153
دانشنامه قرآن و حديث 15

۱۸۲.امام صادق عليه السلام :مردم ، معدن هايى به سانِ معدن هاى طلا و نقره اند . آن كه در دوران جاهليت ريشه دارد ، در اسلام نيز داراى ريشه است .

۱۸۳.الكافىـ به نقل از اسماعيل بن عبد الخالق ـ :شنيدم كه امام صادق عليه السلام به ابو جعفرِ اَحوَل مى فرمود ـ و من مى شنيدم ـ : «آيا بصره رفتى ؟» .
ابو جعفر احول گفت : آرى .
فرمود : «شتاب مردم و ورود آنان را به اين امر (امامت) چگونه ديدى ؟» .
گفت : به خدا سوگند ، آنان ، اندك اند . هرچند كه چنين كرده اند [و به شما پيوسته اند] ، ولى اندك اند .
فرمود : «جوانان را در ياب كه به هر خيرى ، پُرشتاب ترند» .

۱۸۴.امام صادق عليه السلام :مردم ، سه دسته اند : نادانى كه از فراگرفتن ابا دارد ؛ و دانايى كه دانشش او را نزار كرده است ؛ و عاقلى كه براى دنيا و آخرتش عمل مى كند .

۱۸۵.عوالى اللآلى :از يكى از اهل بيت عليهم السلام نقل شده است كه : مردم بر چهار دسته اند : شخصى مى داند و مى داند كه مى داند . اين شخص ، عالم است . پس ، از او پيروى كنيد ؛ و شخصى مى داند و نمى داند كه مى داند . اين شخص ، غافل است . پس بيدارش كنيد ؛ و شخصى نمى داند و مى داند كه نمى داند . او جاهل [ و ناآگاه ] است . پس به او دانش بياموزيد [ و آگاهى بدهيد ] ؛ و شخصى نمى داند و مى پندارد كه مى داند . اين فرد ، گم راه است . پس ، او را راه نمايى كنيد .

ر . ك : ص ۲۴۳ (فصل ششم : آداب تبليغ) و ص ۲۵۵ (مراعات شايستگى مخاطب) و ص ۲۵۹ (مراعات توان مخاطب) .


دانشنامه قرآن و حديث 15
152

۱۸۲.الإمام الصادق عليه السلام :النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ ؛ فَمَن كانَ لَهُ فِي الجاهِلِيَّةِ أصلٌ فَلَهُ فِي الإِسلامِ أصلٌ . ۱

۱۸۳.الكافي عن إسماعيل بن عبد الخالق :سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ لِأَبي جَعفَرٍ الأَحوَلِ ـ وأَنَا أسمَعُ ـ : أتَيتَ البَصرَةَ ؟ فَقالَ : نَعَم . قالَ : كَيفَ رَأَيتَ مُسارَعَةَ النّاسِ إلى هذَا الأَمرِ ودُخولَهُم فيهِ ؟ قالَ : وَاللّهِ إنَّهُم لَقَليلٌ ، ولَقَد فَعَلوا ، وإنَّ ذلِكَ لَقَليلٌ . فَقالَ : عَلَيكَ بِالأَحداثِ ؛ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ . ۲

۱۸۴.الإمام الصادق عليه السلام :النّاسُ ثَلاثَةٌ : جاهِلٌ يَأبى أن يَتَعَلَّمَ ، وعالِمٌ قَد شَفَّهُ عِلمُهُ ، وعاقِلٌ يَعمَلُ لِدُنياهُ وآخِرَتِهِ . ۳

۱۸۵.عوالي اللآلي :رُوِيَ عَن بَعضِهِم عليهم السلام : النّاسُ أربَعَةٌ : رَجُلٌ يَعلَمُ ويَعلَمُ أ نَّهُ يَعلَمُ ، فَذاكَ عالِمٌ فَاتَّبِعوهُ ، ورَجُلٌ يَعلَمُ ولا يَعلَمُ أ نَّهُ يَعلَمُ ، فَذاكَ غافِلٌ فَأَيقِظوهُ ، ورَجُلٌ لا يَعلَمُ ويَعلَمُ أ نَّهُ لا يَعلَمُ ، فَذاكَ جاهِلٌ فَعَلِّموهُ ، ورَجُلٌ لا يَعلَمُ ويَعلَمُ أ نَّهُ يَعلَمُ ، فَذاكَ ضالٌّ فَأَرشِدوهُ . ۴

راجع : ص ۲۴۲ ( الفصل السادس : آداب التبليغ) و ص ۲۵۴ (مراعاة أهلية المخاطب )
و ص ۲۵۸ (مراعاة طاقة المخاطب ) .

1.الكافي : ج ۸ ص ۱۷۷ ح ۱۹۷ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۵۵ ح ۱۵۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۱۲۱ نحوه .

2.الكافي : ج ۸ ص ۹۳ ح ۶۶ ، قرب الإسناد : ص ۱۲۸ ح ۴۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۳۶ ح ۲ .

3.تحف العقول : ص ۳۲۴ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۲۳۸ ح ۷۸ .

4.عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۷۹ ح ۷۴ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۹۵ ح ۱۵ وراجع : معدن الجواهر : ص ۴۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 99249
صفحه از 618
پرینت  ارسال به