بوده است .۱
يادآورى
گفتنى است كه الفتوح ابن اَعثَم و به پيروى از او ، برخى منابع ديگر ، عمر بن على را از شهيدان كربلا معرّفى كردهاند و رَجَزى هم براى او نقل نمودهاند،۲ در حالى كه برخى منابع ، تصريح دارند كه وى ، همراه امام حسين عليه السلام نبوده و در سال ۷۵ يا ۷۷ هجرى ، در گذشته است۳ . نقلى نيز وجود دارد كه بر اساس آن ، وى به امام عليه السلام هم توصيه كرده كه به سوى كوفه نرود و خود ، ماجراى اين ديدارش با امام عليه السلام را بعدها نقل كرده است . همچنين منابع بسيارى ، ماجراهايى از عمر بن على در زمان عبد الملك مروان ، آوردهاند كه حاكى از زنده بودن وى پس از حادثه كربلاست . بنا بر اين ، با توجّه به شهرت فراوان ماجراهايى كه زنده بودن وى را پس از كربلا مىرسانند ، شهادت او در كربلا ، پذيرفتنى نيست .۴
ر . ك : ج ۱ ص ۲۸۶ (بخش چهارم / فصل دوم / پيشنهاد عمر بن على بن ابى طالب به امام عليه السلام)
و ص ۵۵۴ (بخش چهارم / فصل ششم / مخالفان رفتن امام عليه السلام به سمت عراق / عمر بن على بن ابىطالب عليه السلام) .
1.وقُتِلَ مَعَهُ [أي مَعَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ]العَبّاسُ الأَصغَرُ ومُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ الأَصغَرُ ابنا عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، اُمُّهُما لُبابَةُ بِنتُ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ العَبّاسِ، وقالَ أبُو الحَسَنِ: اُمُّهُ اُمُّ وَلَدٍ (تاريخ خليفة بن خيّاط : ص ۱۷۹ ، التنبيه و الإشراف : ص ۲۶۳) .
2.الفتوح : ج ۵ ص ۱۱۲ ؛ المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۰۷ .
3.عمدة الطالب : ص ۳۶۲.
4.الإرشاد : ج ۲ ص ۱۵۰ ؛ العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۸۲ .