495
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام2

نمى‏ايستد و روشنگرى بر ضدّ حاكميت ستمگر بنى اميّه را آغاز مى‏كند و مى‏گسترد . از اين رو ، حاكم مدينه ، پس از رايزنى با يزيد، او را از مدينه تبعيد مى‏كند .۱
گفتنى است كه تاريخ ولادت و وفات زينب كبرا عليها السلام در منابع معتبر ، يافت نشد . البتّه در برخى منابع متأخّر ، نقل‏هاى مختلفى در باره تولّد ايشان آمده است (مانند : پنجم جمادى اوّل سال پنجم ، شعبان سال ششم و محرّم سال پنجم) .۲ تاريخ وفات ايشان نيز پانزدهم رجب سال ۶۲ گفته شده است .۳
۲ . اُمّ كلثوم ، دختر امير مؤمنان عليه السلام .۴ وى ، «زينب صغرا» نيز ناميده شده‏۵ و پدرش امير مؤمنان عليه السلام است ؛ ولى ظاهراً مادرش فاطمه زهرا عليها السلام نيست ؛ زيرا اُمّ كلثومى كه دختر فاطمه زهرا عليها السلام است ، بنا بر مشهور ، در زمان حيات امام حسن عليه السلام از دنيا رفته است .۶
۳ . فاطمه دختر امام على عليه السلام .۷ وى كه «فاطمه صغرا» نيز ناميده شده ،۸ همسر ابو سعيد بن عقيل بوده كه در جريان كربلا به شهادت رسيده است .۹ وى از راويان حوادث كربلاست.۱۰
احتمال دارد خطبه منسوب به فاطمه بنت الحسين عليه السلام از او باشد ، چنان كه محتمل است كنيه او اُمّ كلثوم بوده و امّ كلثومِ حاضر در كربلا ، همو باشد . وفات وى و سكينه بنت الحسين عليه السلام ، سال ۱۱۷ هجرى گزارش شده است .۱۱

1.ر . ك : أخبار الزينبيات : ص ۱۱۸ .

2.ر . ك : رياحين الشريعة : ج ۳ ص ۳۳ .

3.أخبار الزينبيّات : ص ۱۲۲ . نيز ، ر . ك : ميراث حديث شيعه : دفتر ۱۶ ص ۲۱ .

4.شرح الأخبار: ج ۳ ص ۱۹۸؛ مقاتل الطالبيّين: ص ۱۱۹ . نيز ، ر . ك : الملهوف: ص ۱۹۸ و۲۱۰ ، مثير الأحزان: ص ۸۸ و۹۷ ، تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۵۵ ، الأخبار الطوال: ص ۲۲۸ ، مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى : ج ۲ ص ۳۸.

5.مجموعة نفيسة : ص ۹۴ (تاج المواليد).

6.الطبقات الكبرى: ج ۸ ص ۴۶۴، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۲ ، اُسد الغابة : ج ۷ ص ۳۷۸.

7.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج ۱ ص ۴۷۹ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۰۳ ، تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۳۵ . نيز ، ر . ك : تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۶۱، الأمالى ، صدوق : ص ۲۳۱ ش ۲۴۲ .

8.تهذيب الكمال : ج ۳۵ ص ۲۶۱.

9.تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۳۶ ، نسب قريش : ص ۴۶ (در اين منبع «محمّد بن ابى سعيد» آمده است) ؛ المجدىّ : ص ۱۸، لباب الأنساب: ج ۱ ص ۳۳۴ . نيز ، ر . ك : همين شهادت‏نامه: ص ۲۴۱ ح ۱۱۱۲ .

10.ر . ك : ص ۵۷۵ (خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در زندان يزيد) و ص ۵۹۱ (آماده شدن خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى بازگشت به مدينه) و ... .

