167
فرهنگ‌نامه جمعه

۲۰۰.الاقبالـ در بیان دعایی که پس از دعای ندبه خوانده می‏شود ـ: چون از دعا [ى ندبه] فارغ شدى، آماده به سجده رفتن در پيشگاه مولاى خود باش و آنچه را با سند خود از امام صادق علیه السلام روايت کرده‏ايم، بگو، که فرمود: "چون از آن دعاى عيد ـ که ذکر شد ـ فارغ شدى، گونه راست خود را بر زمين بگذار و بگو: سرورم، سرورم! چه بسيارند آزادشدگانت. پس مرا نیز از آنانى قرار دِه که آزادشان ساختى! سرورم، سرورم! چه بسيار گناهی که بخشیدى. پس گناه مرا هم در زمره بخشیده‌شدگان قرار دِه! سرورم، سرورم! چه بسيار حاجت که برآوردى. پس حاجت مرا هم در ميان برآورده‌شده‏ها قرار ده! سرورم، سرورم! چه بسيار اندوهی که زدودی. پس اندوه مرا نیز در ميان زدوده‏ها قرار ده!
سرورم، سرورم! چه بسيار دادخواهى که به فريادش رسيدى. پس مرا هم از جمله کسانى قرار ده که به فریادشان رسيدى! سرورم، سرورم! چه بسيار دعا که اجابت کردى. پس دعاى مرا نيز در ميان اجابت‌شده‏ها قرار ده! سرورم، سرورم! سجده مرا در زمره ساجدان، مورد رحمت قرار ده و بر سرشک من در زمره اشک‌ريزان، رحمت آر و بر ناليدنم در زمره نالندگانِ به درگاهت، ترحّم کن!
سرورم، سرورم! چه بسيار تهى‌دستى را که بى‌نياز کردى. پس تهى‌دستىِ مرا هم در ميان آنچه بى‌نيازى کردى، قرار ده! سرورم، سرورم! بر دعاى من در زمره دعا‌کنندگانت، رحمت آر! سرورم و معبودم! بدی کردم، ستم کردم، کار بد انجام دادم و به گناهم اقرار دارم؛ و چه بد عمل کردم! اى مولاى من! مرا بيامرز، اى بزرگوار! اى ارجمند! اى زيبا!
پس چون فراغت یافتی و برگشتى، دستان خود را بالا مى‏برى و پروردگارت را مى‏ستايى. سپس آنچه را پيش‏تر گفته بودى، مى‏گويى و بر پيامبر صلی الله علیه و آله درود می‌فرستی و خداى متعال را مى‏ستايى؛ که ستايش، از آنِ خداوند، پروردگار جهانيان است”.

۴/۳

دعا برای امام مهدی علیه السلام

۲۰۱.مصباح المتهجّدـ به نقل جابر، از امام باقر علیه السلام ـ: امام زین العابدین علیه السلام فرمود: از” جمله کارهای روز جمعه این دعا، برای بعد از ظهر است: بارالها! جانم را که وقف تو شده و تنها به امر تو اختصاص یافته، به بهای بهشت، از من خريدارى کن، همراه معصومى از عترت پيامبرت صلی الله علیه و آله که ذخيره شده تا حقّ به ستم برده شده را بگيرد. همو که به ولادتش منسوب است۱ و زمين را به دست وی از عدل و داد پر مى‏کنى، چنان که از ظلم و ستم پر شده است و مرا از کسانى که [از امامان‌] پیش افتاده و از دين بيرون رفتند و يا عقب ماندند و نابود شدند، قرار مده؛ بلکه از آنان قرارم ده که همراه [امامان] باقى ماندند و [به سعادت‏] رسيدند و مرا شهيدى در اختيار خود و سعادتمند مقرّر فرما”.

1.. همان‏گونه كه علّامه مجلسى; آورده: ممكن است «منسوب» ، مصحّف «مستور» باشد ، يعنى از هنگام ولادتش پنهان است ، امّا اگر نسخه را درست بدانیم، معنايش اين است كه امام به دليل وجود روايات متعدد، پيش از تولد و هنگام آن، مشهور و معروف بوده است.


