و ۱۲ باب و يك خاتمه، و در برخى موارد الفاظ دعا شرح شده است. مؤلف از معاصرين علامه مجلسى بوده و از «مجمع البحرين» طريحى (۱۰۸۷ق) نقل مى كند. طبق گفته علامه تهرانى، نسخه خوانسارى برگ آغاز را نداشته و خوانسارى از جانب خود خطبهاى براى كتاب انشاء نموده است. لذا آغاز كتاب كه در الذريعه نقل شده متفاوت با آغازى است كه در فهرست فاضل خوانسار آمده است.
[ الذريعه: ۲۵/۱۵۵]
آغاز: الحمد لله كما يستحقه حمدا متواترا متسقا و متواليا مستوسقا.
نسخهها:
۲۹۶۱۴ ـ خوانسار، فاضل خوانسارى: ۱۶۹، آغاز: نحمدك اللهم على ما هديتنا لزيارة الهادين و وسائلك المهتدين حمدا متواليا متسقا، نسخ، بدون نام كاتب، قرن ۱۲ق، ۲۱۶ برگ، سابقه: مركز احياء ميراث اسلامى: عكس ۱۶۸] فهرست كتابخانه فاضل خوانسارى: ۱۲۵۱؛ فهرست عكسى مركز احياء: ۱/۱۸۸].
۴۸۸۰ . هبة الوصال فى ادعية رؤية الهلال (فارسى)
از: عبد المطلب بن حسن بن محمد اصفهانى، ملا (زنده در ۱۰۸۹ق)
كتاب مفصلى شامل دو فصل و يك خاتمه ، كه در ۹ ذيقعده ۱۰۸۹ق تأليف آن به پايان رسيده است. مؤلف خود اين كتاب را تلخيص نموده و نام آن را «هدية الاجلة فى ادعية رؤية الاهلة» نهاده است.
[ الذريعه: ۲۵/۱۵۹]
آغاز: حمد و ثنا وسپاس وشكر بى نهايت متقن الاساس عليمى را جل ثناوه سزد كه قامت قابليت انسانى را به تشريف شريف دانش بياراست .
نسخهها:
۲۹۶۱۵/۱ ـ تهران، حسين مفتاح: ۱۷۱، نستعليق، عبد المطلب بن حسن بن على اصفهانى (مؤلف)، ۹ ذى قعده ۱۰۸۹ق] نشريه نسخه هاى خطى: ۷/۳۰۹].
۲۹۶۱۶/۲ ـ قم، مسجد اعظم: ۱۰۵۵، آغاز: برابر نمونه، نستعليق، عزيز الله حسينى، ۱۱۱۴ق، ۱۶۴ برگ، ۲۲ سطر، رقعى] فهرست مسجد اعظم،قديم: ۴۲۳؛ فهرست مسجد اعظم،جديد].