285
دانشنامه قرآن و حديث 15

۳۹۲.امام على عليه السلام :من خود را از اين ، پيراسته ساختم كه مردم را از كارى نهى كنم كه خود از آن اجتناب نمى كنم ، يا آنان را به كارى فرمان دهم كه خود ، در عمل به آن ، بر ايشان پيشى نمى گيرم ، يا از آنان به خاطر كارى كه مورد رضايت پروردگارم نيست ، راضى باشم .

۳۹۳.امام على عليه السلام :از جمله كسانى مباش كه ... در اندرز دادن ، فراوان مى كوشند ؛ امّا خود بِدان پند نمى گيرند . او كسى است كه در گفتار ، دراز سخن ، امّا در عمل ، كوتاه دست است . در آنچه فانى مى شود ، به رقابت مى پردازد ؛ امّا در آنچه ماندگار است ، مسامحه مى كند . سود را خسارت و خسارت را سود مى انگارد .

۳۹۴.امام على عليه السلام :از كسى در شگفتم كه عيب هاى مردم را به زشتى ياد مى كند ؛ امّا نفْس او به عيب بيشترى دچار است و او خود نمى بيند !

۳۹۵.امام على عليه السلام :احمق ترينِ مردم ، كسى است كه رذيلت اخلاقى را در ديگرى زشت مى شمارد ؛ امّا خود بر آن رذيلت ، پايدار است .

۳۹۶.امام على عليه السلام :آن كه عيب هاى مردم را زشت شمارد ، امّا خود بِدانها رضا دهد ، احمق است .

۳۹۷.امام على عليه السلام :آن كه در عيب هاى مردم در نِگَرد و آنها را زشت شمرد ، امّا همانها را براى خود بپسندد ، او همان احمق است .

۳۹۸.امام على عليه السلام :براى انسان ، زشت است كه كارهاى نارواى مردم را زشت شمارد و آنان را از رذيلت ها و بدى ها نهى كند ؛ امّا وقتى با خود خلوت كرد ، مرتكب آنها شود و از انجام دادن آنها خوددارى نورزد .

۳۹۹.امام على عليه السلام :در گم راهى شخص ، همين بس كه مردم را بِدانچه خود به آن عمل نمى كند ، فرمان دهد و از آنچه خود از آن اجتناب نمى كند ، نهى نمايد .


دانشنامه قرآن و حديث 15
284

۳۹۲.الإمام عليّ عليه السلام :إنّي لَأَرفَعُ نَفسي أن أنهَى النّاسَ عَمّا لَستُ أنتَهي عَنهُ ، أو آمُرَهُم بِما لا أسبِقُهُم إلَيهِ بِعَمَلي ، أو أرضى مِنهُم بِما لا يُرضي رَبّي . ۱

۳۹۳.عنه عليه السلام :لا تَكُن مِمَّن . . . يُبالِغُ فِي المَوعِظَةِ ولا يَتَّعِظُ ، فَهُوَ بِالقَولِ مُدِلٌّ ، ومِنَ العَمَلِ مُقِلٌّ ، يُنافِسُ فيما يَفنى ، ويُسامِحُ فيما يَبقى ، يَرَى الغُنمَ مَغرَما ، وَالغُرمَ مَغنَما . ۲

۳۹۴.عنه عليه السلام :عَجِبتُ لِمَن يُنكِرُ عُيوبَ النّاسِ ونَفسُهُ أكثَرُ شَيءٍ مَعابا ولا يُبصِرُها ! ۳

۳۹۵.عنه عليه السلام :أحمَقُ النّاسِ مَن أنكَرَ عَلى غَيرِهِ رَذيلَةً وهُوَ مُقيمٌ عَلَيها . ۴

۳۹۶.عنه عليه السلام :مَن أنكَرَ عُيوبَ النّاسِ ورَضِيَها لِنَفسِهِ فَذلِكَ الأَحمَقُ . ۵

۳۹۷.عنه عليه السلام :مَن نَظَرَ في عُيوبِ النّاسِ فَأَنكَرَها ثُمَّ رَضِيَها لِنَفسِهِ فَذلِكَ الأَحمَقُ بِعَينِهِ . ۶

۳۹۸.عنه عليه السلام :يَقبُحُ عَلَى الرَّجُلِ أن يُنكِرَ عَلَى النّاسِ مُنكَراتٍ ، ويَنهاهُم عَن رَذائِلَ وسَيِّئاتٍ ، وإذا خَلا بِنَفسِهِ ارتَكَبَها ، ولا يَستَنكِفُ مِن فِعلِها . ۷

۳۹۹.عنه عليه السلام :كَفى بِالمَرءِ غَوايَةً أن يَأمُرَ النّاسَ بِما لا يَأتَمِرُ بِهِ ، ويَنهاهُم عَمّا لا يَنتَهي عَنهُ . ۸

1.غرر الحكم : ج ۳ ص ۴۵ ح ۳۷۸۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۷۰ ح ۳۵۶۶ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۱۵۰ ، أعلام الدين : ص ۱۴۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۲۰۰ ح ۳۰ .

3.غرر الحكم : ج ۴ ص ۳۴۰ ح ۶۲۶۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳۰ ح ۵۶۵۱ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۱ ص ۳۱۵ ذيل ح ۱۳۱۳۸ .

4.غرر الحكم : ج ۲ ص ۴۷۴ ح ۳۳۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۵ ح ۲۸۵۶ .

5.غرر الحكم : ج ۵ ص ۳۸۵ ح ۸۸۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۸ ح ۸۲۹۱ .

6.نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۹ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۲۷۹ وفيه «ورضاها لنفسه» بدل «فأنكرها ثمّ رضيها لنفسه» ، روضة الواعظين : ص ۵۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۴۹ ح ۱۲ ؛ مطالب السوؤل : ص ۲۳۶ .

7.غرر الحكم : ج ۶ ص ۴۸۰ ح ۱۱۰۳۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۶ ح ۱۰۲۵۱ .

8.غرر الحكم : ج ۴ ص ۵۸۴ ح ۷۰۷۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۶ ح ۶۵۲۲ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۲۰۷ ذيل ح ۱۳۸۹۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 99503
صفحه از 618
پرینت  ارسال به