فرهنگ‌نامه جمعه
166

۲۰۰.الاقبالـ في ذِکرِ الدُّعاء بَعدَ دُعاءِ النُّدبَةِ ـ: فَإِذا فَرَغتَ مِنَ الدُّعاءِ فَتَأَهَّب لِلسُّجودِ بَينَ يَدَي مَولاكَ، وَقُل ما رَوَيناهُ بِإِسنادنا إلىٰ أبي عَبدِ اللّهِ علیه السلام قالَ: إذا فَرَغتَ مِن دُعاءِ العيدِ المَذكورِضَع خَدَّكَ الأَيمَنَ عَلَى الأَرضِ وقُل: "سَيِّدي سَيِّدي، كَم مِن عَتيقٍ لَكَ فَاجعَلني مِمَّن أعتَقتَ. سَيِّدي سَيِّدي، وكَم مِن ذَنبٍ قَد غَفَرتَ فَاجعَل ذَنبي فيمَا۱ غَفَرتَ، سَيِّدي سَيِّدي، وكَم مِن حاجَةٍ قَد قَضَيتَ فَاجعَل‏حاجَتي فيما قَضَيتَ، سَيِّدي سَيِّدي، وكَم مِن كُربَةٍ قَد كَشَفتَ فَاجعَل كُربَتي فيما كَشَفتَ، سَيِّدي سَيِّدي، وكَم مِن مُستَغيثٍ قَد أغَثتَ فَاجعَلني فيمَن أغَثتَ، سَيِّدي سَيِّدي، كَم مِن دَعوَةٍ قَد أجَبتَ فَاجعَل دَعوَتي فيما أجَبتَ، سَيِّدي سَيِّدي، ارحَم سُجودي في السّاجِدينَ، وَارحَم عَبرَتي فِي المُستَعبِرينَ، وَارحَم تَضَرُّعي فيمَن تَضَرَّعَ مِنَ المُتَضَرِّعينَ. سَيِّدي سَيِّدي، كَم مِن فَقيرٍ قَد أغنَيتَ، فَاجعَل فَقري فيما أغنَيتَ، سَيِّدي سَيِّدي، ارحَم دَعوَتي فِي الدّاعينَ، سَيِّدي وإلهي، أسَأتُ وظَلَمتُ وعَمِلتُ سوءاً وَاعتَرَفتُ بِذَنبي، وبِئسَ ما عَمِلتُ، فَاغفِر لي يا مَولايَ، أي كَريمُ، أي عَزيزُ، أي جَميلُ”.
فَإِذا فَرَغتَ وَانصَرَفتَ رَفَعتَ يَدَيكَ، ثُمَّ حَمِدتَ رَبَّكَ، ثُمَّ تَقولُ ما تَقَدَّمَ عَلَيهِ، وسَلَّمتَ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله وحَمِدَتَ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى، وَالحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمينَ.۲

۴/۳

الدُّعاء لِلإمامِ المَهديِّ علیه السلام

۲۰۱.مصباح المتهجّد: جابر علیه السلام عن أبي جعفر عن عليّ بن الحُسَينِ علیه السلام: مِن عَمَلِ يَومِ الجُمُعَةِ الدُّعاءُ بَعدَ الظَّهرِ: اللهُمَّ اشتَرِ مِنّي نَفسِيَّ المَوقوفَةَ عَلَيكَ المَحبوسَةَ لِأَمرِكَ بِالجَنَّةِ، مَعَ مَعصومٍ مِن عِترَةٍ نَبِيِّكَ صلی الله علیه و آله مَخزونٍ لِظُلامَتِهِ مَنسوبٍ بِوِلادَتِهِ، تَملَأُ به الأَرضَ عَدلاً و قِسطاً كَما مُلِئَت جَوراً و ظُلماً، و لا تَجعَلني مِمَّنَ تَقَدَّمَ فَمَرَقَ أو تَأَخَّرَ فَمُحِقُ، وَ اجعَلني مِمَّن لَزِمَ فَلَحِقَ، وَ اجعَلني شَهيداً سعيدا في قَبضَتِكَ‏۳.

1.. في المصدر: «فيمن» وما أثبتناه من بحار الأنوار.

2.. الإقبال: ج۱ ص۵۱۳، بحار الأنوار: ج۹۱ ص۲۸ ح۷.

3.. مصباح المتهجّد: ص ۳۷۵ ح ۵۰۲، جمال الاُسبوع: ص ۲۶۷، بحار الأنوار: ج۹۰ ص۶۸ ح۱۲.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22721
صفحه از 407
پرینت  ارسال به