497
دانشنامه قرآن و حديث 16

۹ / ۴

بيعت با پيشواى غير عادل

۱۱۵.امام حسين عليه السلامـ در پاسخ به عبد اللّه بن زبير كه گفت : اگر به بيعت با يزيد فرا خوانده شدى ، چه مى كنى ؟ ـ :چگونه با يزيد بيعت كنم، در حالى كه او آدمى گنه پيشه است ، آشكارا گناه مى كند ، شراب مى خورد ، با سگ ها و يوزپلنگ ها بازى مى كند ، و يادگار خاندان پيامبر را دشمن مى دارد ؟ نه، به خدا! هرگز چنين نخواهد شد .

۱۱۶.امام حسين عليه السلامـ به حاكم مدينه ـ :اى امير ! ما خاندان نبوّت و كانون رسالت و جايگاه آمد و شدِ فرشتگانيم . خداوند به ما آغاز كرد و به ما پايان برد ، در حالى كه يزيد، آدم گنه آلودى است ، شراب مى خورد ، آدم مى كشد ، و آشكارا فسق و فجور مى كند . اين مقام، حقّ او نيست ، و آدمى چون من، با چون اويى بيعت نمى كند . با اين حال ، هم ما و هم شما تا فردا صبح، صبر مى كنيم و خواهيم ديد كه كدام يك از ما به خلافت و بيعت، سزاوارتر است .

۹ / ۵

پذيرفتن بيعت مردم

۱۱۷.امام على عليه السلامـ در يكى از خطبه هايش ـ :سوگند به آن كه دانه را شكافت و انسان را آفريد ، اگر نبود حضور مردم ، و اتمام حجّت با وجود ياور ، و اين كه خدا از عالِمان، پيمان گرفته است تا در برابر شكمبارگى ستمگر و گرسنگى ستم ديده ساكت ننشينند ، هر آينه ريسمان شتر خلافت را بر گردنش مى افكندم و عطايش را به لقايش مى بخشيدم ، و شما مى ديديد كه اين دنياى شما در نظر من، از تيزى (/ آب بينىِ) يك بز، پست تر است .


دانشنامه قرآن و حديث 16
496

۹ / ۴

بَيعَةُ غَيرِ الإِمامِ العادِلِ

۱۱۵.الإمام الحسين عليه السلامـ لَمّا قالَ عَبدُ اللّهِ بنُ الزُّبَيرِ : ما تَرى أن تَصنَعَ إن دُعيتَ إلى بَيعَةِ يَزيدَ ؟ ـ :أنّى اُبايِعُ لِيَزيدَ ! ويَزيدُ رَجُلٌ فاسِقٌ ، مُعلِنُ الفِسقِ ، يَشرَبُ الخَمرَ ، ويَلعَبُ بِالكِلابِ وَالفُهودِ ، ويُبغِضُ بَقِيَّةَ آلِ الرَّسولِ ! لا وَاللّهِ لا يَكونُ ذلِكَ أبَدا . ۱

۱۱۶.الإمام الحسين عليه السلامـ لِوالِي المَدينَةِ ـ :أيُّهَا الأَميرُ ! إنّا أهلُ بَيتِ النُّبُوَّةِ ومَعدِنُ الرِّسالَةِ ومُختَلَفُ المَلائِكَةِ ، وبِنا فَتَحَ اللّهُ وبِنا خَتَمَ اللّهُ ، ويَزيدُ رَجُلٌ فاسِقٌ ، شارِبُ الخَمرِ ، قاتِلُ النَّفسِ المُحَرَّمَةِ ، مُعلِنٌ بِالفِسقِ ، لَيسَ لَهُ هذِهِ المَنزِلَةُ ، ومِثلي لا يُبايِعُ مِثلَهُ ، ولكِن نُصبِحُ وتُصبِحونُ ، ونَنظُرُ وتَنظُرونَ ، أيُّنا أحَقُّ بِالخِلافَةِ وَالبَيعَةِ . ۲

۹ / ۵

قَبولُ بَيعَةِ النّاسِ

۱۱۷.الإمام عليّ عليه السلامـ في خُطبَةٍ لَهُ ـ :أما وَالَّذي فَلَقَ الحَبَّةَ ، وبَرَأَ النَّسَمَةَ ، لَولا حُضورُ الحاضِرِ ، وقِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ ، وما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ ألّا يُقارّوا ۳ عَلى كِظَّةِ ۴ ظالِمٍ ، ولا سَغَبِ ۵ مَظلومٍ ، لَأَلقَيتُ حَبلَها عَلى غارِبِها ، ولَسَقَيتُ آخِرَها بِكَأسِ أوَّلِها ، ولَأَلفَيتُم دُنياكُم هذِهِ أزهَدَ عِندي مِن عَفطَةِ عَنزٍ . ۶

1.الفتوح : ج ۵ ص ۱۲ ، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۱ ص ۱۸۲ وفيه «ونحن» بدل «ويبغض» .

2.اللهوف : ص ۹۸ ، مثير الأحزان : ص ۲۴ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۳۲۵ ؛ الفتوح : ج ۵ ص ۱۴ .

3.قارَّه مُقارَّةً : أي قرَّ معه وسكن ، وهو تفاعل من القرار (لسان العرب : ج ۵ ص ۸۵ «قرر») .

4.الكِظَّةُ : البِطنَةُ ، كظّه الطعامُ والشرابُ يكُظُّه كظّا؛ إذا ملأه حتّى لا يطيق النفَس (لسان العرب : ج ۷ ص ۴۵۷ «كظظ») . والمراد استئثار الظالم بالحقوق .

5.سَغِب الرجل يَسغَب وسَغَبَ يَسغُبُ : جاع (لسان العرب : ج ۱ ص ۴۶۸ «سغب») .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۳ ، علل الشرائع : ص ۱۵۱ ح ۱۲ ، معاني الأخبار : ص ۳۶۲ ح ۱ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۸۹ والثلاثة الأخيرة عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۴۹۹ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 66529
صفحه از 579
پرینت  ارسال به