اشعري ـ كه مشابه كتاب الجامع اوست ـ ، كتاب الضياء و النور است كه شامل ابواب نكاح، طلاق، رضاع،حدود و ديات بوده ۱ و با ابواب ديگري كه نجاشي به بيان آنها مي پردازد، هم خواني دارد.
ابن شهر آشوب، الجامع و النور و الضياء را كتاب هايي مستقل تلقي كرده و الجامع را شامل عبادات، النور را شامل معاملات مي داند و محتواي الضياء را بيان نكرده است؛ ۲ امّا برداشت شيخ آقابزرگ تهراني از گفتار شيخ طوسي، كه كتاب الجامع او شامل ابواب وضو تا ديات ۳ و كتاب الضياء و النور نيز عناوين بخش هايي ديگر از كتاب است ـ كه فصول عبادات و معاملات را از يكديگر جدا مي نمايد ـ صحيح تر به نظر مي رسد.
۳۰. كتب ثلاثين، موسي بن حسن بن عامر بن عبد الله بن سعد اشعري قمي. او را با الفاظي از قبيل «ثقه»، «عين» و «جليل» توصيف كرده اند. ۴ وي صاحب سي كتاب بوده كه برخي از آنها عبارت اند از: كتاب الطلاق، كتاب الوصايا، كتاب الفرائض، كتاب الفضائل، كتاب الحج، كتاب الرحمة (كه همان كتاب الوضوء است)، كتاب الصلاة، كتاب الزكاة، كتاب الحج، كتاب الصيام، كتاب يوم و ليلة، كتاب الطبّ. ۵ اين كتاب ها را عبد الله بن جعفر حميري ـ كه در سال ۲۹۷ ق، به كوفه آمده ـ ، روايت كرده است. ۶
۳۱. الجامع في أنواع الشرايع، حميد بن زياد بن حماد دهقان (م ۳۱۰ ق). وي از مصنّفان و محدّثان موثّق كوفي است كه در سورا و نينوا مي زيسته و از بزرگان واقفه بوده ۷ و روايتش را در صورت نبود معارض، مقبول شمرده اند. ۸
وي را از جمله معمّرين شمرده اند؛ به طوري كه از جابر جعفي (م ۱۳۲ ق) و ابو حمزه ثمالي (م ۱۵۰ ق) با يك واسطه روايت مي كند. ۹ با اين حال، شيخ طوسي، نامش را در زمره كساني كه از ائمّه روايت نكرده اند، ياد مي كند. ۱۰ او راوي بسياري از كتب اصول و صاحب تأليفات بسيار بوده است؛ چندان كه شماره مصنّفات او را به تعداد كتب اصول دانسته اند. ۱۱ شيخ طوسي، از كتب او از سه طريق و به دو واسطه روايت مي كند؛ ۱۲ امّا درباره آثار او اطّلاعي در دست نيست.
۳۲. محمّد بن مسعود بن عيّاش سلمي سمرقندي، معروف به عيّاشي (م ۳۲۰ ق). ۱۳ وي از دانشمندان
1.. همان.
2.. معالم العلماء، ص۱۳۸.
3.. الذريعة، ج۵، ص۱۳۰.
4.. رجال النجاشي، ص۴۰۶.
5.. رسالة في آل أعين، ص۵۱؛ رجال الطوسي، ص۴۴۹؛ الذريعة، ج۶، ص۲۵۴.
6.. رجال النجاشي، ص۱۳۲.
7.. خلاصة الأقوال، ص۱۲۹.
8.. الذريعة، ج۲، ص۱۴۸.
9.. رجال الطوسي، ص۴۲۱.
10.. الفهرست، طوسي، ص۱۱۴.
11.. الأعلام، ج۷، ص۹۵.