دو . حضور جابر در اربعين اوّل در كربلا
گزارشهاى متعدّدى ، حاكى از حضور جابر بن عبد اللَّه انصارى در كربلا در نخستين اربعين شهدا در سال ۶۱ هجرى اند .۱
برخى، در اين گزارشها ترديد كرده و گفتهاند: با توجّه به امكانات آن دوران ، سفر از مدينه تا كربلا ، پس از دريافت خبر واقعه كربلا ، بيش از چهل روز طول مىكشيده است . از اين رو ، جابر نمىتوانسته در اربعين اوّل ، در كربلا حضور يابد .۲
در پاسخ اين ترديد ، مىتوان گفت :
اوّلاً از كجا ثابت شده كه جابر ، هنگام واقعه عاشورا، در مدينه بوده است؟ شايد وى آن هنگام ، مدينه را به سوى كوفه ، ترك كرده بوده است .
ثانياً مىتوان گفت كه امكان دريافت خبر شهادت امام حسين عليه السلام و يارانش تا ده روز بعد از واقعه عاشورا وجود دارد و جابر مىتوانسته در مدّت باقىمانده تا اربعين ، خود را به كربلا برساند .
سه . ملاقات خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله با جابر در كربلا
با تأمّل در آنچه به تفصيل ، توضيح داده شد كه بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا عليه السلام در غير اربعين به كربلا (مطابق گزارش سيّد ابن طاووس) ، ممكن است انجام شده باشد ، ملاقات آنها در غير اربعين با جابر نيز امكانِ وقوع دارد ، با اين توضيح كه ممكن است جابر ، مدّتى را در كربلا مانده باشد و يا در كوفه يا حوالى آن، اقامت گزيده و مجدّداً براى زيارت سيّد الشهدا عليه السلام به كربلا باز گشته باشد.
تنها سؤالى كه در اين باره بىپاسخ مىماند ، اين است كه اگر چنين امرى وقوع يافته ، چرا در منابع شيعه تا قرن هفتم به آن، اشارهاى نشده است و گزارشى از اهل بيت عليهم السلام در اين باره در منابع متقدّم و معتبر، وجود ندارد ؟ البتّه در منابع متأخّر ، مطالب فراوانى در اين باره آمده كه قابل استناد نيستند . به هر حال ، بعيد شمردن يا انكار بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا به كربلا ، به گونهاى كه محدّث نورى ، شيخ عبّاس قمى و استاد مطهّرى گفتهاند ، صحيح به نظر نمىرسد .