هَمْدانى مشرقى ،۱ زيد بن حُصَين هَمْدانى مَشرقى ،۲ يزيد بن عبد اللَّه مشرقى۳ و بُرَير بن حُصَين هَمْدانى ،۴ ياد شده است .
با اندكى تأمّل ، روشن مىگردد كه مقصود از همه اين نامها ، يكى است و تعبيرهايى ، مانند : «يزيد» و «زيد» ، تصحيف در نوشتار است .
ويژگىهاى بُرَير بن خُضَير
۱ . قرآن شناسى
بُرَير، از بزرگترين قرآنشناسان عصر خود در كوفه بوده است ، به گونهاى كه وى «أقرأ أهل زمانه (بهترين قارى عصر خود)۵ » و «سيّد القُرّاء (سرور قاريان)۶ » شمرده شده است .
گفتنى است كه لقب «قارى»۷ در آن دوران ، به كسى اطلاق مىشده كه علاوه بر آشنايى با الفاظ قرآن و قرائت آن ، با مفاهيم قرآن و احكام آن نيز آشنايى داشته است .
۲ . بصيرت كامل
بُرَير ، به مبانى دينى خود ، اعتقادى راسخ ، و نسبت به حقّانيت راهى كه در پيش گرفته بود ، بصيرت كامل داشت و از اين رو ، در مناظره با يزيد بن مَعقِل در روز عاشورا ، او را به مباهله دعوت كرد و با غلبه يافتن بر او ، دعايش به اجابت رسيد و حقّانيت خود را اثبات نمود .۸
1.در زيارت ناحيه، به نقل از الإقبال، اين گونه آمده است (ر. ك: ص ۹۱۳ ح ۲۱۱۰ «زيارت دوم، به روايت الإقبال»). در رجال الطوسى (ص ۱۰۶) در آن ، «هَمْدانى» نيامده . نيز، ر.ك: مطالب السؤول : ص ۷۶ .
2.در زيارت ناحيه ، به نقل از المزار الكبير ، اين گونه آمده است (ر.ك: ص ۹۱۳ ح ۲۱۱۰ پانوشت) .
3.در الأمالى شجرى (ج ۱ ص ۱۷۳)، «از هَمْدان» آمده است .
4.در الملهوف (ص ۱۵۴ و ۱۳۹)، افزوده «همدانى» و در بعضى نسخ ، «خُضَير» يا «حُضَير» آمده است . نيز، ر.ك: همين شهادتنامه : ج ۱ ص ۶۷۶ (بخش چهارم / فصل هفتم / سخنرانى امام عليه السلام در ذى حُسُم) .
5.ر . ك : ص ۲۱ ح ۹۱۰ .
6.ر . ك : ص ۲۳ ح ۹۱۲ و ص ۳۹ ح ۹۱۹ .
7.ر . ك : ص۹۱۳ ح۲۱۱۰ و ص۲۳ ح۹۱۲ .
8.الملهوف : ص ۱۶۰.