459
دانشنامه قرآن و حديث 16

۷۳.امام على عليه السلامـ در بيان بيعت ۱ ـ :مردم [براى بيعت با من ]همانند هجوم شتران تشنه در روز آبشان ـ كه ساربان رهايشان كرده و بند از پايشان برداشته شده است ـ ، بر من هجوم آوردند تا آن جا كه گمان بردم مرا [زير فشار جمعيت خود] خواهند كشت ، و يا يكديگر را خواهند كشت .

۷۴.امام على عليه السلامـ در بيان بيعت طلحه و زبير ـ :نزدم آمديد و گفتيد : با ما بيعت كن . گفتم : نمى كنم . گفتيد : چرا ! گفتم : نه . دستم را بستم. آن را گشوديد . دستم را پس كشيدم . آن را پيش كشيديد و همچون اشتران تشنه كه در روز آبشان به طرف آبشخورهايشان هجوم مى برند ، بر سر من هجوم آورديد ، چندان كه گمان بردم مرا خواهيد كشت و يكديگر را خواهيد كشيد . پس ، دستم را گشودم و شما آزادانه با من بيعت كرديد ، و پيشاپيش شما طلحه و زبير ، با اختيار و بدون هيچ گونه اجبارى ، با من بيعت نمودند .

۷۵.امام على عليه السلامـ در وصف چگونگى بيعت مردم با ايشان ـ :دست مرا گشوديد و من آن را بستم . آن را كشيديد و من جمعش كردم . سپس مانند شتران تشنه اى كه در روز آبشان به آبشخورهايشان هجوم مى برند، به طرف من هجوم آورديد، تا آن جا كه بند كفش پاره شد ، و ردا افتاد ، و ناتوان، لگدمال شد ، و شادمانى مردم از بيعتشان با من بِدان جا رسيد كه كودكان نيز از آن خوش حال بودند ، و پيران با گام هاى لرزان ، و آدم هاى عليل و بيمار، كشان كشان ، و دختركان نورسيده با سر و روى برهنه به تماشاى آن، بيرون آمدند

۷۶.وقعة صفّينـ به نقل از خفاف بن عبد اللّه ـ :مردم براى بيعت با على، پروانه وار گِردش را گرفتند، چندان كه كفش ها گم شدند ، و رداها [از دوش] افتادند ، و پيران، لگدمال گرديدند.

1.عنوان «در بيان بيعت»، بر اساس نسخه فيض الإسلام (خطبه ۵۳) و شرح نهج البلاغةى ابن ابى الحديد (ج ۴ ص ۶) است و همين صحيح است؛ امّا عنوان «من خطبة له عليه السلام و فيها يصف أصحابه بصفّين حين طال منعهم له من قتال أهل الشام» كه در نسخه صبحى صالح و شرح ابن ميثم (خطبه ۵۳) آمده، صحيح نيست ، هر چند آخر خطبه، اشعار به اين معنا دارد. ظاهراً سيّد رضى قدس سره دو خطبه را با هم جمع كرده است. براى تحقيق بيشتر ، ذيل اين خطبه را با خطبه ۴۳ و نيز اوّل آن را با خطبه ۲۲۹ مقايسه كنيد. نيز، ر . ك: بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۵۵۵ ح ۴۲۲.


دانشنامه قرآن و حديث 16
458

۷۳.عنه عليه السلامـ في ذِكرِ البَيعَةِ ۱ ـ :فَتَداكّوا عَلَيَّ تَداكَّ الإِبِلِ الهيمِ ۲ يَومَ وِردِها وقَد أرسَلَها راعيها ، وخُلِعَت مَثانيها ، حَتّى ظَنَنتُ أنَّهُم قاتِلِيَّ ، أو بَعضُهُم قاتِلُ بَعضٍ لَدَيَّ . ۳

۷۴.عنه عليه السلامـ في ذِكرِ بَيعَةِ طَلحَةَ وَالزُّبَيرِ ـ :أتَيتُموني فَقُلتُم : بايِعنا ، فَقُلتُ : لا أفعَلُ ، فَقُلتُم : بَلى ، فَقُلتُ : لا . وقَبَضتُ يَدي فَبَسَطتُموها ، ونازَعتُكُم فَجَذَبتُموها ، وتَداكَكتُم عَلَيَّ تَداكَّ الإِبلِ الهيمِ عَلى حِياضِها يَومَ وُرودِها ، حَتّى ظَنَنتُ أنَّكُم قاتِلِيَّ ، وأنّ بَعضَكُم قاتِلُ بَعضٍ ، فَبَسَطتُ يَدي ، فَبايَعتُموني مُختارِينَ ، وبايَعَني في أوَّلِكُم طَلحَةُ وَالزُّبَيرُ طائِعينَ غَيرَ مُكرَهينَ . ۴

۷۵.عنه عليه السلامـ في وَصفِ بَيعَتِهِ ـ :بَسَطتُم يَدي فَكَفَفتُها ، ومَدَدتُموها فَقَبَضتُها ، ثُمَّ تَداكَكتُم عَلَيَّ تَداكَّ الإِبِلِ الهيمِ عَلى حِياضِها يَومَ وِردِها ، حَتَّى انقَطَعَتِ النَّعلُ ، وسَقَطَ الرِّداءُ ، ووُطِئَ الضَّعيفُ ، وبَلَغَ مِن سُرورِ النّاسِ بِبَيعَتِهِم إيّايَ أنِ ابتَهَجَ بِهَا الصَّغيرُ ، وهَدَجَ ۵ إلَيهَا الكَبيرُ ، وتَحامَلَ نَحوَها العَليلُ ، وحَسَرَت إلَيهَا الكِعابُ . ۶

۷۶.وقعة صفّين عن خفاف بن عبد اللّه :تَهافَتَ النّاسُ عَلى عَلِيٍّ بِالبَيعَةِ تَهافُتَ الفَراشِ ، حَتّى ضَلَّتِ النَّعلُ ، وسَقَطَ الرِّداءُ ، ووُطِئَ الشَّيخُ . ۷

1.كما في نسخة فيض الإسلام : الخطبة ۵۳ وشرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۴ ص ۶ وهو الصحيح ، وأمّا ما ورد في نسخة صبحي الصالح وشرح ابن ميثم : الخطبة ۵۳ «من خطبة له عليه السلام وفيها يصف أصحابه بصفّين حين طال منعهم له من قتال أهل الشام » فهو غير صحيح ، وإن كان آخر الخطبة يشعر بذلك . والظاهر أنّ السيّد الرضي قدس سره جمع بين خطبتين . ولمزيد التحقيق قارن بين ذيل هذه الخطبة والخطبة ۴۳ ، وأيضا صدر هذه الخطبة والخطبة ۲۲۹ . وراجع : بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۵۵۵ ح ۴۶۳ .

2.الهِيم : الإبل العطاش ( الصحاح : ج ۵ ص ۲۰۶۳ ) .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۵۴ .

4.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۴۴ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۷۵ ح ۶۸ ، الجمل : ص ۲۶۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۹۸ ح ۶۹ ؛ العقد الفريد : ج ۳ ص ۱۲۳ ، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱ ص ۳۰۹ عن زيد بن صوحان وكلاهما نحوه .

5.الهَدَجان : مشية الشيخ ، وقد هدج يهدج (الصحاح : ج ۱ ص ۳۴۹ «هدج») .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۹ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۵۱ ح ۳۵ .

7.وقعة صفّين : ص ۶۵ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۳ ص ۱۱۱ ، الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۰۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 67538
صفحه از 579
پرینت  ارسال به