از دو حد خارج میکند: حدّ تعطیل و حدّ تشبیه».
هشام بن حکم از امام صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: «لَا بُدَّ مِنَ الْخُرُوجِ مِنْ جِهَةِ التَّعْطِیلِ وَالتَّشْبِیهِ؛۱ به ناچار او از جهت تعطیل و تشبیه خارج است».
در روایات نقل شده است که «التَّوْحِیدُ نَفْیُ الْحَدَّیْنِ حَدِّ التَّشْبِیهِ وَحَدِّ التَّعْطِیل؛۲ توحید نفی دو حد است؛ حدّ تشبیه و حدّ تعطیل».
۲. احادیثی که خداوند را از حدّ نفی و اِبطال و حدّ تشبیه خارج میدانند:
محمد بن عیسی بن عبید از امام رضا علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند:
۰.لِلنَّاسِ فِی التَّوْحِیدِ ثَلَاثَةُ مَذَاهِبَ نَفْیٌ وَتَشْبِیهٌ وَإِثْبَاتٌ بِغَیْرِ تَشْبِیهٍ فَمَذْهَبُ النَّفْیِ لَا یَجُوزُ وَمَذْهَبُ التَّشْبِیهِ لَا یَجُوزُ لِأَنَّ اللّه تَبَارَکَ وَتَعَالَى لَا یُشْبِهُهُ شَیْءٌ وَالسَّبِیلُ فِی الطَّرِیقَةِ الثَّالِثَةِ إِثْبَاتٌ بِلَا تَشْبِیهٍ؛۳ مردم را در توحید سه مذهب است، یکى نفى و دیگرى تشبیه و سوم اثبات بدون تشبیه پس مذهب نفى جائز نیست و مذهب تشبیه روا نباشد؛ زیرا خداوند متعال چیزى به او شباهت ندارد و راه درست در طریقه سوم باشد که اثبات بدون تشبیه است.
محمد بن عیسی نقل میکند: «سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام یَجُوزُ أَنْ یُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ مَوْجُودٌ قَالَ نَعَمْ تُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّیْنِ حَدِّ الْإِبْطَالِ وَحَدِّ التَّشْبِیه؛۴ از امام باقر علیه السلام سؤال شد که آیا جایز است در مورد خداوند گفته شود خداوند موجود است، فرمود بله از دو حد ابطال و تشبیه خارج میکنی».
هشام بن حکم از امام صادق علیه السلام نقل میکند وقتی زندیق از حقیقت خداوند، از