فصل نهم : شهادت سيّد الشهدا عليه السلام
۹ / ۱
امام عليه السلام ، لباسى را مىطلبد كه كسى بدان ، رغبت نكند
۱۱۱۶.الملهوف : امام حسين عليه السلام فرمود : «برايم لباسى بياوريد كه كسى به آن، رغبت نكند تا زيرِ لباسهايم بپوشم و مرا برهنه نكنند ».
براى امام عليه السلام ، شلواركى آوردند . امام عليه السلام نپذيرفت و فرمود: «اين ، لباس خوارى است».
سپس ، خود امام عليه السلام لباس كهنهاى را برداشت و آن را پاره كرد و زير لباسش پوشيد ؛ امّا هنگامى كه شهيد شد، آن را نيز بردند و امام عليه السلام را برهنه ، رها كردند .
آن گاه امام عليه السلام ، شلوارهايى پنبهاى را - كه بافتِ يمن بود - ، خواست و آن را پاره كرد و پوشيد و از آن رو پاره كرد تا آن را نبرَند ؛ امّا هنگامى كه كشته شد ، بحر بن كعب - كه خداوند ، لعنتش كند - ، آن را هم بُرد و حسين عليه السلام را برهنه ، رها كرد .
دستان بحر ، پس از اين كار ، در تابستان ، مانند چوبِ خشك مىشد و در زمستان ، از آنها چرك و خون، تراوش مىكرد تا آن كه خداى متعال ، او را هلاك كرد .۱
۱۱۱۷.المناقب ، ابن شهرآشوب : آن گاه امام حسين عليه السلام فرمود : «لباسى برايم بياوريد كه كسى به آن رغبت نكند و زيرِ لباسهايم بپوشم تا برهنهام نكنند ؛ چرا كه من كشته مىشوم و لباس و سلاحم را مىبَرند» .
براى امام عليه السلام ، شلواركى آوردند ؛ امّا نپذيرفت و فرمود : «اين، لباس اهل ذِمّه۲ است» .
1.قالَ الحُسَينُ عليه السلام : اِيتوني بِثَوبٍ لا يُرغَبُ فيهِ ؛ أجعَلهُ تَحتَ ثِيابي لِئَلّا اُجَرَّدَ مِنهُ ، فَاُتِيَ بِتُبّانٍ ، فَقالَ : لا ، ذاكَ لِباسُ مَن ضُرِبَت عَلَيهِ الذِّلَّةُ . فَأَخَذَ ثَوباً خَلَقاً فَخَرَقَهُ وجَعَلَهُ تَحتَ ثِيابِهِ . فَلَمّا قُتِلَ جَرَّدوهُ مِنهُ عليه السلام .
ثُمَّ استَدعى عليه السلام بِسَراويلَ مِن حِبَرَةٍ فَفَرَزَها ولَبِسَها ، وإنَّما فَرَزَها لِئَلّا يُسلَبَها ، فَلَمّا قُتِلَ سَلَبَها بَحرُ بنُ كَعبٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وتَرَكَ الحُسَينَ عليه السلام مُجَرَّداً .
فَكانَت يَدا بَحرٍ بَعدَ ذلِكَ تَيبَسانِ فِي الصَّيفِ كَأَنَّهُما عودانِ يابِسانِ ، وتَتَرَطَّبانِ فِي الشِّتاءِ فَتَنضَحانِ قَيحاً ودَماً ، إلى أن أهلَكَهُ اللَّهُ تَعالى (الملهوف : ص ۱۷۴ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۵۴) .
2.اهل ذمّه ، به كافرانى گفته مىشود كه در حمايت حكومت اسلامى زندگى مىكنند ؛ امّا با توجّه به منابع ديگر ، ظاهراً عبارت «أهل الذِّمّة» كه در متن عربى حديث آمده است ، تصحيف «أهل الذلّة (اهل خوارى)» باشد .