11.تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۳۹ ، تهذيب الكمال: ج ۳۵ ص ۲۶۲ .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام2
494

عيان مى‏ديدند ، و كسى گفت: «به خدا سوگند ، زنِ باحيايى چنين سخنور ، نديده بودم . گويى زبان على عليه السلام در كام دارد» .
و چون ابن زياد ، مست از جام كبر و نخوت و درنده‏خويى ، به آل اللَّه ، دشنام داد ، با كلماتى جاودانه ، هِيمنه دروغين او را در هم شكست :
ابن زياد گف: كار خدا را با برادر و خاندانت چگونه ديدى؟
زينب عليها السلام گفت: «جز زيبايى نديدم. اينان، كسانى بودند كه خداوند، كشته شدن را برايشان تقدير كرده بود و آنان هم به سوى قتلگاه خود شتافتند و به زودى، خداوند، تو و آنان را گِرد هم مى‏آورد و آنان با تو اقامه حجّت و برهان مى‏كنند و خواهى ديد كه چه كسى چيره مى‏شود. مادرت به عزايت بنشيند، اى پسر مرجانه!».۱
و آن‏گاه كه يزيد با تكيه بر جايگاه خلافت و در جمع بزرگان قوم ونمايندگان ملل، براى نشان دادن قدرت حاكميتش و زهرِ چشم گرفتن از ديگران ، با سفاهت ، سخن گفت و از جمله ، كشته شدن پاكْ‏نهادان را به خداوند نسبت داد ، زينب عليها السلام ، شكوهمند و پُرخروش به پا خاست و با سخنان خود ، بر گوش يزيد كوبيد . از جمله ، در آن سخنرانى خود گفت :
اى فرزند آزادشدگان [مكّه‏]! آيا اين ، عدالت است كه زنان و كنيزانت را در پسِ پرده مى‏نهى و دختران پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را به اسارت مى‏كشى؟! پرده‏شان را دريدى و صورت‏هايشان را آشكار نمودى و دشمنان ، آنان را از اين شهر به آن شهر مى‏برند .۲
او با اين جملات كوتاه و كوبنده ، از يك سو ، پيشينه «برده جنگى بودن» و «آزاد شدگىِ» نياكان يزيد و اسلام آوردن آنها را در زير برقِ شمشير حق و در نتيجه ، ناشايستگى شخص او را براى خلافت ، نشان داد و از سوى ديگر ، ستم‏پيشگى او را در جايگاه خلافت و ستم‏گسترى‏اش را در حاكميت . سرانجام نيز با استناد به آيات شريف قرآن ، به گونه‏اى بس گويا و لطيف ، نشان داد كه جايگاهى كه او براى خود ، تصاحب كرده ، بدان سان كه او پنداشته و يا كوشيده كه به پندارها بشناساند ، كرامت و موهبت الهى نيست ؛ بلكه فرورفتگى كفرآلود در اعماق اِنكار و نيز فزون‏سازى كفر است و از آن سو ، شهادت ، كرامتى است براى آل اللَّه و ... .
خطابه‏هاى زينب كبرا عليها السلام در اوج فصاحت ، بلاغت ، موقعيت‏شناسى و تأثيرگذارى است . بر پايه برخى گزارش‏ها ،۳ او وقتى به مدينه نيز باز گردانده مى‏شود ، از پيگيرىِ رسالت شهيدان ، باز

1.ر.ك: ص ۴۶۲ ح ۱۵۲۷ .

2.ر . ك : ص ۵۵۵ (سخنرانى زينب عليها السلام در مجلس يزيد) .

3.منبع اين گزارش ، كتاب أخبار الزينبات ، منسوب به عُبَيدِلى است ؛ ولى اعتبار اين كتاب و انتسابش به عُبَيدِلى مورد ترديد جدّى است (ر . ك : ميراث حديث شيعه : دفتر ۱۶ ص ۷) .

  • نام منبع :
    شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکارى: سیّد محمود طباطبایى نژاد و سیّد روح اللّٰه سیّدطبایى
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 119224
صفحه از 992
پرینت  ارسال به