195
دانشنامه قرآن و حديث 12

۶۹.امام على عليه السلام :صله رحم ، دارايى ها را زياد مى كند و اَجَل ها را به عقب مى اندازد .

۷۰.امام على عليه السلام :صله رحم ، عمرها را افزايش و دارايى ها را رشد مى دهد .

۷۱.امام باقر عليه السلام :صله رحم ، عمل ها را پاكيزه مى نمايد و دارايى ها را رشد مى دهد و بلاها را دفع مى كند و حساب را آسان مى گرداند و اَجَل را به تأخير مى اندازد .

۷۲.امام صادق عليه السلام :صله رحم كنيد ؛ زيرا صله رحم ، باعث تأخير اجل و افزايش سال هاى عمر مى شود .

۶ / ۵

صدقه

۷۳.امام على عليه السلام :به واسطه صدقه، اَجَل ها توسعه مى يابند .

۷۴.امام صادق عليه السلام :عيسى روح اللّه ، بر قومى گذشت كه فرياد و هلهله مى كردند . پرسيد : «اينان را چه شده است؟».
گفته شد : اى روح اللّه ! امشب ، فلانى دختر فلانى، به عروسى فلانى پسر فلانى در مى آيد .
گفت : «امروز ، فرياد و هلهله سر مى دهند و فردا گريه مى كنند» .
يكى از آنان گفت : چرا، اى فرستاده خدا؟
گفت : «زيرا امشب، عروس آنان خواهد مُرد».
گفتند : خدا و فرستاده او راست مى گويند .
منافقان گفتند : فردا نزديك است !
صبح كه شد، آمدند و عروس را زنده يافتند، و هيچ اتّفاقى برايش نيفتاده بود . گفتند : اى روح اللّه ! آن كه ديروز خبر دادى مى ميرد ، نمرده است!
عيسى عليه السلام گفت : «خدا هر چه بخواهد، انجام مى دهد» . ما را نزد او (عروس) ببريد . پس در حالى كه از همديگر سبقت مى گرفتند، رفتند تا [به خانه عروس رسيدند و] در زدند . شوهرش بيرون آمد . عيسى عليه السلام به او گفت : «از همسرت براى من اجازه بگير» .
شوهر، نزد همسرش آمد و به او خبر داد كه روح و كلمه خدا [ عيسى عليه السلام ] با گروهى ، پُشت در هستند . همسرش خود را پوشاند. آن گاه عيسى عليه السلام وارد شد و به او گفت : «ديشب چه كار [خيرى ]انجام دادى؟» .
گفت: كارى انجام ندادم، مگر همان كارى كه در گذشته نيز انجام مى دادم . هر شب جمعه، نيازمندى مى آمد و ما غذاى او را تا شب جمعه بعدى مى داديم . ديشب هم آمد، در حالى كه من و خانواده ام سرگرم كارهاى خود بوديم . او صدا زد؛ ولى كسى جوابش را نداد . دوباره صدا زد؛ ولى جواب نشنيد ، تا اين كه بارها صدا زد . وقتى سخنش را شنيدم، برخاستم و به صورت ناشناخته ، همان طور كه درگذشته به او غذا مى رسانديم ، غذا را به او رساندم .
[عيسى عليه السلام ] به او گفت : «از جايت كنار رو» .
[او از جايش كنار رفت] ناگهان از زير لباس او يك افعى چون تنه درخت پديدار گشت كه دمش را به دندان گرفته بود .
[عيسى عليه السلام ] گفت : «به خاطر آنچه انجام دادى، اين افعى از تو باز داشته شده است» .


دانشنامه قرآن و حديث 12
194

۶۹.عنه عليه السلام :صِلَةُ الأَرحامِ تُثمِرُ الأَموالَ ، وتُنسِئُ فِي الآجالِ . ۱

۷۰.عنه عليه السلام :صِلَةُ الرَّحِمِ تُوَسِّعُ الآجالَ ، وتُنَمِّي الأَموالَ . ۲

۷۱.الإمام الباقر عليه السلام :صِلَةُ الأَرحامِ تُزَكِّي الأَعمالَ ، وتُنَمِّي الأَموالَ ، وتَدفَعُ البَلوى ، وتُيَسِّرُ الحِسابَ ، وتُنسِئُ فِي الأَجَلِ . ۳

۷۲.الإمام الصادق عليه السلام :صِلوا أرحامَكُم ، فَفي صِلَتِها مَنسَأَةٌ فِي الأَجَلِ ، وزِيادَةٌ فِي العَدَدِ . ۴

