63
دانشنامه قرآن و حديث 12

حديث

۱۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عَمرو بن لُحَىّ بن قَمَعَة بن خِندِف ، بر مكّه حكومت مى كرد. او نخستين كسى بود كه آيين اسماعيل را دگرگون ساخت و بت پرستى را رواج داد و چيزهاى به نام هاى بَحيره و سائبه و وَصيله و حام را بدعت نهاد.
او را در آتش ديدم كه بوى اَمعا و اَحشايش ، جهنّميان را آزار مى داد ( / اَمعا و اَحشايش ، در آتش كشيده مى شد ) .

۱۰ / ۵

ابو عامر بن نُعمان بن صيفى راهب ۱

۱۵۹.مجمع البيانـ به نقل از سعيد بن مُسيّب ، در باره اين سخن خداوند متعال: «و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم ، براى آنان بخوان كه از آن ، عارى گشت . آن گاه شيطان ، او را دنبال كرد و از گم راهان شد» ـ :اين شخص ، ابو عامر بن نعمان بن صيفى راهب بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله ، او را [به جاى راهب ، ]«فاسق» ناميد. وى كه در زمان جاهليت ، راهبى را در پيش گرفته بود و پشمينه مى پوشيد ، به مدينه آمد و به پيامبر صلى الله عليه و آله گفت: اين چيست كه تو آورده اى؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «آيين يكتاپرستىِ ابراهيم را آورده ام» .
ابو عامر گفت: پس من هم به همين آيين هستم.
فرمود: «تو بر اين آيين نيستى؛ بلكه چيزهايى را كه از آن نيست ، بر آن افزوده اى».
ابوعامر گفت: هر يك از ما دروغ مى گويد ، خداوند ، او را آواره و تنها بميرانَد !
پس به نزد شاميان رفت و به منافقان [مدينه] پيغام داد كه جنگ افزار ، آماده سازند. سپس نزد قيصر [ روم ]رفت و با سپاهى ، روانه شد تا پيامبر صلى الله عليه و آله را از مدينه بيرون كند ؛ امّا خودش در شام ، آواره و تنها مُرد .

1.. نام ابو عامر راهب، عبد عمرو است كه در زمان جاهليت سردسته قبيله اوس بود. هنگامى كه اسلام ظهور پيدا كرد ، از آن كناره گرفت و با پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آشكارا دشمنى كرد و با پنجاه نفر از ياران خود به مكّه ره‏سپار شد و قريش را بر ضدّ پيامبر شوراند و به آنها قول داد كه قومش به يارى قريش خواهند شتافت. عدّه‏اى از مفسّران ، نزول آيه را در باره اُميّة بن الصلت ثقفى شاعر دانسته‏اند ؛ امّا منافات ندارد كه قابل تطبيق با هر دو باشد ، چنان كه امام باقر عليه ‏السلام فرموده است: «اصل اين آيه در باره بلعم [ بن باعورا ]است . آن گاه خداوند ، آن را مثل قرار داده است براى هر كسى كه هواى نفس خود را بر هدايت خداوند ، مقدّم بدارد» .


دانشنامه قرآن و حديث 12
62

الحديث

۱۵۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ عَمرَو بنَ لُحَيِّ بنِ قَمَعَةَ بنِ خِندِفَ كانَ قَد مَلَكَ مَكَّةَ ، وكانَ أوَّلَ مَن غَيَّرَ دينَ إسماعيلَ وَاتَّخَذَ الأَصنامَ ونَصَبَ الأَوثانَ ، وبَحَرَ البَحيرَةَ ، وسَيَّبَ السّائِبَةَ ، ووَصَلَ الوَصيلَةَ ، وحَمَى الحامِيَ .
فَلَقَد رَأَيتُهُ فِي النّارِ يُؤذي أهلَ النّارِ ريحُ قُصْبِهِ ۱ ، ويُروى : يَجُرُّ قُصبَهُ فِي النّارِ . ۲

