59
فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث و علوم حديث شيعه) ج12

اول از مقدمه كتاب عوالى اللئالى ابن ابى جمهور را، كه در آن طريق روايى خودش را ذكر كرده، تحرير نموده است.
۱۷. اجازه شيخ على بن عبدالعالى كركى براى شيخ حسين بن محمد حر بن محمد بن مكى در دمشق ۱۶ رمضان ۹۰۳ق، به خط حسين بن حيدر حسينى كركى، بى تا؛
۱۸. اجازه همو براى شيخ على بن عبد العالى ميسى در بغداد اول جمادى الثانى ۹۳۴ق، به خط همان خط كركى بدون نام و تاريخ ؛
۱۹. اجازه ابراهيم بن على بن عبدالعالى ميسى براى فرزندش مولى عبدالكريم ميسى در اوائل رمضان ۹۷۵ق. در زير كركى چند مطلب نوشته است:
- كركى نوشته كه اين اجازه را مجيز (شيخ عبد الكريم) به فرزندش (شيخ لطف الله ميسى) اجازه داده و شيخ لطف الله نيز به من اجازه داده است؛
- كركى همچنين نوشته كه قاضى حبيب الله بن على طوسى كاشانى در كاشان در جمادى الثانى ۱۰۱۱ق به من اجازه داده، ولى متن اجازه را درج نكرده است. كركى متذكر مى‏شود كه در كاشان خدمت وى رسيده و نزد وى بخشى از كتاب شوارق و قسمتى از روض الجنان را خوانده است. گويا اجازه بعدى كه مجيز آن را به جلال الدين بن تاج الدين بعد از قرائت كتاب التبيان فى علم المعانى و البيان نگاشته، همين اجازه باشد و جلال الدين لقب مؤلف (سيد حسين كركى) و تاج الدين لقب پدر وى باشد. - اجازه دانشمندى به جلال الدين بن تاج الدين كه بعد از قرائت كتاب التبيان فى علم المعانى و البيان به وى داده است كه در زير آن تملك مؤلف (سيد حسين كركى) ديده مى‏شود.
- يادداشتى از مؤلف (سيد حسين كركى) مبنى بر اينكه شيخ بهايى اجازه روايت كتاب من لا يحضره الففيه و عيون اخبار الرضا (ع) را به وى (كتاب اولى را در كاظمين در روز شنبه ۱۵ جمادى الاول ۱۰۰۳ق و كتاب دومى را در زير قبه كاظمين در شب جمعه ۷ جمادى الثانى ۱۰۰۳ق) داده است.
- مؤلف در زير يادداشت سابق خود عنوان نموده كه مولى معانى تبريزى در غره رجب ۱۰۰۳ق در نزد ضريع سيد الشهداء (ع) اجازه عام براى وى نوشته و خود تبريزى از شيخ عبد العالى و پدر شيخ بهايى نقل روايت مى‏كند. در زير يادداشت


فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث و علوم حديث شيعه) ج12
58

(مجاز سابق) در ۷۶۸ق؛
۹. اجازه محمود بن محمد لاهيجانى براى عماد الدين على بن سيد هاشم، در روز پنج شنبه ۲۳ صفر ۹۹۴ق، به خط محمود طبسى در ۱۰۰۲ق؛
۱۰. اجازه كبيره علامه حلى براى بنى زهره، به خط سيد حسين كركى در ۱۶ ربيع الاول ۱۰۰۲ق؛
۱۱. اجازه شهيد اول براى شمس الدين ابى جعفر محمد بن تاج الدين بن محمد عبدالعلى بن نجده در ۱۰ رمضان ۷۷۰ق؛
۱۲. اجازه على بن محمد بن عبدالحميد نيلى براى جمال الدين احمد بن محمد بن فهد حلى در ۷۹۱ق؛
۱۳. اجازه شمس الائمه محمد بن يوسف بن على بن محمد بن سعيد بن محمد قرشى شافعى كرمانى براى شهيد اول در اوائل جمادى الاول ۷۵۸ق، براى روايت سه كتاب زين الدين احمد بن عمادالدين عبد الغفار ايجى به نامهاى: المواقف السلطانيه، الفوائد الغياثية و شرح مختصر المنتهى؛
۱۴. اجازه على بن عبدالعالى كركى براى عيسى بن عبدالرحمن بن محمد على ساوى‏در اصفهان رمضان ۹۳۷ق،كاتب سيدحسين كركى در ۲۰ ربيع‏الاول ۱۰۰۲؛
۱۵. اجازه به شمس الدين محمد بن جمال الدين احمد بن ابى المعالى بن جعفر از دانشمندى ناشناخته، مجيز گويا محمد بن حسن بن محمد بن ابى الرضا علوى مى‏باشد؛
۱۶. اجازه ابى محمد بن عنايت الله مشهور به بايزيد بسطامى به خط خودش براى سيد حسين بن حيدر كركى در اواسط محرم ۱۰۰۴ق؛ بعد از اين اجازه كركى چند فائده تحرير نموده بدين ترتيب:
- اسناد ادعية السر من خط السيد نظام الدين احمد الشيرازى.
- يادداشتى در دو سطر كه كركى در آن عنوان نموده از شيخ نورالدين محمد بن حبيب الله اجازه نقل روايت دارد لفظا ولى متن آن را ذكر نكرده، كركى متذكر شده كه شيخ نورالدين از سيد مهدى و او از پدرش سيد محسن رضوى مشهدى و او از ابن ابى جمهور احسايى نقل روايت مى‏كند. كركى پس از اين يادداشت فصل

  • نام منبع :
    فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث و علوم حديث شيعه) ج12
    سایر پدیدآورندگان :
    على صدرایى خویى
    تعداد جلد :
    12
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35404
صفحه از 626
پرینت  ارسال به