۶ / ۵

الصَّدَقَةُ

۷۳.الإمام عليّ عليه السلام :بِالصَّدَقَةِ تُفسَحُ الآجالُ . ۵

۷۴.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ عيسى روحَ اللّهِ مَرَّ بِقَومٍ مُجَلِّبينَ ۶ فَقالَ : ما لِهؤُلاءِ ؟ قيلَ : يا روحَ اللّهِ ، إنَّ فُلانَةَ بِنتَ فُلانٍ تُهدى إلى فُلانِ بنِ فُلانٍ في لَيلَتِها هذِهِ . قالَ : يُجَلِّبونَ اليَومَ ويَبكونَ غَدا ، فَقالَ قائِلٌ مِنهُم : ولِمَ يا رَسولَ اللّهِ ؟ قالَ : لِأَنَّ صاحِبَتَهُم مَيِّتَةٌ في لَيلَتِها هذِهِ ! فَقالَ القائِلونَ بِمَقالَتِهِ : صَدَقَ اللّهُ وصَدَقَ رَسولُهُ ، وقالَ أهلُ النِّفاقِ : ما أقرَبَ غَدا !
فَلَمّا أصبَحوا جاؤوا فَوَجَدوها عَلى حالِها لَم يَحدُث بِها شَيءٌ . فَقالوا : يا روحَ اللّهِ إنَّ الَّتي أخبَرتَنا أمسِ أنَّها مَيِّتَةٌ لَم تَمُت ! فَقالَ عيسى عليه السلام : يَفعَلُ اللّهُ ما يَشاءُ ، فَاذهَبوا بِنا إلَيها .
فَذَهَبوا يَتَسابَقونَ حَتّى قَرَعُوا البابَ ، فَخَرَجَ زَوجُها فَقالَ لَهُ عيسى عليه السلام : اِستَأذِن لي عَلى صاحِبَتِكَ ، قالَ : فَدَخَلَ عَلَيها فَأَخبَرَها أنَّ روحَ اللّهِ وكَلِمَتَهُ بِالبابِ مَعَ عِدَّةٍ ، قالَ : فَتَخَدَّرَت ، فَدَخَلَ عَلَيها فَقالَ لَها : ما صَنَعتِ لَيلَتَكِ هذِهِ ؟ قالَت : لَم أصنَع شَيئا إلّا وقَد كُنتُ أصنَعُهُ فيما مَضى ، إنَّهُ كانَ يَعتَرينا سائِلٌ في كُلِّ لَيلَةِ جُمُعَةٍ فَنُنيلُهُ ما يَقوتُهُ إلى مِثلِها ، وإنَّهُ جاءَني في لَيلَتي هذِهِ وأنَا مَشغولَةٌ بِأَمري وأهلي في مَشاغِلَ ۷ فَهَتَفَ فَلَم يُجِبهُ أحَدٌ ، ثُمَّ هَتَفَ فَلَم يُجَب ، حَتّى هَتَفَ مِرارا ، فَلَمّا سَمِعتُ مَقالَتَهُ قُمتُ مُتَنَكِّرَةً حَتّى أنَلتُهُ كَما كُنّا نُنيلُهُ .
فَقالَ لَها : تَنَحَّي عَن مَجلِسِكِ ، فَإِذا تَحتَ ثِيابِها أفعى مِثلُ جِذعَةٍ عاضٌّ عَلى ذَنَبِهِ ! فَقالَ عليه السلام : بِما صَنَعتِ صُرِفَ عَنكِ هذا . ۸

1.غرر الحكم : ج ۴ ص ۲۰۷ ح ۵۸۴۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۰۳ ح ۵۳۷۵ .

2.غرر الحكم : ج ۴ ص ۲۱۵ ح ۵۸۷۸ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۱۵۰ ح ۴ عن أبي حمزة ، تحف العقول : ص ۲۹۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۱۱۱ ح ۷۱ .

4.روضة الواعظين : ص ۱۵۶ ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۱۰۷ ح ۳۴ .

5.غرر الحكم : ج ۵ ص ۲۱۲ ح ۴۲۳۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۸۷ ح ۳۸۳۹ .

6.الجَلبَةُ : الأصوات ، وقيل : اختلاط الأصوات ، والجلَبُ : الجلَبةُ في جماعة النّاس ، من الصّياح (لسان العرب : ج ۱ ص ۲۶۹ «جلب») .

7.في المصدر : «مشاغيل» ، والتصويب من بحار الأنوار .

8.الأمالي للصدوق : ص ۵۸۹ ح ۸۱۶ عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۹۴ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115740
صفحه از 587
پرینت  ارسال به