رساندن اين وظيفه ، تا آن جا اهمّيت دارد كه قرآن ، خطاب به پيامبر اسلام ، تأكيد مى فرمايد :
« إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ . ۱
جز رساندن پيام ، بر عهده تو نيست» .
و پيامبر بزرگوار اسلام ، خود را به عنوان يك «مبلّغ» به مردم معرفى مى كند و مى فرمايد :
إنَّما أنَا مُبَلِّغٌ . ۲
من ، فقط مبلّغم .
عوامل موفّقيت مبلّغ
بر اساس آنچه امروزه در دانش هاى روان شناسى ، ارتباطات اجتماعى و مديريت مطرح است ، موفّقيت يا شكست مبلّغان و برنامه سازان تبليغاتى در رسيدن به اهداف خود ، به پنج عامل باز مى گردد : ۱ . انگيزه مبلّغ ، ۲ . محتواى تبليغ ، ۳ . ويژگى هاى مبلّغ ، ۴ . ابزارهاى تبليغ ، و ۵ . شيوه تبليغ .
در اسلام ، همه اين عوامل ، مورد توجّه قرار دارند و ما در اين مَدخَل ، با الهام گرفتن از قرآن و حديث ، تلاش مى كنيم تا ضمن تقويت انگيزه تبليغ ، مبلّغان را با اصلى ترين پيام هايى كه بايد به مردم منتقل كنند ، ويژگى هايى كه براى مبلّغ ، ضرورى است و ضامن موفّقيت وى در تبليغ است ، ابزار تبليغ ، و شيوه هايى كه در موفّقيت مبلّغ ، مؤثّرند ، آشنا سازيم .
اينك اشاره اى كوتاه به جمع بندى متون اسلامى در باره عوامل موفّقيت