۳۹ . عِمران بن كعب انصارى
احتمالاً وى ، همان عمران بن كعب۱ است . گفته شده كه در حمله اوّل دشمن به شهادت رسيد .۲ نام او در زيارتهاى «ناحيه»۳ و «رجبيّه»۴ آمده است . نيز احتمال دارد كه وى ، همان عمرو بن قَرَظَه باشد ، چنان كه مؤلّف أنصار الحسين ، آنها را يكى دانسته است۵ و در كتاب إبصار العين ، ذكرى از او نيامده است .
۴۰ . عمر بن اُحدوث حَضرَمى
تنها در «زيارت ناحيه» ،۶ از او ياد شده است .
۴۱ و ۴۲ . عمرو بن خالد اَزْدى و پسرش خالد بن عمرو
بر اساس برخى نقلها ، اين پدر و پسر ، در روز عاشورا ، رَجَز خواندند و پس از جنگيدن ، به شهادت رسيدند . در بيشتر كتابها ، نام آنها نيامده است . البته احتمال دارد كه اين شخص ، همان عمر بن خالد صَيداوى باشد كه شرح حال او گذشت .۷
در الفتوح آمده است :
آن گاه ... عمرو بن خالد اَزْدى به ميدان مبارزه آمد ، در حالى كه چنين مىگفت :
امروز - اى نَفْس - ، روز رفتن به سوى [ خداى ] مهربان استبا نسيم روح و ريحان .
امروز ، به پاس احسان ، پاداش مىگيرىاز تو ، زمانى گذشته است .
آنچه در پيشگاه خداوند ، در لوح نوشته شده[ ، اين است :]
بىتابى مكن كه هر زندهاى ، فانى است .
شكيبايى ، براى در امان بودنت ، بهترين بهره است .اى گروه اَزْدىِ بنى قَحْطان !
در نبرد ، همانند شيران ، همسو و يكدست باشيد .۸
آن گاه ، به سوى دشمن تاخت و جنگيد تا كشته شد . رحمت خدا بر او باد !
سپس ، پسرش خالد به ميدان آمد ، در حالى كه چنين مىگفت :
اى بنى قَحْطان ! در برابر مرگ ، شكيبايى پيشه كنيدتا مورد رضاى [ خداى ] مهربان باشيد ؛
همو كه صاحب عظمت و عزّت و برهان استو صاحبِ والايى و نعمت و احسان .
تا در بهشت ، مستقر شويمدر كاخهاى خوشْبنا .
آن گاه ، به سوى دشمن تاخت و پيوسته جنگيد تا كشته شد . رحمت خدا بر او باد !۹
خوارزمى در مقتل الحسين عليه السلام ، آورده است :
1.رجال الطوسى: ص ۱۰۳ ، الأمالى ، شجرى: ج ۱ ص ۱۷۲، الحدائق الورديّة: ج ۱ ص ۱۲۲ .
2.نام وى «عمران بن كعب بن حارث اشجعى» آمده است (ر . ك : ج ۱ ص ۸۳۲ (فصل دوم / سخنى در باره شهداى حمله نخست) .
3.در زيارت ناحيه، نام وى مختلف آمده است: «عمر بن أبى كعب الأنصارى» و «عمران بن كعب الأنصارى» (ر . ك : ص ۹۰۹ ح ۲۱۱۰ «زيارت دوم، به روايت الإقبال») .
4.در نقلهاى زيارت رجبيّه، نام وى «عمر بن ابى كعب» و «عمران بن كعب الأنصارى» آمده است (ر.ك: دانشنامه امام حسين عليه السلام : ج ۱۲ ص۱۲۱ ح ۳۲۸۰ (زيارت امام عليه السلام در اوّل رجب») .
5.انصار الحسين عليه السلام : ص ۱۰۳ .
6.نام وى در روايت الإقبال (ج ۳ ص ۷۳)، «عمر بن جندب حضرمى» و در نسخهاى «عمر بن احدث» آمده است. در روايت مصباح الزائر (ص ۲۷۸) «عمرو» به جاى «عمر» آمده است (ر . ك : همين شهادتنامه: ج ۲ ص ۹۱۵ ح ۲۱۱۰ «زيارت دوم، به روايت الإقبال») .
7.ر . ك : ص ۹۸ (عمر بن خالد صيداوى و همراهش) .
8.اليَومَ يا نَفسُ إلَى الرَّحمانِ
تَمضينَ بِالرَّوحِ وبِالرَّيحانِاليَومَ تُجزَينَ عَلَى الإحسان
قَد كانَ مِنكَ غابِرَ الزَّمانِما خُطَّ فِى اللَّوحِ لَدَى الدَّيّانِ
لا تَجزَعى فَكُلُّ حَيٍّ فانِوَالصَّبرُ أحظى لَكِ بِالأَمانِ
يا مَعشَرَ الأَزدِ بَنى قحطانِكونوا لَدَى الحَربِ كَاُسدِ حِفانِ
(الفتوح : ج ۵ ص ۱۰۵) .
9.صَبراً عَلَى المَوتِ بَنى قَحطان
كَيما تَكونوا فى رِضَا الرَّحمانِذِي المَجدِ وَالعِزَّةِ وَالبُرهانِ
وذِي العُلى وَ الطَّولِ وَ الإحسانِبِأنَّنا قَد صِرنَ فِى الجِنانِ
و فى قُصورٍ حَسَنِ البُبيانِ.
(الفتوح : ج ۵ ص ۱۰۵) .