53
دانشنامه قرآن و حديث 16

۱۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دادن اين مال، فتنه است و ندادنش هم فتنه . ۱

۱۲۲.امام على عليه السلامـ در دلدارى به اشعث در مرگ فرزندش ـ :اى اشعث ! اگر براى پسرت اندوهگين باشى، اين اقتضاى پدرى است ، و اگر شكيبايى كنى ، خداوند، هر مصيبتى را عوض مى دهد .
اى اشعث ! اگر شكيبايى ورزى ، تقدير بر تو جارى گشته، در حالى كه اجر بُرده اى ، و اگر ناشكيبى كنى، باز هم تقدير بر تو جارى گشته، در حالى كه گناه كرده اى .
اى اشعث ! [آمدنِ] پسرت با آن كه مايه بلا و گرفتارى است، تو را شاد كرد و [رفتنش] با آن كه موجب پاداش و رحمت است، اندوهگينت ساخت .

۱۲۳.امام على عليه السلامـ وقتى شنيد مردى مى گويد : بار خدايا ! از فتنه به تو پناه مى برم ـ :مى بينم كه از مال و فرزندانت به خدا پناه مى برى ! خداوند متعال مى فرمايد : «دارايى ها و فرزندان شما ، در حقيقت ، فتنه اند» ؛ بلكه بگو : خدايا! من از گم راهه هاى فتنه ها به تو پناه مى برم .

۱۲۴.امام على عليه السلام :خشنودى و ناخشنودى [خدا] را به مال و فرزند ندانيد كه اين ناشى از جهل به موارد آزمايش و امتحان به گاهِ توانگرى و توانايى است . خداوندِ پاك و بلندمرتبه فرموده است : «آيا مى پندارند كه با مال و پسرانى كه به آنان مدد مى رسانيم ، در نيكويى به ايشان مى شتابيم ؟ بلكه نمى فهمند» .
خداوند پاك، بندگان خودبزرگ بينش را با دوستان خود كه در نظر آنان ناتوان مى آيند ، مى آزمايد .

1.ظاهرا مراد، بيت المال است كه دادن و ندادن آن به ناحق، مايه عذاب و گرفتارى و يا وسيله آزمايش الهى است. م .


دانشنامه قرآن و حديث 16
52

۱۲۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ إعطاءَ هذَا المَالِ فِتنَةٌ ، وإمساكَهُ فِتنَةٌ . ۱

۱۲۲.الإمام عليّ عليه السلامـ وَقَد عَزَّى الأَشعَثَ عَنِ ابنٍ لَهُ ـ :يا أشعَثُ ، إن تَحزَن عَلَى ابنِكَ فَقَدِ استَحَقَّت مِنكَ ذلِكَ الرَّحِمُ ، وإن تَصبِر فَفِي اللّهِ مِن كُلِّ مُصيبَةٍ خَلَفٌ .
يا أشعَثُ ، إن صَبَرتَ جَرى عَلَيكَ القَدَرُ وأَنتَ مَأجورٌ ، وإن جَزِعتَ جَرى عَلَيكَ القَدَرُ وأَنتَ مَأزورٌ .
يا أشعَثُ ، ابنُكُ سَرَّكَ وهُوَ بَلاءٌ وفِتنَةٌ ، وحَزَنَكَ وهُوَ ثَوابٌ ورَحمَةٌ . ۲

۱۲۳.عنه عليه السلامـ وسَمِعَ رَجُلاً يَقولُ : اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ الفِتنَةِ ـ :أراكَ تَتَعَوَّذُ مِن مالِكَ ووَلَدِكَ ! يَقولُ اللّهُ تَعالى : «أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ» ، ولكِن قُل : اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِن مُضِلّاتِ الفِتَنِ . ۳

۱۲۴.عنه عليه السلام :لا تَعتَبِرُوا الرِّضا وَالسُّخطَ بِالمالِ وَالوَلَدِ جَهلاً بِمَواقِعِ الفِتنَةِ وَالاِختِبارِ في مَوضِعِ الغِنى وَالإِقتارِ ۴ ، فَقَد قالَ سُبحانَهُ وتَعالى : «أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِينَ * نُسَارِعُ لَهُمْ فِى الْخَيْرَاتِ بَل لَا يَشْعُرُونَ» ۵ ، فَإِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ يَختَبِرُ عِبادَهُ المُستَكبِرينَ في أنفُسِهِم بِأَولِيائِهِ المُستَضعَفينَ في أعيُنِهِم . ۶

1.مسند الشهاب: ج۲ ص۱۱۴ ح۹۹۹، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج۷ ص۲۱، مسند ابن حنبل: ج۷ ص۳۴۸ عن أمير الكوفة من دون إسنادٍ إلى إحد من أهل البيت عليهم السلام ، مجمع الزوائد: ج۳ ص۲۴۱؛ غرر الحكم : ج۲ ص۴۸۹ ح۳۳۹۱ عن الإمام عليّ عليه السلام وفيه «قنية» بدل «فتنة» في الموضع الأوّل.

2.نهج البلاغة : الحكمة ۲۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۱۳۴ ح ۱۸ .

3.الأمالي للطوسي : ص ۵۸۰ ح ۱۲۰۱ ، أعلام الدين : ص ۲۱۰ كلاهما عن عبد اللّه بن محمّد بن عبيد عن الإمام الهادي عن آبائه عليهم السلام ، نهج البلاغة : الحكمة ۹۳ نحوه ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۷۲ عن محمّد بن عجلان عن الإمام الهادي عن آبائه عن الإمام الصادق عنه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۲۵ ح ۷ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۱۹۳ ح ۲۶۶۳۸ عن اُمّ سلمة عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله نحوه وفيه ذيله فقط ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۴۱ ح ۱۸۴۰۹ .

4.في الطبعة المعتمدة : «الاقتدار» ، والتصويب من شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۳ ص ۱۵۱ .

5.المؤمنون : ۵۵ و ۵۶ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۴۶۸ ح ۳۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 66728
صفحه از 579
پرینت  ارسال به