321
فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث و علوم حديث شيعه) ج10

۴۸۸۱ . هداية الابرار فى كشف الفاظ الاذكار (فارسى)

از: فخر الدين بن احمد مولى خضر رودبارى

آغاز: بهترين ذكرى ...
انجام: كتاب مستطاب هداية الابرار در ترجمه اذكار ... الى يوم الدين اولا و آخرا و باطنا و ظاهرا.

نسخه‏ها:

۲۹۶۱۷ ـ تهران، ملك: ۱۳۴، آغاز: برابر نمونه، انجام: برابر نمونه، نسخ و نستعليق، عصام الدين بن مولى مصطفى، ۱۲۷۰ق، ۲۲۰ برگ [فهرست ملك: ۴/۸۴۳].

۴۸۸۲ . هداية الأمة فى زيارة الائمة (ترجمه مائدة الزائرين) (فارسى)

از: محمد جعفر بن سيف الدين شريعتمدار استر آبادى (م ۱۲۶۳ق)

ترجمه‏اى از اثرِ ديگر كتاب «مائدة الزائرين» مؤلف است . اين كتاب در زيارتهاى ائمه معصومين عليهم ‏السلام ، و مشتمل بر يك مقدمه و هشت باب و يك خاتمه است .
[ الذريعة: ۱۹/۹ «مائدة الزائرين» ]
آغاز: الحمد لله على نواله ... چون اسباب نجات بعد از تحصيل معرفة الله و اداء واجبات منحصر است در امثال زيارات.

نسخه‏ها:

۲۹۶۱۸/۱ ـ شيراز، ملى فارس: ۶۱۵، نسخ، محمد حسن خراسانى، ۱۲۴۵ق، ۲۲۲ برگ [فهرست ملى فارس: ۲/۲۰۵].
۲۹۶۱۹/۲ ـ قم، مرعشى: ۳۷۷، آغاز: برابر نمونه، نسخ، آقا بابا بن ملا محمد مهدى شهميرزادى (شاهميرزايى)، ۳۰ جمادى الثانى ۱۲۶۱ق، ۲۴۲ برگ] فهرست مرعشى: ۸/۳۰۱].
۲۹۶۲۰/۳ ـ قم، مرعشى: بدون شماره، بدون نام كاتب، بدون تاريخ كتابت] مجله ميراث شهاب: ۱۴/۶۰].


فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث و علوم حديث شيعه) ج10
320

و ۱۲ باب و يك خاتمه، و در برخى موارد الفاظ دعا شرح شده است. مؤلف از معاصرين علامه مجلسى بوده و از «مجمع البحرين» طريحى (۱۰۸۷ق) نقل مى كند. طبق گفته علامه تهرانى، نسخه خوانسارى برگ آغاز را نداشته و خوانسارى از جانب خود خطبه‏اى براى كتاب انشاء نموده است. لذا آغاز كتاب كه در الذريعه نقل شده متفاوت با آغازى است كه در فهرست فاضل خوانسار آمده است.
[ الذريعه: ۲۵/۱۵۵]
آغاز: الحمد لله كما يستحقه حمدا متواترا متسقا و متواليا مستوسقا.

نسخه‏ها:

۲۹۶۱۴ ـ خوانسار، فاضل خوانسارى: ۱۶۹، آغاز: نحمدك اللهم على ما هديتنا لزيارة الهادين و وسائلك المهتدين حمدا متواليا متسقا، نسخ، بدون نام كاتب، قرن ۱۲ق، ۲۱۶ برگ، سابقه: مركز احياء ميراث اسلامى: عكس ۱۶۸] فهرست كتابخانه فاضل خوانسارى: ۱۲۵۱؛ فهرست عكسى مركز احياء: ۱/۱۸۸].

۴۸۸۰ . هبة الوصال فى ادعية رؤية الهلال (فارسى)

از: عبد المطلب بن حسن بن محمد اصفهانى، ملا (زنده در ۱۰۸۹ق)

كتاب مفصلى شامل دو فصل و يك خاتمه ، كه در ۹ ذيقعده ۱۰۸۹ق تأليف آن به پايان رسيده است. مؤلف خود اين كتاب را تلخيص نموده و نام آن را «هدية الاجلة فى ادعية رؤية الاهلة» نهاده است.
[ الذريعه: ۲۵/۱۵۹]
آغاز: حمد و ثنا وسپاس وشكر بى نهايت متقن الاساس عليمى را جل ثناوه سزد كه قامت قابليت انسانى را به تشريف شريف دانش بياراست .

نسخه‏ها:

۲۹۶۱۵/۱ ـ تهران، حسين مفتاح: ۱۷۱، نستعليق، عبد المطلب بن حسن بن على اصفهانى (مؤلف)، ۹ ذى قعده ۱۰۸۹ق] نشريه نسخه هاى خطى: ۷/۳۰۹].
۲۹۶۱۶/۲ ـ قم، مسجد اعظم: ۱۰۵۵، آغاز: برابر نمونه، نستعليق، عزيز الله حسينى، ۱۱۱۴ق، ۱۶۴ برگ، ۲۲ سطر، رقعى] فهرست مسجد اعظم،قديم: ۴۲۳؛ فهرست مسجد اعظم،جديد].

  • نام منبع :
    فهرستگان نسخه هاي خطي (حديث و علوم حديث شيعه) ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    على صدرایى خویى
    تعداد جلد :
    12
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17251
صفحه از 608
پرینت  ارسال به