511
دانشنامه قرآن و حديث 16

۱۳۴.امام على عليه السلامـ در يكى از خطبه هايش ـ :اى مردم ! مرا بر شما حقّى است و شما را نيز بر من حقّى... . حقّ من بر شما، وفادارى[تان] به بيعت است ، و يك رنگى [با من ]در حضور و غياب [من] .

۱۳۵.كنز العمّالـ به نقل از عبد اللّه بن حسن ـ :مردى بر خاست و [به على عليه السلام ] گفت : اى امير مؤمنان ! به ما بگو كه چرا با طلحه و زبير جنگيدى ؟
فرمود : «با آنان جنگيدم؛ چون بيعت با مرا شكستند و مؤمنانِ پيرو مرا كشتند» .

۱۳۶.امام على عليه السلامـ از گفتار ايشان در باره زبير ـ :او مى گويد كه با دستش بيعت كرده و بيعت قلبى نكرده است . پس به بيعت اقرار دارد؛ امّا در باره امرى قلبى، مدّعى است ، و [براى اثبات] ادّعاى خود بايد دليلى روشن بياورد ، وگر نه بايد به بيعتى كه از آن خارج شده است ، باز گردد .

۱۳۷.تفسير العيّاشىـ به نقل از ابو عثمان، وابسته بنى قُصَى ـ :يك سال تمام با على ـ كه درود خدا بر او باد ـ بودم و در اين مدّت از او اظهار دوستى و يا بيزارى [نسبت به طلحه و زبير ]نشنيدم ؛ بلكه شنيدم كه مى فرمايد : «خدا مرا نسبت به [جنگ با ]طلحه و زبير معذور دانسته است . آن دو، داوطلبانه و بدون هيچ اجبارى با من بيعت كردند و سپس بدون آن كه خطايى از من سر زده باشد ، بيعتم را شكستند . به خدا سوگند، از زمانى كه اين آيه نازل شد، [چون مصداقى نداشت،] با اهل آن جنگ نشد، تا اين كه من با آنان جنگيدم : «و اگر سوگندهاى خود را پس از پيمان خويش شكستند و شما را در دينتان طعن زدند» .


دانشنامه قرآن و حديث 16
510

۱۳۴.الإمام عليّ عليه السلامـ في خُطبَةٍ لَهُ ـ :أيُّهَا النّاسُ ! إنَّ لي عَلَيكُم حَقّا ولَكُم عَلَيَّ حَقٌّ . . . وأَمّا حَقّي عَلَيكُم فَالوَفاءُ بِالبَيعَةِ ، وَالنَّصيحَةُ فِي المَشهَدِ وَالمَغيبِ . ۱

۱۳۵.كنز العمّال عن عبد اللّه بن الحسن :قامَ إلَيهِ [عَلِيٍّ عليه السلام ] رَجُلٌ فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أخبِرنا عَلى ما قاتَلتَ طَلحَةَ وَالزُّبَيرَ ؟
قالَ : قاتَلتُهُم عَلى نَقضِهِم بَيعَتي ، وقَتِلِهم شيعَتي مِنَ المُؤمِنينَ . ۲

۱۳۶.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن كَلامٍ لَهُ عليه السلام يَعني بِهِ الزُّبَيرَ ـ :يَزعُمُ أنَّهُ قَد بايَعَ بِيَدِهِ ولَم يُبايِع بِقَلبِهِ ، فَقَد أقَرَّ بِالبَيعَةِ وَادَّعَى الوَليجَةَ ، فَليَأتِ عَلَيها بِأَمرٍ يُعرَفُ ، وإلّا فَليَدخُل فيما خَرَجَ مِنهُ . ۳

۱۳۷.تفسير العيّاشي عن أبي عثمان مولى بني قصيّ :شَهِدتُ عَلِيّا صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ سَنَتَهُ كُلَّها ، فَما سَمِعتُ مِنهُ وِلايَةً ولا بَراءَةً ، وقَد سَمِعتُهُ يَقولُ :
عَذَرَنِيَ اللّهُ مِن طَلحَةَ وَالزُّبَيرِ ، بايَعاني طائِعينَ غَيرَ مُكرَهينَ ، ثُمَّ نَكَثا بَيعَتي ، مِن غَيرِ حَدَثٍ أحدَثتُهُ ، وَاللّهِ ما قوتِلَ أهلُ هذِهِ الآيَةِ مُنذُ نَزَلَت حَتّى قاتَلتُهُم : «وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِى دِينِكُمْ» ۴ . ۵

1.نهج البلاغة : الخطبة ۳۴ ، الغارات : ج ۱ ص ۳۷ وج ۲ ص ۶۹۲ كلاهما عن زيد بن وهب ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۲۵۱ ح ۱۲ ؛ أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۵۴ ، الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۷۱ نحوه .

2.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۹۱ ح ۴۴۲۱۶ نقلاً عن وكيع وراجع : الأمالي للمفيد : ص ۱۲۹ ح ۵ و الجمل : ص ۳۳۴ والمناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۱۵۲ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۸ ، الجمل : ص ۳۲۷ عن الإمام الحسن عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۵۲ ح ۳۶ .

4.التوبة : ۱۲ .

5.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۷۹ ح ۲۸ ، الأمالي للمفيد : ص ۷۳ ح ۷ عن عثمان مؤذّن بني أفصى ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۲۳۳ ح ۱۸۵ ؛ شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۲۷۶ ح ۲۸۱ ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۳۷۹ ح ۴۳۰۳ نقلاً عن أبي الحسن البكالي عن عثمان مؤذّن بني قصي وكلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 68055
صفحه از 579
پرینت  ارسال به