كربلا حضور داشته است .۱
گفتنى است كه احتمالاً رُقَيّه ، يكى ديگر از دختران امام على عليه السلام۲ كه همسر مسلم بن عقيل عليه السلام نيز بوده ،۳ در كربلا حضور داشته است . توضيحات لازم در باره رقيّه دختر امام حسين عليه السلام ، ضمن يادكردِ فرزندان امام حسين عليه السلام ارائه شد۴ .۵
بازماندگان از غير بنى هاشم
۱ . مُرَقّع بن ثُمامه اسدى .۶ بر پايه گزارشى ، وى در كربلا مجروح شد و در كوفه از دنيا رفت .۷
طبق گزارشى ديگر ، وى پس از واقعه كربلا به زاره۸ و در گزارشى ديگر به رَبَذه ، تبعيد شد و تا هلاكت يزيد ، آن جا ماند و پس از گريختن ابن زياد به شام ، به كوفه رفت .۹
۲ . سوّار بن عُمَير جابرى .۱۰ وى در واقعه كربلا ، مجروح و اسير شد و شش ماه پس از آن ، بر اثر
1.وى در كربلا ، مورد خطاب امام عليه السلام واقع شده است (ر . ك : ج ۱ ص ۷۸۶ ح ۸۳۴) .
2.تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۱۵۴، تهذيب الكمال: ج ۲۰ ص ۴۷۹ ، المعارف ، ابن قتيبه : ص ۲۱۰ .
3.نسب قريش : ص ۴۵ . نيز ، ر . ك : همين شهادتنامه: ج ۱ ص ۴۸۰ (بخش چهارم / فصل چهارم / شهادت مسلم بن عقيل) .
4.ر . ك : ج ۱ ص ۱۴۹ (بخش دوم / فصل ششم : فرزندان) .
5.زنان ديگرى هم گفته شدهاند؛ مانند اُمّالحسن، دختر امير مؤمنان عليه السلام كه تنها در شرح الأخبار(ج۳ ص۱۹۸) از وى ياد شده است . او همسر جَعْدة بن هُبَيره ، خواهرزاده امام على عليه السلام است كه پس از او ، همسر جعفر بن عقيل شد (ر . ك : الطبقات الكبرى: ج ۳ ص ۲۰ ، تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۱۵۴ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۷۳ ، المعارف ، ابن قتيبه : ص ۲۱۱ ، أنساب الأشراف: ج ۲ ص ۴۱۴ ، نسب قريش: ۴۵ ؛ الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴) .
6.تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۴۵۴، الأخبار الطوال: ص ۲۵۹، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۴۱۱، إكمال الكمال : ج ۱ ص ۳۶۹ ، (كه اين دو منبع ، نام پدرش را «قمامه» آوردهاند)، البداية و النهاية : ج ۸ ص ۱۸۹ (كه نام پدر وى را «يمامه» آورده است) .
7.جمهرة النسب: ص ۱۸۱، الأنساب ، سمعانى : ج ۱ ص ۵۰۴ ، إكمال الكمال: ج ۱ ص ۳۶۹ .
8.تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۴۵۴، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۴۱۱ .
9.الأخبار الطوال: ص ۲۵۹.
10.ر . ك : ص ۱۲۷ (سخنى در باره ديگر ياران شهيد امام حسين عليه السلام) . نام پدر او را مختلف بيان نمودهاند ، مانند : ابو عمير (المناقب ، ابن شهرآشوب: ج۴ ص ۱۱۳)، ابو حِميَر (همين شهادتنامه : ج۲ ص۹۰۹ «زيارت دوم ، به روايت الإقبال و المزار الكبير : ص ۴۹۵)، منعم (رجال الطوسى : ص ۱۰۱ ، إبصار العين : ص ۱۳۵، تنقيح المقال : ج ۱ ص ۷۰ ش ۵۳۴۹) ، حِميَر (الحدائق الورديّة : ج ۱ ص ۱۲۲) و حميد (زيارت ناحيه به روايت مصباح الزائر : ص ؟؟؟۲۸۵) .