رى ، اسير شده است .
گفت : او و خودم را به حساب خدا مىگذارم . نه دوست داشتم كه اسير شود، و نه اين كه پس از او بمانم .
حسين عليه السلام ، سخن او را شنيد و به او فرمود : «خدا ، رحمتت كند! بيعتم را از تو برداشتم . [برو و] براى آزاد كردن فرزندت تلاش كن» .
او گفت: درندگان ، مرا زنده زنده بخورند، اگر از تو جدا شوم !
امام عليه السلام فرمود : «پس ، اين جامههاى گرانبها را در اختيارِ فرزندت قرار ده تا با آنها ، فِديه (جانْفداى) برادرش را فراهم كند» .
سپس ، پنج جامه به ارزش هزار دينار به او بخشيد.۱
۹۱۶.مقاتل الطالبيّين - به نقل از حُمَيد بن مسلم - : مردى آمد و به ميان لشكر حسين عليه السلام در آمد و به نزد يكى از ياران ايشان رفت و به او گفت: از فلان پسرت ، خبر رسيده كه جنگجويان ديلم ، او را اسير كردهاند . پس با من بيا تا در پرداخت فِديهاش بكوشيم.
او گفت: تا چه كنم ؟ او و خودم را به حساب خدا ، وا مىگذارم .
امام حسين عليه السلام به او فرمود : «برو كه بيعتم را از تو برداشتم و فِديه پسرت را هم به تو مىبخشم».
او گفت: هرگز ! از تو جدا شوم و سپس خبرت را از مسافران بپرسم ؟ به خدا سوگند كه اين ، هرگز اتّفاق نمىافتد و از تو جدا نمىگردم !
سپس ، به آنان يورش بُرد و جنگيد تا كشته شد . رحمت و رضايت خدا بر او باد !۲
1.قيلَ لِمُحَمَّدِ بنِ بَشيرٍ الحَضرَمِيِّ : قَد اُسِرَ ابنُكَ بِثَغرِ الرَّيِّ ، قالَ : عِندَ اللَّهِ أحتَسِبُهُ ونَفسي ، ما كُنتُ اُحِبُّ أن يُؤسَرَ ، ولا أن أبقى بَعدَهُ .
فَسَمِعَ الحُسَينُ عليه السلام قَولَهُ ، فَقالَ لَهُ : رَحِمَكَ اللَّهُ ! أنتَ في حِلٍّ مِن بَيعَتي ، فَاعمَل في فِكاكِ ابنِكَ ، قالَ : أكَلَتنِي السِّباعُ حَيّاً إن فارَقتُكَ .
قالَ : فَأَعطِ ابنَكَ هذِهِ الأَثوابَ البُرودَ يَستَعينُ بِها في فِداءِ أخيهِ ، فَأَعطاهُ خَمسَةَ أثوابٍ ثَمَنُها ألفُ دينارٍ (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۰۷ ؛ الملهوف : ص ۱۵۳ . نيز ، ر . ك : همين شهادتنامه : ج ۱ ص ۸۰۲ ح ۸۴۸) .
2.جاءَ رَجُلٌ حَتّى دَخَلَ عَسكَرَ الحُسَينِ عليه السلام ، فَجاءَ إلى رَجُلٍ مِن أصحابِهِ ، فَقالَ لَهُ : إنَّ خَبَرَ ابنِكَ فُلانٍ وافى ؛ إنَّ الدَّيلَمَ أسِروهُ ، فَتَنصَرِفُ مَعي حَتّى نَسعى في فِدائِهِ ، فَقالَ : حَتّى أصنَعَ ماذا ؟ عِندَ اللَّهِ أحتَسِبُهُ ونَفسي . فَقالَ لَهُ الحُسَينُ عليه السلام : اِنصَرِف وأنتَ في حِلٍّ مِن بَيعَتي ، وأنَا اُعطيكَ فِداءَ ابنِكَ ، فَقالُ : هَيهاتَ أن اُفارِقَكَ ، ثُمَّ أسأَلَ الرُّكبانَ عَن خَبَرِكَ ! لا يَكونُ وَاللَّهِ هذا أبَداً ولا اُفارِقُكَ .
ثُمَّ حَمَلَ عَلَى القَومِ ، فَقاتَلَ حَتّى قُتِلَ رَحمَةُ اللَّهِ عَلَيهِ ورِضوانُهُ (مقاتل الطالبيّين : ص ۱۱۶) .