139
فرهنگ‌ نامه مهماني

۲۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس غذايى را بخورد كه به آن دعوت نشده است ، در واقع ، شعله آتشْ وارد شكم خود مى كند.

۲۲۳.امام صادق عليه السلام :هر كس غذايى را بخورد كه به آن دعوت نشده است، در حقيقت، تكّه اى از آتش خورده است .

۲۲۴.امام على عليه السلامـ به مهمانى مى رفت و مى فرمود ـ: [رفتن به] اين [مهمانى] ، وظيفه كسى است كه به آن دعوت شده است و هر كس بدون دعوت، به مهمانى اى برود ، كارى ناشايست كرده است .

ر . ك : ص ۱۴۷ (آنچه شايسته مهمان نيست / ديگرى را همراه بردن) .

نكته

قابل توجّه اين كه روايات پيش گفته ، تنها ناظر به رفتار كسانى است كه به دنبال باخبر شدن از برپايى يك مهمانى ، بدون آن كه براى حضور در آن محفل دعوت شوند ، به صورت مستقل و يا همراه مهمانِ دعوت شده اى در آن جا حضور مى يابند . بر اين اساس ، نكوهش وارد شده در اين روايات ، رفت و آمدهاى دوستانه اى را كه بدون دعوت قبلى صورت مى پذيرند ، شامل نمى گردد .

۵ / ۲

حضور در مهمانى ويژه ثروتمندان

۲۲۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پذيرفتن دعوت كسى كه ثروتمندانْ در وليمه اش حضور دارند، نه فقرا، شايسته نيست .

۲۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ يك از شما بر سفره غذاى قومى كه توانگرشان دعوت مى شود و تهى دستشان دعوت نمى شود ، نبايد حاضر شود.

۲۲۷.امام كاظم عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از خوردن وليمه اى كه به توانگران اختصاص مى يابد و فقرا در آن جايى ندارند، نهى فرمود.


فرهنگ‌ نامه مهماني
138

۲۲۲.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أكَلَ طَعاما لَم يُدعَ إلَيهِ ، فَإِنَّما يَأكُلُ في جَوفِهِ شُعلَةَ نارٍ . ۱

۲۲۳.الإمام الصادق عليه السلام :مَن أكَلَ طَعاما لَم يُدعَ إلَيهِ ، فَإِنَّما أكَلَ قِطعَةً مِنَ النّارِ . ۲

۲۲۴.الإمام عليّ عليه السلامـ أنَّهُ كانَ يَأتِي الدَّعوَةَ ويَقولُ ـ: هِيَ حَقٌّ عَلى مَن دُعِيَ إلَيها . ومَن أتاها ولَم يُدعَ إلَيها فَقَد أتى ما لا يَصلُحُ لَهُ . ۳

راجع : ص ۱۴۶ (ما لا ينبغي للضيف / استتباع الغير) .

نكتة

الجدير بالذكر أن الروايات المتقدمة ناظرة لخصوص اولئك الذين يحاولون التعرف على مجالس الولائم للحضور فيها من دون توجيه دعوة اليهم ، سواء كان حضورهم فيها بشكل مستقل أو مع المدعوين للحضور فيها . وعلى هذا الأساس فإن الذّم الوارد في هذه الروايات لا يشمل الزيارات الأخوية التي تكون من دون دعوة مسبقة .

۵ / ۲

الإِجابَةُ لِلضِّيافَةِ الخاصَّةِ بِالأغنِياءِ

۲۲۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يُكرَهُ إجابَةُ مَن يَشهَدُ وَليمَتَهُ الأَغنِياءُ دونَ الفُقَراءِ . ۴

۲۲۶.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَحضُرَنَّ أحَدُكُم عَلى مائِدَةِ قَومٍ غَنِيُّهُم مَدعُوٌّ ، وفَقيرُهُم مَرجُوٌّ ۵ . ۶

۲۲۷.الإمام الكاظم عليه السلام :نَهى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَن طَعامِ وَليمَةٍ يُخَصُّ بِهَا الأَغنياءُ ، ويُترَكُ الفُقَراءُ . ۷

1.دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۰۸ ح ۳۴۹ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۶ ص ۲۰۶ ح ۱۹۶۰۶ .

2.الكافي : ج ۶ ص ۲۷۰ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۹۲ ح ۳۹۸ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۳۱۶ ح ۱۰۱۵ .

3.دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۰۷ ح ۳۴۶ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۶ ص ۲۰۶ ح ۱۹۶۰۵ .

4.الدعوات : ص ۱۴۱ ح ۳۵۸ ، بحارالأنوار : ج ۷۵ ص ۴۴۸ ح ۱۱ .

5.أرْجَيتُ الأمر : أخّرته ، يُهمز ولا يُهمز (الصحاح : ج ۶ ص ۲۳۵۲ «رجا») .

6.عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۳۷ ح ۱۲۶ .

7.الكافي : ج ۶ ص ۲۸۲ ح ۴ .

  • نام منبع :
    فرهنگ‌ نامه مهماني
    سایر پدیدآورندگان :
    مولف: محمّد محمّدی ری شهری؛ مترجم: حميد رضا شيخي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2143
صفحه از 171
پرینت  ارسال به