145
دانشنامه قرآن و حديث 12

فصل يكم : حقيقت بَدا و اقسام آن

۱ / ۱

گستردگى قدرت

قرآن

«و يهود گفتند : «دست خدا، بسته است» . دست هاى خودشان بسته باد و به [سزاى ]آنچه گفتند ، از رحمت خدا دور باشند! بلكه هر دو دست او گشاده است ، [و] هر گونه بخواهد، مى بخشد» .

ر . ك : الرحمن : آيه ۲۹ ، نساء : آيه ۱۳۳ ، انعام : آيه ۱۳۳ ، ابراهيم : آيه ۱۹ ، فاطر : آيه ۱۶ ، شورا : آيه ۲۴ و ۳۳ ، اسرا : آيه ۵۴ .

حديث

۱.امام صادق عليه السلامـ در باره سخن خداوند عز و جل : «و يهود گفتند : «دست خدا، بسته است»» ـ :منظورشان اين نبود كه خدا چنين [ دستانش با طوق آهنى به گردنش بسته شده و بخيل ]است ؛ بلكه مى گفتند : خدا از كار خود [ در خلقت] فراغت يافته است و ديگر ، نه مى افزايد و نه مى كاهد . پس خداوند عز و جل در تكذيب سخن آنان فرمود : «دست هاى خودشان بسته باد و به [سزاى] آنچه گفتند ، از رحمت خدا دور باشند! بلكه هر دو دست او گشاده است . هر گونه بخواهد، مى بخشد» . آيا سخن خداوند عز و جل را نشنيدى كه مى فرمايد : «خدا آنچه را بخواهد، محو مى كند يا باقى مى گذارد و اصل كتاب، نزد اوست» .

۲.تفسير العيّاشىـ به نقل از يعقوب بن شعيب ـ :از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل پرسيدم : «يهود گفتند : «دست خدا بسته است» . دست هاى خودشان بسته باد!» . امام عليه السلام به من فرمود : «اين طور» و دستش را به گردنش گرفت [و افزود : ]«ليكن يهود، معتقدند كه : كار اشيا را به پايان بُرده است» .


دانشنامه قرآن و حديث 12
144

الفصل الأوّل : حقيقة البداء وأقسامه

۱ / ۱

بَسطُ القُدرَةِ

الكتاب

«وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ» . ۱

راجع : الرحمن : ۲۹ ، النساء : ۱۳۳ ، الأنعام : ۱۳۳ ، إبراهيم : ۱۹ ، فاطر : ۱۶ ، الشورى : ۲۴ و ۳۳ ، الإسراء : ۵۴ .

الحديث

۱.الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل : «وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» ـ :لَم يَعنوا أنَّهُ هكَذا ، ولكِنَّهُم قالوا : قَد فَرَغَ مِنَ الأَمرِ ، فَلا يَزيدُ ولا يَنقُصُ ، فَقالَ اللّهُ جَلَّ جَلالُهُ تَكذيبا لِقَولِهِم : «غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ» ألَم تَسمَعِ اللّهَ عز و جل يَقولُ : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ» . ۲

۲.تفسير العيّاشي عن يعقوب بن شعيب :سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللّهِ : «قَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ» ، فَقالَ عليه السلام لي : كَذا ـ وقالَ بِيَدِهِ ۳ إلى عُنُقِهِ ـ ولكِنَّهُ قالَ : قَد فَرَغَ مِنَ الأَشياءِ . ۴

1.المائدة : ۶۴ .

2.التوحيد : ص ۱۶۷ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۱۸ ح ۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۴ ح ۱۷ .

3.العرب تجعل القولَ عبارة عن جميع الأفعال وتُطلقه على غير الكلام واللسان ، فتقول : قال بيده ؛ أي أخَذَ ، وقالَ برجلهِ ؛ أي مشى ... وكلّ ذلك على المجاز والاتّساع (النهاية : ج ۴ ص ۱۲۴ «قول») .

4.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۳۰ ح ۱۴۶ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۷ ح ۴۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 115259
صفحه از 587
پرینت  ارسال به