از خون كافران، در زير گَرد و غبار؛
تيرهايى كه در روزگار محمّد صلى اللَّه عليه و آله ، رنگين شدندو امروز ، از خون فاجران ، رنگين مىشوند
و امروز ، رنگين مىشوند ، با خونهاى گروهى كهقرآن را به منظور يارى اشرار ، كنار گذاشتند.
در طلب خونهايشان در بدر ، بر آمدند و رو برگرداندندبا تيزىِ شمشيرها و نيزههاى خطرناك.
به خداوند - كه پروردگار من است - ، سوگند كه همواره مىزنمفاسقان را با شمشير تيز بُرَنده !
اين ، امروز بر من ، حقّ واجبى استو [گر نه] در همه روزها ، [وقت] در آغوش گرفتن و گفتگوست .۱
در «زيارت ناحيه» ، آمده است :
السَّلامُ عَلى حَيّانَ بنِ الحارِثِ السَّلمانِيِّ الأَزدِيِّ .
سلام بر حيّان بن حارث سَلمانى اَزْدى !۲
نام وى ، در «زيارت رجبيّه» هم آمده است .۳
۳ / ۹
جَون ، غلام ابو ذر۴
جَون ، كه با نامهاى : جوين ،۵ جون بن حَوى ،۶ جَون بن حَرى،۷ جُوَين بن ابى مالك۸ و حَوى،۹
1.مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى : ج ۲ ص ۲۱ ، الفتوح : ج ۵ ص ۱۱۰ .
2.ر .ك : ص ۹۱۵ ح ۲۱۱۰ (زيارت دوم، به روايت الإقبال) .
3.در زيارت رجبيّه، «حيّان / حسّان بن الحارث» آمده است (ر . ك : دانشنامه امام حسين عليه السلام : ج ۱۲ ص ۱۲۰ «بخش سيزدهم / فصل دوازدهم / زيارت امام عليه السلام در اوّل رجب») .
4.رجال الطوسى : ص ۹۹ ، مقاتل الطالبيّين : ص ۱۱۳ .
5.الإرشاد : ج ۲ ص ۹۳ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۵۶.
6.در مصباح الزائر و المزار الكبير و بحار الأنوار (ج ۱۰۱ ص ۲۶۹ ح ۱)، «بن حَرى» ندارد .
7.در زيارت ناحيه به روايت بحار الأنوار (ج ۴۵ ص ۷۱) به نقل از الإقبال (ج ۳ ص ۷۸) ، اين گونه آمده است (ر. ك: همين شهادتنامه: ج ۲ ص ۹۱۴ ح ۲۱۱۰ «زيارت دوم، به روايت الإقبال) .
8.المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۰۳.
9.تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۹۳ و ۴۰۳ .