29
فرهنگ‌ نامه مهماني

۱۷.إرشاد القلوب:مى گويند: روزى امير مؤمنان عليه السلام گريه كرد . سبب گريه اش را از او پرسيدند .
فرمود : « هفت روز است كه مهمانى بر ما وارد نشده است » .

۱۸.امام صادق عليه السلام :ابراهيم عليه السلام بسيار مهمان نواز بود ، به گونه اى كه اگر يك روز مهمانى نزدش نبود ، در جستجوى مهمان ، بيرون مى رفت و درِ خانه اش را مى بست و كليدها را بر مى داشت تا اين كه مهمان مى جُست .

۱۹.امام صادق عليه السلام :مهماندارى ، از سنّت است .

۲۰.الكافىـ به نقل از حسين بن عطيّه ، از امام صادق عليه السلام ـ: مكارم اخلاق ، ده تاست . پس اگر توانستى آنها را در خود داشته باشى، چنان باش؛ زيرا اين خصلت ها ، گاه در شخصى هستند و در فرزند او نيستند، و گاه در فرزند هستند و در پدرش نيستند، و گاه در برده هستند و در آزاد نيستند.
گفته شد : آنها چيستند ؟
فرمود: « راستىِ نوميدى [و قطع طمع و اميد از آنچه مردم دارند] ، راستىِ زبان ، امانتدارى ، صله رحم ، مهمان نوازى... » .

۲۱.امام صادق عليه السلامـ به داوود بن سَرحان ـ: اى داوود ! مكارم اخلاق ، به يكديگر پيوسته اند . خداوند ، آنها را هر جا كه بخواهد ، قسمت مى كند. ممكن است
در مرد باشند و در فرزندش نباشند، در برده باشند و در مولايش نباشند [كه اين خصلت هاى نيك ، عبارت اند از]: راستى در گفتار، راستى با مردم، ۱ عطا كردن به سائل، تلافى كردن نيكى ها، امانتدارى، به جا آوردن صله رحم، نيكى كردن به همسايه و دوست، مهمان نوازى، و بالاترين آنها حيا .

1.در مأخذ ، اين گونه آمده است ؛ امّا در بحار الأنوار به جاى «الناس» ، «البأس» آمده و «صدق البأس» ، به معناى شجاعت و دلاورى است.


فرهنگ‌ نامه مهماني
28

۱۷.إرشاد القلوب :قيلَ : إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام بَكى يَوما ، فَسَأَلوهُ عَن سَبَبِ بُكائِهِ ، فَقالَ : مَضَت لَنا سَبعَةُ أيّامٍ لَم يَأتِنا ضَيفٌ . ۱

۱۸.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ إبراهيمَ عليه السلام كان أبا أضيافٍ ، فَكانَ إذا لَم يَكونوا عِندَهُ خَرَجَ يَطلُبُهُم ، وأغلَقَ بابَهُ وأخَذَ المَفاتيحَ يَطلُبُ الأَضيافَ . ۲

۱۹.عنه عليه السلام :قِرَى الضَّيفِ مِنَ السُّنَّةِ . ۳

۲۰.الكافي عن الحسين بن عطية عن الإمام الصادق عليه السلام :المَكارِمُ عَشرٌ ، فَإِنِ استَطَعتَ أن تَكونَ فيكَ فَلتَكُن ، فَإِنَّها تَكونُ فِي الرَّجُلِ ولا تَكونُ في وَلَدِهِ ، وتَكونُ فِي الوَلَدِ ولا تَكونُ في أبيهِ ، وتَكونُ فِي العَبدِ ولا تَكونُ فِي الحُرِّ .
قيلَ : وما هُنَّ ؟
قالَ : صِدقُ اليَأسِ ۴ ، وصِدقُ اللِّسانِ ، وأداءُ الأَمانَةِ ، وصِلَةُ الرَّحِمِ ، وإقراءُ الضَّيفِ ... . ۵

۲۱.الإمام الصادق عليه السلامـ لِداودَ بنِ سَرحانَ ـ: يا داودُ ، إنَّ خِصالَ المَكارِمِ بَعضُها مُقَيَّدٌ بِبَعضٍ ، يَقسِمُهَا اللّهُ حَيثُ يَشاءُ ، تَكونُ فِي الرَّجُلِ ولا تَكونُ فِي ابنِهِ ، وتَكونُ فِي العَبدِ ولا تَكونُ في سَيِّدِهِ : صِدقُ الحَديثِ ، وصِدقُ النّاسِ ۶ ، وإعطاءُ السائِلِ ، وَالمُكافَأَةُ بِالصَّنائِعِ ، وأداءُ الأَمانَةِ ، وصِلَةُ الرَّحِمِ ، وَالتَّوَدُّدُ إلَى الجارِ وَالصّاحِبِ ، وقِرَى الضَّيفِ ورَأسُهُنَّ الحَياءُ . ۷

1.إرشاد القلوب : ص ۱۳۶ .

2.الكافي : ج ۴ ص ۴۰ ح ۶ عن زيد الشحّام ، مشكاة الأنوار : ص ۴۰۶ ح ۱۳۵۱ ، بحارالأنوار : ج ۱۲ ص ۱۳ ح ۴۰ .

3.دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۴۸۹ ح ۱۷۴۴ ، تحف العقول : ص ۳۳۷ نحوه ، مستدرك الوسائل : ج ۱۳ ص ۳۹۵ ح ۱۵۷۰۷ .

4.اليأسُ بالياء المثنّاة كما في بعض نسخ الكتاب ومجالس الشيخ وغيره . وفي بعض النسخ «البأس» بالباء الموحّدة (هامش المصدر) .

5.الكافي : ج ۲ ص ۵۵ ح ۱ ، الأمالي للمفيد : ص ۲۲۶ ح ۴ ، الخصال : ص ۴۳۱ ح ۱۱ ، الأمالي للطوسي : ص ۱۰ ح ۱۲ كلاهما عن الحسن بن عطيّة ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ص ۳۶۷ ح ۱۷ .

6.كذا في المصدر ، وفي بحارالأنوار : «البأس» .

7.الأمالي للطوسي : ص ۳۰۱ ح ۵۹۷ عن أبي قتادة ، بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۳۷۵ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    فرهنگ‌ نامه مهماني
    سایر پدیدآورندگان :
    مولف: محمّد محمّدی ری شهری؛ مترجم: حميد رضا شيخي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2332
صفحه از 171
پرینت  ارسال به