همچنين به حضرت رسول نسبت دادهاند که فرمود:
للمرأة ستران القبر و الزوج. قيل و ايهما افضل؟ قال: القبر؛
زن را دو پوشش است: گور و شوهر. پرسيدند: کدام يک برتر است؟ فرمود: گور. ۱
هنگامي که به رسول اکرم اين گونه نسبتهايي داده ميشود، نميتوان انتظار داشت که ديگران مصون بمانند. احاديث متعددي از اين دست ـ که همه بر اساس زنستيزي استوار است ـ به پيامبر و ائمه نسبت داده شده و در کتابها جزو مسلمات به شمار رفته است، ليکن با پيگيري به مجعول بودن آنها پي ميبريم؛ براي نمونه، نظام الملک مينويسد که پيامبر اکرم فرمود:
با زنان در کارها تدبير کنيد؛ اما هرچه ايشان گويند چنين بايد کرد، به خلاف آن کنيد تا صواب آيد. و لفظ خبر اين است: «شاوروهنّ و خالفوهنّ.» اگر ايشان تمام عقلْ بودندي، پيغامبر(، نفرمودي خلاف رأي ايشان رفتن. ۲
حال آن که اين حديث ـ که در نصوص شيعي نيز وارد شده و حتي در مواردي اشاره شده که حضرت همسران خود را گرد ميآورد و با آنان رايزني ميکرد و سپس بر خلاف نظر آنان عمل ميکرد ـ به گفته حديث شناسان ساختگي و بي اصل است. ۳
باز از حضرت رسول( نقل ميشود که فرمود:
زنان را در غرفهها جاي مدهيد، و سوادشان مياموزيد، به آنان نخريسي و سوره نور تعليم دهيد.
حال آن که اين حديث ساختگي است. ۴ الباني، پس از نقل اين حديث، خود اشکالي را نقل و آن را نقد ميکند. ممکن است گفته شود که تعليم کتابت به زنان به فساد منجر ميشود، اما جواب، آن است که اين نگراني اختصاص به زنان ندارد و چه بسيار مردان که بر اثر سواد آموزي از نظر ديني و اخلاقي آسيب ديدند. حال آيا به اين سبب ميتوان کتابت را بر مردان منع کرد؟ ۵
همچنين از ايشان نقل ميکنند که فرمود: «طاعة النساء ندامة» . حال آن که اين حديث ساختگي است. ۶
۷. سه اصل روشي در بررسي احاديث ناظر به زنان
هنگام بررسي اين گونه احاديث به سه نکته اساسي بايد توجه داشت:
1.. همان.
2.. سياستنامه (سير الملوک)، ص۲۲۱.
3.. الفوائد الموضوعة في الأحاديث الموضوعة، ص۹۹.
4.. سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة، ج۵، ص۳۰؛ کتاب الموضوعات، ج۲، ص۲۶۹.
5.. سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة، ج۵، ص۳۳.
6.. کتاب الموضوعات، ج۲، ص۲۷۲؛ علم الحديث و دراية الحديث، ص۱۱۲.