سه جمله زیر برای معرفی سه دیدگاه ذکر شده، در مثال علم، استفاده میشود:
۱. اللّه تعالی عالم لذاته، یا عالم بذاته؛
۲. اللّه تعالی عالم بعلم و علمهُ غیر ذاته؛
۳. اللّه تعالی عالم بعلم و علمه عین ذاته یا عالم بعلم هو هو.۱
لازم به ذکر است که در کتابهای کلامی و حدیثی، عینیّت، همیشه به معنای خاص کلمه، یعنی نظریه سوم نیست و در بسیاری موارد مقصود از عینیّت صفات با ذات، نفی نظریه زیادت است و تعبیر «عینیّت» شامل نظریه اول و سوم میشود. حتی گاه مقصود از عینیّت، نفی صفات و نیابت ذات از صفات است. علامه مجلسی میگوید:
۰.فصل دهم آنکه صفات کمالیه الهى عین ذات مقدس اوست؛ به این معنا که او را صفت موجودی نیست که قائم بذات مقدس او باشد، بلکه ذات او قائم مقام جمیع صفات است اگر در ما ذاتى هست و صفت قدرت موجودیست که عارض آن ذات شده است و در حق تعالى ذات مقدس او قائممقام جمیع صفاتست و همچنین در دیگر صفات کمالیه، ذات قائم مقام همه است و به غیر ذات مقدس بسیط مطلق چیزى نیست.۲
مُلّامهدی نراقی میگوید:
۰.و مذهب ارباب شریعت و جمیع حکمای اسلام این است که از براى خداوند صفات کمالیه ثابت و متحقّق است و آن صفات عین ذات الهى است و این مذهب حقّ است، هم از حیثیّت شرع و هم از حیثیّت عقل و باید اهل اسلام به این نحو اعتقاد کنند و مراد از صفات الهى که عین ذات