165
دانشنامه قرآن و حديث 12

۲۸.الغيبة ، طوسىـ به نقل از ابو هاشم جعفرى ـ :محمّد بن صالح ارمنى، از امام عسكرى عليه السلام درباره اين سخن خداوند عز و جلپرسيد : «خدا آنچه را بخواهد، محو يا اثبات مى كند ، و اصل كتاب، نزد اوست» .
امام عسكرى عليه السلام فرمود : «و آيا جز آنچه را كه بوده، محو مى سازد ، و جز آنچه را كه نبوده، اثبات مى كند ؟» .
پيش خودم گفتم : اين، بر خلاف آن چيزى است كه هشام بن حكم مى گويد كه : او (خدا) چيزى را كه پديد نيامده باشد ، نمى داند .
پس، امام عسكرى عليه السلام نگاهى به من كرد و فرمود : «بلند مرتبه است خداوند جبّارى كه دانا به چيزهاست، پيش از بودنشان» . ۱

۲۹.علل الشرائعـ به نقل از سماعه ـ :از امام صادق عليه السلام شنيد[م ]كه مى فرمود : «خداوند از هيچ قومى، عذابى را كه بر آنان سايه افكنده، باز نگردانده است، جز قوم يونس».
گفتم : آيا بر آنان [چون ابر] سايه افكنده بود؟
امام فرمود : «بله ، حتّى با كف دستشان آن را لمس كردند» .
گفتم : اين، چگونه ممكن است ؟
فرمود : «در دانشِ ثبت شده نزد خداوند كه هيچ كس بر آن آگاه نيست ، چنين بوده كه او عذاب را از آنان باز مى گرداند» .

1.. ممكن است راوى ، مقصود هشام را درست درك نكرده است و امام عليه السلام درك نادرست راوى را رد كرده اند.


دانشنامه قرآن و حديث 12
164

۲۸.الغيبة للطوسي عن أبي هاشم الجعفري :سَأَلَ مُحَمَّدُ بنُ صالِحٍ الأَرمَنِيُّ أبا مُحَمَّدٍ العَسكَرِيَّ عليه السلام عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ» ۱ .
فَقالَ أبو مُحَمَّدٍ عليه السلام : وهَل يَمحو إلّا ما كانَ ، ويُثبِتُ إلّا ما لَم يَكُن ؟ فَقُلتُ في نَفسي : هذا خِلافُ ما يَقولُ هِشامُ بنُ الحَكَمِ : إنَّهُ لا يَعلَمُ الشَّيءَ حَتّى يَكونَ !
فَنَظَرَ إلَيَّ أبو مُحَمَّدٍ عليه السلام فَقالَ : تَعالَى الجَبّارُ العالِمُ بِالأَشياءِ قَبلَ كَونِها ۲ . ۳

۲۹.علل الشرائع عن سماعة :أنَّهُ سَمِعَهُ عليه السلام وهُوَ يَقولُ : ما رَدَّ اللّهُ العَذابَ عَن قَومٍ قَد أظَلَّهُم ۴ إلّا قَومِ يونُسَ . فَقُلتُ : أكانَ قَد أظَلَّهُم؟ فَقالَ : نَعَم ، حَتّى نالوهُ بِأَكُفِّهِم . قُلتُ : فَكَيفَ كانَ ذلِكَ ؟ قالَ : كانَ فِي العِلمِ المُثبَتِ عِندَ اللّهِ عز و جل ، الَّذي لَم يَطَّلِع عَلَيهِ أحَدٌ أنَّهُ سَيَصرِفُهُ عَنهُم . ۵

1.الرعد : ۳۹ .

2.من المحتمل أن يكون الراوي - وهو أبو هشام الجعفري - لم يكن قد فهم مراد هشام بن الحكم ومقصوده ، وأراد الإمام عليه السلام هنا أن يصحّح ما فهمه الجعفري ويردّه .

3.الغيبة للطوسي : ص ۴۳۰ ح ۴۲۱ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۵ .

4.أظلّكم : أي أقبل عليكم ، ودنا منكم ، كأنّه ألقى عليكم ظلَّهُ (النهاية : ج ۳ ص ۱۶۰ «ظلل») .

5.علل الشرائع : ص ۷۷ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۸۶ ح ۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115897
صفحه از 587
پرینت  ارسال به