فصلنامه علمي - پژوهشي علوم حديث 51 - صفحه 94

چنان كه ملاحظه مي نماييد، محدّث فيض، بي‌آن‌كه در ضرورت تأويل حديث ترديدي كند، در تأويل آن سه احتمال ذكر مي نمايد: احتمال نخست، به همين وجه «وحي بياني» برمي گردد. احتمال دوم مابه‌التفاوت ۶۲۳۶ آيه از هفت‌هزار را مربوط به تفاوت در شمارش و تحديد رؤوس آيات مي داند. احتمال سوم وقوع نسخ تلاوت است، كه برخلاف ديدگاه مشهور عالمان شيعه، مورد پذيرش قاطبه عالمان سنّي است.
نظريه نسخ تلاوت نظريه اي بس ضعيف، بلكه سخيف است. از اين رو، عمده عالمان شيعي آن را مردود مي شمارند. و به شدّت، كم طرفدار است. به همين جهت، محدّث فيض نيز آن را به عنوان آخرين احتمال، به عنوان احتمالي ثبوتي، مي آورد. همچنين حمل بر وحي بياني را به عنوان احتمال اوّل ذكر مي نمايد.
ذكر گفتار ديگر عالمان و محدّثان را اندكي پس از اين، در ذيل عنوان: «تأويل حديث بر معنايي شامل وحي غير قرآني» مي آوريم.

حمل بر نسخ تلاوت

در همين گفتار ياد شده محدّث فيض آخرين احتمالي كه ذكر مي شود، احتمال وقوع نسخ تلاوت است، ۱ كه برخلاف ديدگاه مشهور عالمان شيعه، نظريه مورد پذيرش مشهور عالمان سنّي است.
بايد گفت كه نظريه نسخ تلاوت، نظريه اي بس ضعيف، بلكه سخيف است. از اين رو، عمده عالمان شيعي آن را مردود مي شمارند. و به شدّت، كم‌طرفدار است. به همين جهت، محدّث فيض نيز آن را به عنوان آخرين احتمال، به عنوان احتمالي ثبوتي، مي آورد. همچنين حمل بر وحي بياني را به عنوان احتمال اوّل ذكر مي نمايد.

تأويل حديث بر معنايي شامل وحي غير قرآني

در اينجا به نقل گفتار شيخ صدوق و محدّث اُرمَوي و جصّاص و نَوَوي مي پردازيم. ليكن ناگزير از بيان دو نكته هستيم. و به اين نكته نيز توجّه مي دهيم كه چون دو مفهوم: «وحي غير قرآني» و «وحي بياني» به منزله جنس و فصل براي هم هستند، از اين رو، نه تنها اثبات وحي غير قرآني، منافاتي با اثبات وحي بياني ندارد، بلكه اثبات آن از سوي هر يك از اين عالمان و محدّثان خود تأييدي بر اثبات وحي بياني خواهد بود. به علاوه، صدوق مقوله «وحي غير قرآني» را در تأويل مفاد حديث هشام آورده است؛ ولي محدّث اُرمَوي، جصّاص و نَوَوي آن را در شرح و تحليل همان احاديث ناظر به وحي غير قرآني آورده اند، نه حديث هشام يا ديگر احاديث ناظر به وحي بياني.
۱. رئيس المحدّثين شيخ صدوق اين وجه را، با باوري استوار، به عنوان تنها وجه تأويل، آورده است. او نخست در باره حجم قرآن كريم مي گويد:
اعتقادنا أنّ القرآن الذي أنزله الله تعالي علي نبيّه( هو ما بين الدفّتين، و هو ما في أيدي الناس؛ ليس بأكثر من ذلك... ومن نسب إلينا أنّا نقول إنّه أكثر من ذلك فهو كاذب. ۲

1.. همان مصدر، ر.ك: الوافي، ج۹، ص۱۷۸۱.

2.. الاعتقادات، ص۸۴.

صفحه از 171