۱۰ / ۵

أبو عامِرِبنُ النُّعمانِ بنِ صَيفِيٍّ الرّاهِبُ

۱۵۹.مجمع البيان عن سعيد بن المسيّبـ في قَولِهِ تَعالى : «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَيْنَاهُ ءَايَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ» ۳ ـ :إنَّهُ أبو عامِرِ بنُ النُّعمانِ بنِ صَيفِيٍّ الرّاهِبُ ۴ الَّذي سَمّاهُ النَّبِيُّ الفاسِقَ ، وكانَ قَد تَرَهَّبَ فِي الجاهِلِيَّةِ ولَبِسَ المُسوحَ فَقَدِمَ المَدينَةَ ، فَقالَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله : ما هذَا الَّذي جِئتَ بِهِ ؟
قالَ : جِئتُ بِالحَنيفِيَّةِ دينِ إبراهيمَ ، قالَ : فَأَنَا عَلَيها .
فَقالَ صلى الله عليه و آله : لَستَ عَلَيها ولكِنَّكَ أدخَلتَ فيها ما لَيسَ مِنها ، فَقالَ أبو عامِرٍ : أماتَ اللّهُ الكاذِبَ مِنّا طَريدا وَحيدا ، فَخَرَجَ إلى أهلِ الشّامِ وأَرسَلَ إلَى المُنافِقينَ أنِ استَعِدُّوا السِّلاحَ ، ثُمَّ أتى قَيصَرَ وأتى بِجُندٍ لِيُخرِجَ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله مِنَ المَدينَةِ ، فَماتَ بِالشّامِ طَريدا وَحيدا . ۵

1.القُصْبُ : اسم للأمعاءِ كلّها (النهاية : ج ۴ ص ۶۶ «قصب») .

2.مجمع البيان : ج ۳ ص ۳۹۰ عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۸۴ ؛ تفسير الطبري : ج ۵ الجزء ۷ ص ۸۶ عن أبي هريرة ، تاريخ بغداد : ج ۵ ص ۱۷۳ الرقم ۲۶۲۳ ، الفردوس : ج ۳ ص ۶۷ ح ۴۱۸۸ عن أبي هريرة وكلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۴۰۳ ح ۴۳۶۱ .

3.الأعراف : ۱۷۵ .

4.اسم أبي عامر هذا ، عبد عمرو بن صيفي الراهب ، وكان رأس الأوس في الجاهليّة ، فلمّا جاء الإسلام خذل فلم يدخل فيه ، وجاهر رسول اللّه صلى الله عليه و آله بالعداوة ، وخرج في خمسين رجلاً من الأوس إلى مكّة وحرّض قريشا وسار معها ، وهو يعدها أنّ قومه يُؤازرونهم (راجع : إمتاع الأسماع للمقريزي : ج ۱ ص ۱۳۲) . وقيل : إنّ الآية الشريفة نزلت في اُميّة بن الصلت الثقفي الشاعر أيضا ، ولايبعد إنطباقها على كليهما كما روي عن أبي جعفر الباقر عليه السلام : «الأَصلُ في ذلِكَ بَلعَمُ ثُمَّ ضَرَبَهُ اللّه ُ مَثلاً لِكُلِّ مُؤثِرٍ هَواهُ عَلى هُدَى اللّه ِ مِن أهلِ القِبلةِ» (راجع : مجمع البيان : ج ۴ ص ۳۹۵ ، الميزان في تفسير القرآن : ج ۸ ص ۳۳۷) .

5.مجمع البيان : ج ۴ ص ۷۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۳۶ ؛ تفسير القرطبي : ج ۷ ص ۳۲۰ نحوه وراجع : السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۳ ص ۷۱ وتاريخ الطبري : ج ۲ ص ۵۱۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115297
صفحه از 587
پرینت  ارسال به