293
دانشنامه قرآن و حديث 15

۴۱۵.امام رضا عليه السلام :براى امام ، نشانه هايى است : ... بدانچه به مردم فرمان مى دهد ، بيشتر از آنان عمل مى كند و از آنچه آنان را نهى مى كند ، بيشتر از آنان اجتناب مى كند .

ر . ك : ص ۲۰۹ (هماهنگى دل با زبان) و ص ۲۱۳ (دعوت با عمل ، پيش از زبان)
و ص ۳۴۱ (فصل هشتم : آثار تبليغ عملى) .

ب ـ خطر مبلّغى كه بدانچه مى گويد ، عمل نمى كند

۴۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من از مؤمن يا مشرك بر امّتم نمى ترسم ؛ زيرا خداوند ، به خاطر ايمان ، مؤمن را باز مى دارد و به خاطر شرك ، مشرك را ريشه كن مى كند ؛ امّا بر شما از كسى بيم دارم كه منافقْ دل و زبان آور است : آنچه را معروف مى دانيد ، مى گويد ؛ امّا بدانچه منكر مى شماريد ، عمل مى كند .

۴۱۷.امام على عليه السلامـ در بيان ويژگى هاى فاسقان ـ :و شخصى ديگر كه عالم نام گرفته ، امّا عالم نيست ؛ بلكه نادانى ها را از جاهلان و گم راهى ها را از گم راهان بر مى گيرد ، و براى مردم ، از رشته هاى غرور و سخن دروغ ، دام ها تعبيه مى كند ، قرآن را بر آراى خود حمل مى كند و حق را بر هواهاى نفسانى اش مى پيوندد ، مردم را از [انجام دادن ]گناه هاى بزرگ ، ايمن مى گرداند ، و جرم هاى بزرگ را آسان جلوه مى دهد . مى گويد : «در برابر شبهه ها توقّف مى كنم» ؛ امّا در آنها فرو مى افتد ، و مى گويد : «از بدعت ها گوشه مى گيرم» ؛ امّا در ميان آنها فرو مى خُسبد . صورت او صورت انسان است ؛ امّا دلش دل حيوان است . نه باب هدايت را مى شناسد تا از آن پيروى كند ، و نه باب كوردلى را مى شناسد ، تا از آن باز ايستد . چنين شخصى ، مُرده زندگان است .


دانشنامه قرآن و حديث 15
292

۴۱۵.الإمام الرضا عليه السلام :لِلإِمامِ عَلاماتٌ . . . يَكونُ آخَذَ النّاسِ بِما يَأمُرُهُم بِهِ ، وأَكَفَّ النّاسِ عَمّا يَنهى عَنهُ . ۱

راجع : ص ۲۰۸ ( تطابق القلب واللّسان ) و ص ۲۱۲ ( الدعوة بالعمل قبل اللّسان )
و ص ۳۴۰ (الفصل الثامن : آثار التبليغ العملى) .

ب ـ خَطَرُ المُبَلِّغِ الَّذي يَقولُ ما لا يَفعَلُ

۴۱۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنّي لا أخافُ عَلى اُمَّتي مُؤمِنا ولا مُشرِكا ؛ أمَّا المُؤمِنُ فَيَمنَعُهُ اللّهُ بِإِيمانِهِ ، وأَمَّا المُشرِكُ فَيَقمَعُهُ اللّهُ بِشِركِهِ . ولكِنّي أخافُ عَلَيكُم كُلَّ مُنافِقِ الجَنانِ ، عالِمِ اللِّسانِ ، يَقولُ ما تَعرِفونَ ، ويَفعَلُ ما تُنكِرونَ . ۲

۴۱۷.الإمام عليّ عليه السلامـ في بَيانِ صِفاتِ الفُسّاقِ ـ :وآخَرُ قَد تَسَمّى عالِما ولَيسَ بِهِ ، فَاقتَبَسَ جَهائِلَ مِن جُهّالٍ ، وأَضاليلَ مِن ضُلّالٍ ، ونَصَبَ لِلنّاسِ أشراكا مِن حَبائِلِ غُرورٍ ، وقَولِ زورٍ . قَد حَمَلَ الكِتابَ عَلى آرائِهِ ، وعَطَفَ الحَقَّ عَلى أهوائِهِ . يُؤمِنُ النّاسَ مِنَ العَظائِمِ ، ويُهَوِّنُ كَبيرَ الجَرائِمِ . يَقولُ : أقِفُ عِندَ الشُّبُهاتِ ، وفيها وَقَعَ ، ويَقولُ : أعتَزِلُ البِدَعَ ، وبَينَهَا اضطَجَعَ . فَالصّورَةُ صورَةُ إنسانٍ ، وَالقَلبُ قَلبُ حَيَوانٍ . لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيَتَّبِعَهُ ، ولا بابَ العَمى فَيَصُدَّ عَنهُ . وذلِكَ مَيِّتُ الأَحياءِ . ۳

1.الخصال : ص ۵۲۷ ح۱ ، معاني الأخبار : ص ۱۰۲ ح ۴ ، عيون أخبار الرِّضا عليه السلام : ج ۱ ص۲۱۳ ح۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص۴۴۸ ح۳۱۱ كلّها عن الحسن بن فضّال ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۱۱۶ ح ۱ .

2.نهج البلاغة: الكتاب ۲۷ ، الأمالي للمفيد : ص ۲۶۸ ح۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۳۰ ح ۳۱ ، تحف العقول : ص ۱۷۹ كلّها عن الإمام عليّ عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۸۲ ح ۷۲۶ ؛ المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۱۲۸ ح ۷۰۶۵ عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۹ ح ۲۹۰۴۶ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۸۷ ، أعلام الدين : ص ۱۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۵۷ ح ۳۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 98929
صفحه از 618
پرینت  ارسال به