آتش است .۱
۱۳۶۱.تهذيب الكمال - به نقل از يزيد بن ابى زياد - : من ، چهارده ساله بودم كه حسين عليه السلام كشته شد و وَرسى (سُرخابى) كه در لشكرشان بود [ و به دست قبيله من غارت شده بود ] ، خاكستر شد و كرانههاى آسمان ، قرمز گشت و ماده شترى را از لشكرشان نحر (قربانى) كردند و در گوشت آن ، آتش ديدند .۲
۱۳۶۲.تهذيب الكمال - به نقل از ابو حميد طَحّان - : ميان قبيله خُزاعه بودم كه چيزى (شترى) از اموال باقىمانده حسين عليه السلام آوردند و به آنان گفتند : آن را نحر كنيم (بكُشيم) يا بفروشيم و [پولش را ]قسمت كنيم ؟
گفتند : آن را نحر كنيد .
آن را در ديگى نهادند و چون نهاده شد ، آتش گرفت .۳
۱۳۶۳.بُغْية الطلب فى تاريخ حلب - به نقل از يزيد بن هارون - : مادرم از مادر بزرگش براى من نقل كرد و گفت : كشته شدن حسين بن على عليه السلام را درك كردم . هنگامى كه كشته شد ، گروهى به سوى شترى كه با او بود ، رفتند و آن را به تاراج بردند و چون شب شد ، ديدم كه در آن ، آتش ، زبانه مىكشد و هر چه از لشكر حسين عليه السلام گرفته شده بود ، آتش گرفت و سوخت .۴
۱۳۶۴.تهذيب الكمال - به نقل از جميل بن مرّه - : روز شهادت حسين عليه السلام ، به شترى در لشكر او دست يافتند و آن را نحر كردند و پختند ؛ ولى به تلخىِ گياه حَنظل بود و نتوانستند چيزى از آن بخورند .۵
۱۳۶۵.مثير الأحزان : شترى كه با امام حسين عليه السلام بود ، نحر شد ؛ امّا گوشتش خورده نشد ؛ زيرا از گياه تلخِ صَبر نيز تلختر بود . از عبد الكريم بن يعفور جُعفى نقل شده است كه چون آن گوشت را در ديگ نهادند ، آتش گرفت .
1.حَدَّثَتني جَدَّتي قالَت : لَقَد رَأَيتُ الوَرسَ عادَ رَماداً ، ولَقَد رَأَيتُ اللَّحمَ كَأَنَّ فيهِ النّارَ حينَ قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام (دلائل النبوّة ، بيهقى : ج ۶ ص ۴۷۲ ، تهذيب التهذيب : ج ۱ ص ۵۹۳) .
2.قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام ولي أربَعَ عَشرَةَ سَنَةً ، وصارَ الوَرسُ الَّذي كانَ في عَسكَرِهِم رَماداً ، وَاحمَرَّت آفاقُ السَّماءِ ، ونَحَروا ناقَةً في عَسكَرِهِم ، فَكانوا يَرَونَ في لَحمِهَا النّيرانَ (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۴ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۱۳) .
3.كُنتُ في خُزاعَةَ ، فَجاؤوا بِشَيءٍ مِن تَرَكَةِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَقيلَ لَهُم : نَنحَرُ أو نَبيعُ فَنَقسِمُ ؟ قالوا : اِنحَروا .
قالَ : فَجُعِلَ عَلى جَفنَةٍ ، فَلَمّا وُضِعَت فارَت ناراً (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۵ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۱ ح ۲۸۶۳) .
4.أخبَرَتني اُمّي عَن جَدَّتِها ، قالَت : أدرَكتُ قَتلَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَلَمّا قُتِلَ خَرَجَ ناسٌ إلى إبِلٍ كانَت مَعَهُ ، فَانتَهَبوها ، فَلَمّا كانَ اللَّيلُ رَأَيتُ فيهَا النّيرانَ تَلتَهِبُ ، فَاحتَرَقَ كُلُّ ما اُخِذَ مِن عَسكَرِهِ (بغية الطلب فى تاريخ حلب : ج ۶ ص ۲۶۲۰ و ۲۶۴۰) .
5.أصابوا إبِلاً في عَسكَرِ الحُسَينِ عليه السلام يَومَ قُتِلَ ، فَنَحَروها وطَبَخوها ، قالَ : فَصارَت مِثلَ العَلقَمِ ، فَمَا استَطاعوا أن يُسيغوا مِنها شَيئاً (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۵ ، دلائل النبوّة ، بيهقى : ج ۶ ص ۴۷۲) .