101
فرهنگ‌نامه جمعه

۱۳۳.تهذیب الأحکامـ به نقل از علی بن ابی حمزهٔ بطائنی ـ: از امام صادق علیه السلام در باره غسل دو عید [فطر و قربان] پرسیدم که آیا واجب است؟
فرمود: "آن سنّت (مستحب) است”.
گفتم: [غسل] جمعه چه‌طور؟
فرمود: "آن نیز سنّت (مستحب) است”.

۱۳۴.تهذیب الأحکامـ به نقل از سَماعة بن مهران ـ: امام صادق علیه السلام در باره کسی که در آغاز روز جمعه غسل نکرده است، فرمود: "در پایان روز، آن را به جا آوَرَد و اگر [موقعیت مناسبی] نیافت، آن را در روز شنبه انجام دهد”.

۱۳۵.تهذیب الأحکامـ به نقل از عبد الله‏ بن بُکير ـ: از امام صادق علیه السلام در باره کسی که غسل روز جمعه را به جا نیاورده، پرسیدم. فرمود: "روز جمعه تا هنگام شب غسل کند و اگر انجام نداد، روز شنبه غسل نماید”.

۱۳۶.الکافیـ به نقل از حسين بن خالد ـ: از امام کاظم علیه السلام پرسیدم: از چه رو غسل جمعه لازم شده است؟ فرمود: "خداوند متعال، نماز واجب را با نماز نافله جبران کرد و نیز روزه واجب را با روزه نافله و وضوى واجب را با غسل جمعه جبران ساخت، [یعنی] آنچه را از سهو و کوتاهی و فراموشی و کمبود که در آن واجبات، پدید آمده باشد”.

۱۳۷.الکافیـ به نقل از حسين بن موسى بن جعفر علیه السلام به نقل از مادرش و اُمّ أحمد دختر موسى ـ: در بیابان همراه امام کاظم علیه السلام بودیم و قصد رفتن به بغداد را داشتیم. در روز پنج‌شنبه به ما فرمود: "امروز برای فردا جمعه غسل کنید؛ زیرا فردا آب در آن جا کم است”. از این رو، روز پنج‌شنبه برای روز جمعه، غسل کردیم.


فرهنگ‌نامه جمعه
100

۱۳۳.تهذیب الأحکام عن عليّ بن أبي حمزة البَطائِنيّ: سَأَلتُ أَبَا عَبدِ اللّه‏ علیه السلام عَن غُسلِ العِيدَينِ أَ وَاجِبٌ هُوَ؟ فَقَالَ: هُوَ سُنَّةٌ، قُلتُ: فَالجُمُعَةُ؟ قَالَ: هُوَ سُنَّةٌ.۱

۱۳۴.تهذیب الأحکام عن سَمَاعَةَ بنِ مِهرَانَ عَن الإمام الصادق‏ علیه السلام فِي الرَّجُلِ لَا يَغتَسِلُ يَومَ الجُمُعَةِ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ، قَالَ: يَقضِيهِ فِي آخِرِ النَّهَارِ، فَإِن لَم يَجِد فَليَقضِهِ يَومَ السَّبت.۲

۱۳۵.تهذیب الأحکام عن عَبدِ الله‏ بنِ بُكَيرٍ عَن الإمام الصادق‏ علیه السلام: سَأَلتُهُ عَن رَجُلٍ فَاتَهُ الغُسلُ يَومَ الجُمُعَةِ، قَالَ: يَغتَسِلُ مَا بَينَهُ وَ بَينَ اللَّيلِ، فَإِن فَاتَهُ اغتَسَلَ يَومَ السَّبتِ.۳

۱۳۶.الكافي عن الحسين بن خالد: سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الأَوَّلَ علیه السلام: كَيفَ صارَ غُسلُ يَومِ الجُمُعَةِ واجِبا؟ فَقالَ: إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى أتَمَّ صَلاةَ الفَريضَةِ بِصَلاةِ النّافِلَةِ، وأَتَمَّ صِيامَ الفَريضَةِ بِصِيامِ النّافِلَةِ، وأَتَمَّ وُضوءَ الفَريضَةِ بِغُسلِ يَومَ الجُمُعَةِ، ما كانَ في ذلِكَ مِن سَهوٍ أو تَقصيرٍ أو نِسيانٍ (أو نُقصانٍ).۴

۱۳۷.الكافي عن الحسين بن موسى بن جعفر علیه السلام عن اُمّه واُمّ أحمد بنت موسى قالتا: كُنّا مَعَ أبِي الحَسَنِ علیه السلام بِالبادِيَةِ ونَحنُ نُريدُ بَغدادَ، فَقالَ لَنا يَومَ الخَميسِ: اِغتَسِلاَ اليَومَ لِغَدٍ يَومِ الجُمُعَةِ، فَإِنَّ الماءَ بِها غَدا قَليلٌ. فَاغتَسَلنا يَومَ الخَميسِ لِيَومِ الجُمُعَةِ.۵

1.. تهذيب ‏الأحكام: ج۱ ص۱۱۲ ح۲۹۷، الاستبصار: ج۱ ص۱۰۳ ح۳۳۵، منتهى المطلب: ج۲ ص۴۶۱، وسائل الشيعة: ج۲ ص۹۴۵ ح۳۷۳۷ وراجع فقه الرضا: ص۸۳.

2.. تهذيب ‏الأحكام: ج۱ ص۱۱۳ ح۲۹۹، الاستبصار: ج۱ ص۱۰۴ ح۳۰۴، منتهى المطلب: ج۲ ص۴۶۵، وسائل الشيعة: ج۲ ص۹۴۹ ح۳۷۵۷.

3.. تهذيب ‏الأحكام: ج۱ ص۱۱۳ ح۳۰۰، منتهى المطلب: ج۲ ص۴۶۶، وسائل الشيعة: ج۲ ص۹۵۰ ح۳۷۵۸ وراجع الهدایة للصدوق: ص۱۰۳.

4.. الكافي: ج۳ ص۴۲ ح۴، علل الشرائع: ص۲۸۵ ح۱، تهذيب الأحكام: ج۱ ص۳۶۶ ح۱۱۱۱ وص۱۱۱ ح۲۹۳، المحاسن: ج۲ ص۲۸ ح۱۱۰۱ کلاهما نحوه، بحار الأنوار: ج۸۱ ص۱۲۳ ح۴ وراجع كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۱۱۲ ح۲۳۱.

5.. الكافي: ج۳ ص۴۲ ح۶، تهذيب الأحكام: ج۱ ص۳۶۶ ح۱۱۱۰ وص۳۶۵ ح۱۱۰۹ عن الإمام الصادق علیه السلام نحوه، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۱۱۱ ح۲۲۷ عن الحسن بن موسى و الظاهر أنّه تصحیف، منتهى المطلب: ج۲ ص۴۶۷ و ليس فيه ذيله من «فإنّ الماء»، وسائل الشيعة: ج۲ ص۹۴۹ ح۳۷۵۴.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22839
صفحه از 407
پرینت  ارسال به