549
دانشنامه قرآن و حديث 15

۴۵.امام زين العابدين عليه السلام :گروه هايى از اين امّت ، پس از جدا شدنشان از پيشوايان دين و شجره نبوى ، از اخلاص در ديانت ، دم زدند و خود را در ظواهر رهبانيت فرو بردند و در علوم غرق شدند ، و اسلام را به نيكوترين شكل وصف نمودند ، و به زيباترين سنّت، آراسته گشتند ، تا آن كه روزگارى دراز بر آنان گذشت و راهى دراز پيمودند و با آزمايش هاى راستگويان [و مؤمنان راستين] آزموده شدند . [آنان ]از راه درست و طريق نجات به عقب باز گشتند و همچون بچّه شترانى كه از زير اشتران نر خاكسترى رنگ پهلو تهى مى كنند ، از زير بارهاى ديندارى، پهلو تهى كردند . ۱

۴۶.امام على عليه السلامـ از سخنرانى ايشان در پى بيعت مردم با ايشان پس از كشته شدن عثمان ـ :هان ! آزمايش و فتنه ، همچون روزى كه خداوند، پيامبرش را برانگيخت ، باز گشته است . سوگند به آن كه او را به حق فرستاد ، چنان در هم آميخته و چنان غربال شويد كه آن كه از شما پايين است، رو آيد و آن كه بالاست، به زير رود ، و پيشى جويندگانى كه عقب مانده اند، پيشى گيرند ، و پيشى گيرندگانى كه جلو افتاده اند، عقب مانند . به خدا سوگند كه هيچ [گفته و] نشانى را پنهان نكردم و هرگز دروغى نگفته ام ، و من از اين وضعيت و از اين روز ، [توسّط پيامبر صلى الله عليه و آله ] خبر داده شده ام .

1.امام عليه السلام روى آوردن اين گروه به بدعت ها و ضعفشان را در برپايى سنّت هاى دينى و تنفّرشان را از آنها ، به شتر كوچكى تشبيه كرده است كه مى خواهند او را با شترى قوى هيكل و درشت، باردار كنند و طاقتش را ندارد و از آن سر باز مى زند . صحيح تر، آن است كه به جاى «أوراق»، «أرواق» باشد ـ چنان كه در برخى نسخه ها چنين است ـ و «أرواق» يعنى بارهاى سنگينى كه با شترهاى كامل قوى، حمل مى شوند و بچّه شتران توان حمل آنها را ندارند (بحار الأنوار: ج ۲۷ ص ۱۹۴) .


دانشنامه قرآن و حديث 15
548

۴۵.الإمام زين العابدين عليه السلام :قَدِ انتَحَلَت طَوائِفُ مِن هذِهِ الاُمَّةِ ـ بَعدَ مُفارَقَتِها أئِمَّةَ الدّينِ وَالشَّجَرَةَ النَّبَوِيَّةَ ـ إخلاصَ الدِّيانَةِ ، وأَخَذوا أنفُسَهُم في مَخايِلِ ۱ الرَّهبانِيَّةِ ، وتَغالَوا فِي العُلومِ ، ووَصَفُوا الإِسلامَ بِأَحسَنِ صِفاتِهِم ، وتَحَلَّوا بِأَحسَنِ السُّنَّةِ ، حَتّى إذا طالَ عَلَيهِمُ الأَمَدُ وبَعُدَت عَلَيهِمُ الشُّقَّةُ ، وَامتُحِنوا بِمِحَنِ الصّادِقينَ ، رَجَعوا عَلى أعقابِهِم ناكِصينَ عَن سَبيلِ الهُدى وعَلَمِ النَّجاةِ ، يَتَفَسَّحونَ تَحتَ أعباءِ الدِّيانَةِ ، تَفَسُّحَ حاشِيَةِ الإِبِلِ تَحتَ أوراقِ البُزَّلِ ۲ . ۳

۴۶.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن خُطبَةٍ لَهُ لَمّا بويِعَ بَعدَ مَقتَلِ عُثمانَ ـ :ألا إن بَلِيَّتَكُم قَد عادَت كَهَيئَتِها يَومَ بَعَثَ اللّهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله ، وَالَّذي بَعَثَهُ بِالحَقِّ لَتُبَلبَلُنَّ بَلبَلَةً ۴ ، ولَتُغَربَلُنَّ غَربَلَةً ، حَتّى يَعودَ أسفَلُكُم أعلاكُم وأَعلاكُم أسفَلَكُم ، ولَيَسبِقَنَّ سَبّاقونَ كانوا قَصَّروا ، وَلَيُقَصِّرَنَّ سَبّاقونَ كَانوا سَبَقوا ، وَاللّهِ ما كَتَمتُ وَسمَةً ، ولا كَذَبتُ كَذِبَةً ، ولَقَد نُبِّئتُ بِهذَا المَقامِ وهذَا اليَومِ . ۵

1.المخايل : جمع المخيلة ؛ وهي ما يوقع في الخيال ، يعني به الإمارات (مجمع البحرين: ج ۱ ص ۷۲۲ «خيل») .

2.قال العلّامة المجلسي قدس سره : الحاشية : صِغار الإبل . والأوراق : جمع أورق ؛ وهو من الإبل ما في لونه بياض إلى سواد . والبُزَّل ـ كرُكَّع ـ : جمع بازل ؛ وهو جمل أو ناقة طلع نابُهما وذلك في السنة التاسعة . والحاصل : أنّه شبّه عليه السلام ضَعفهم عن إقامة السنن ونفورهم عنها لألفهم بالبدع بناقةٍ صغيرة ضرب عليها فحل قويّ بازل لا تطيقه فتمتنع منه . والأصوب أنّه «أرواق» كما في بعض النسخ ؛ أي الأحمال الثقيلة تُحمل على الإبل الكاملة القويّة ، فإنّ صغار الإبل لا تطيقها (بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۱۹۴) .

3.كشف الغمّة : ج ۲ ص ۳۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۱۹۳ ح ۵۲ .

4.البَلبَلة : جمعها البلابل ؛ وهي الهموم والأحزان ( راجع : النهاية : ج ۱ ص ۱۵۰ « بلبل » ) .

5.الكافي : ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۱ و ج ۸ ص ۶۷ ح ۲۳ ، الغيبة للنعماني : ص ۲۰۱ ح ۱ كلّها عن يعقوب السرّاج وعلي بن رئاب عن الإمام الصادق عليه السلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۶ ، المسترشد : ص ۴۰۴ ح ۱۳۷ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۱۸ ح ۱۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 99300
صفحه از 618
پرینت  ارسال به