263
دانشنامه قرآن و حديث 15

۳۵۴.امام على عليه السلام :با مردم ، طبق آنچه مى پذيرند ، برخورد كنيد و از آنچه انكارش مى كنند ، اجتناب نماييد ، و بار آنان را بر دوش خود يا ما نگذاريد ؛ زيرا امر (ولايت) ما دشوار و پيچيده است كه جز فرشته اى مقرّب يا پيامبرى فرستاده شده يا بنده اى كه خداوند ، دل او را به ايمانْ آزموده باشد ، تاب تحمّل آن را ندارد .

۳۵۵.امام زين العابدين عليه السلام :امّا حقّ آن كه پند مى گيرد ؛ حقّ او ، آن است كه... به او سخنى بگويى كه عقلش تاب آن را دارد ؛ زيرا براى هر سطح عقل ، طيفى از گفتار است كه آن را مى شناسد و از آن ، اجتناب مى كند .

۳۵۶.امام صادق عليه السلام :روزى نزد على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام از «تقيّه» ياد كردم . فرمود : «سوگند به خدا ، اگر ابو ذر از آنچه در دل سلمان بود ، آگاهى داشت ، او را مى كشت !» .

۳۵۷.الكافىـ به نقل از عبد العزيز قَراطيسى ـ :امام صادق عليه السلام به من فرمود : «اى عبد العزيز ! ايمان به مثابه نردبان ، ده پلّه دارد كه از آن ، پلّه پلّه بايد بالا رفت . بنا بر اين ، نبايد آن كه از دو درجه ايمان برخوردار است ، به آن كه از يك درجه برخوردار است ، بگويد : تو چيزى نيستى ، تا آن كه به درجه دهم برسد . پس آن را كه در درجه پايين تر از توست ، ساقط شده مدان كه آن كه در درجه اى بالاتر از توست ، تو را ساقط شده خواهد دانست ؛ و هر گاه به كسى بر مى خورى كه يك درجه از تو پايين تر است ، او را با مدارا و نرمى تا درجه ات بالا ببر ، و آنچه را تاب ندارد ، بر او تحميل نكن ، كه او را در هم خواهى شكست ، و هر كه مؤمنى را در هم شكند ، جبران آن برعهده خود اوست» .

۳۵۸.الكافىـ به نقل از عبد الأعلى ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : «پذيرش امر (ولايت) ما ، تنها به تصديق آن نيست ؛ بلكه از جمله پذيرش آن ، پنهان ساختن آن و حفظ آن از نااهل است . به آنان سلام برسان و به ايشان بگو : خداوند ، رحمت كند بنده اى را كه محبّت مردم را به سوى خود جلب كند ! براى مردم ، آنچه را بر مى تابند ، بازگو كنيد و آنچه را انكار مى كنند ، از آنان پنهان نماييد» .


دانشنامه قرآن و حديث 15
262

۳۵۴.عنه عليه السلام :خالِطُوا النّاسَ بِما يَعرِفونَ ، ودَعوهُم مِمّا يُنكِرونَ ، ولا تَحمِلوهُم عَلى أنفُسِكِم وعَلَينا ؛ إنَّ أمرَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ لا يَحتَمِلُهُ إلّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ، أو نَبِيٌّ مُرسَلٌ ، أو عَبدٌ قَدِ امتَحَنَ اللّهُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ . ۱

۳۵۵.الإمام زين العابدين عليه السلام :أمّا حَقُّ المُستَنصِحِ : فَإِنَّ حَقَّهُ أن . . .تُكَلِّمَهُ مِنَ الكَلامِ بِما يُطيقُهُ عَقلُهُ ؛ فَإِنَّ لِكُلِّ عَقلٍ طَبَقَةً مِنَ الكَلامِ يَعرِفُهُ ويَجتَنِبُهُ . ۲

۳۵۶.الإمام الصادق عليه السلام :ذَكَرتُ التَّقِيَّةَ يَوما عِندَ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليهماالسلام ، فَقالَ : وَاللّهِ ، لَو عَلِمَ أبو ذَرٍّ ما في قَلبِ سَلمانَ لَقَتَلَهُ ! ۳

۳۵۷.الكافي عن عبد العزيز القراطيسيّ :قالَ لي أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : يا عَبدَ العَزيزِ ، إنَّ الإِيمانَ عَشرُ دَرَجاتٍ ؛ بِمَنزِلَةِ السُّلَّمِ ، يُصعَدُ مِنهُ مِرقاةً بَعدَ مِرقاةٍ ، فَلا يَقولَنَّ صاحِبُ الاِثنَينِ لِصاحِبِ الواحِدِ : «لَستَ عَلى شَيءٍ» ، حَتّى يَنتَهِيَ إلَى العاشِرِ ؛ فَلا تُسقِط مَن هُوَ دونَكَ فَيُسقِطَكَ مَن هُوَ فَوقَكَ . وإذا رَأَيتَ مَن هُوَ أسفَلُ مِنكَ بِدَرَجَةٍ فَارفَعهُ إلَيكَ بِرِفقٍ ، ولا تُحَمِّلَنَّ عَلَيهِ ما لا يُطيقُ فَتَكسِرَهُ ؛ فَإِنَّ مَن كَسَرَ مُؤمِنا فَعَلَيهِ جَبرُهُ . ۴

۳۵۸.الكافي عن عبد الأعلى :سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ : إنَّهُ لَيسَ مِنِ احتِمالِ أمرِنَا التَّصديقُ لَهُ وَالقَبولُ فَقَط . مِنِ احتِمالِ أمرِنا سَترُهُ وصِيانَـتُه مِن غَيرِ أهلِهِ .
فَاقرَأهُمُ السَّلامَ وقُل لَهُم : رَحِمَ اللّهُ عَبدا اِجتَرَّ مَوَدَّةَ النّاسِ إلى نَفسِهِ . حَدِّثوهُم بِما يَعرِفونَ ، وَاستُروا عَنهُم ما يُنكِرونَ . ۵

1.الخصال : ص ۶۲۴ ح۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بصائر الدرجات : ص ۲۶ ح۲ ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۷۹۴ ح ۳ كلاهما عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عليه السلام وفيهما «عبد مؤمن» ، غرر الحكم : ج ۳ ص ۴۴۳ ح ۵۰۵۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۴۱ ح ۴۶۰۱ وليس فيهما ذيله من «لا يحتمله» ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۰۲ ح ۱ .

2.تحف العقول : ص ۲۶۹ ح ۴۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۱۹ ح ۲ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۴۰۱ ح ۲ عن مسعدة بن صدقة ، رجال الكشّي : ۱ ص ۷۰ ح ۴۰ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۲۴ كلاهما عن مسعدة بن صدقة عنه عن الإمام الباقر عليهماالسلام ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۹۰ ح ۲۵ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۴۵ ح ۲ ، الخصال : ص ۴۴۷ ح ۴۸ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۱۶۵ ح ۴ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۲۲۲ ح ۵ بزيادة « ـ يعني الشيعة ـ » قبل «وقل لهم» الأمالي للطوسي : ص ۸۶ ح ۱۳۱ وفيه «اقرأ أصحابنا» بدل «فاقرأهم» ، بشارة المصطفى : ص ۹۷ كلاهما عن مدرك بن زهير ، الغيبة للنعماني : ص ۳۴ ح ۳ ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۶۱ بزيادة «إليناوَ» بعد «الناس» وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۳۷۱ ح ۹۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 99402
صفحه از 618
پرینت  ارسال به