَريدٍ مِن المدِينَةِ (تاج العروس: ج ۱۷ ص ۷۵۴ مادّة«هزم»).

3.. سنن أبي داود: ج۱ ص۲۸۰ ح۱۰۶۹، سنن ابن ماجة: ج۱ ص۳۴۳ ح۱۰۸۲، صحیح ابن خزیمة: ج۳ ص۱۱۳ ح۱۷۲۴، صحیح ابن حبّان: ج۱۵ ص۴۷۷ ح۷۰۱۳، المستدرك علی الصحیحین: ج۱ ص۴۱۷ ح۱۰۳۹، الدرّ المنثور: ج۸ ص۱۵۹.

4.. تاريخ المدينة: ج۱ ص۶۸، معرفة السنن والآثار: ج۲ ص۴۶۵ ذيل ح۱۶۶۹ عن معاذ بن موسى بن عقبة وراجع کتاب الاُمّ: ج۱ ص۱۹۰.

5.. الدرّ المنثور: ج۸ ص۱۶۰ نقلاً عن أخبار المدينة لابن بكّار، دلائل النبوة للبيهقي: ج۲ ص۵۰۰ نحوه، مجمع الزوائد: ج۶ ص۷۸ ح۹۹۲۲.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22618
صفحه از 407
پرینت  ارسال به