421
دانشنامه قرآن و حديث 16

۴ / ۲

نخستين كسى كه در زير درخت با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بيعت كرد

۳۱.امام على عليه السلامـ در نامه اش به معاويه ـ :من نخستين كسى بودم كه در زير درخت با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بيعت كرد و خدا فرموده است : «هر آينه خدا از مؤمنان، خشنود شد، آن گاه كه در زير درخت با تو بيعت مى كردند» .

۳۲.المناقب ، ابن شهرآشوب :پيامبر صلى الله عليه و آله يك بيعت عام داشت و يك بيعت خاص . بيعت هاى خاص، عبارت اند از : بيعت جنّيان [با ايشان] كه انسان ها در آن شركت نداشتند ، بيعت انصار كه مهاجران در آن شركت نداشتند ، بيعت عشيره در آغاز دعوت ، و بيعت غدير در پايان كار . و على عليه السلام ، تنها كسى است كه در هر دو بيعت اخير بود و دو سوى امر را در دست داشت .
بيعت عام، همان بيعت شجره است و آن، يك درخت طلح يا درخت مسواكى بود در كنار چاه حديبيّه . اين بيعت را به سبب آيه شريف: «هر آينه خدا از مؤمنان، خشنود شد» ، بيعت رضوان مى گويند . محلّ آن، ناشناخته است و درخت هم از بين رفته است . گفته مى شود اين بيعت در روحاء بوده است؛ امّا معلوم نيست كه آيا مراد، روحاء مكّه ، واقع در نزديك حمّام است يا روحاء واقع در راه مكّه . همچنين گفته اند كه درخت را سيل برده است .
امير مؤمنان عليه السلام در اين بيعت نيز در چند چيز، گوى سبقت را از ساير صحابه ربود ، از جمله اين كه در آن، پيش گام شد . ابو بكر شيرازى در كتابش از قول جابر انصارى مى گويد : نخستين كسى كه براى بيعت بر خاست، امير مؤمنان عليه السلام بود، سپس ابو سنان عبد اللّه بن وهب اسدى ، سپس سلمان فارسى . و در اخبار ليث آمده است : نخستين كسى كه بيعت كرد، عمّار بود ، يعنى نخستين كس پس از على عليه السلام .
ديگر، اين كه او سزاوارترينِ مردم به اين آيه است؛ چون حكم بيعت، آن است كه خداوند متعال فرموده است : «در حقيقت ، خدا از مؤمنان ، جان و مالشان را به بهاى اين كه بهشت براى آنان باشد، خريده است ؛ همان كسانى كه در راه خدا مى جنگند و مى كشند و كشته مى شوند . اين، وعده حقّى در تورات و انجيل و قرآن، بر عهده اوست» تا آخر آيه .
همگان از جابر انصارى روايت كرده اند كه گفت : ما با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر سر جان، بيعت كرديم .


دانشنامه قرآن و حديث 16
420

۴ / ۲

أوَّلُ مَن بايَعَ رَسولَ اللّهِ تَحتَ الشَّجَرَةِ

۳۱.الإمام عليّ عليه السلامـ فيما كَتَبَهُ إلى مُعاوِيَةَ ـ :أنَا أوَّلُ مَن بايَعَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله تَحتَ الشّجَرَةِ في قَولِهِ : «لَّقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ» . ۱

۳۲.المناقب لابن شهر آشوب :كانَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله بَيعَةٌ عامَّةٌ وبَيعَةٌ خاصَّةٌ ؛ فَالخاصَّةُ بَيعَةُ الجِنِّ ولَم يَكُن لِلإِنسِ فيها نَصيبٌ ، وبَيعَةُ الأَنصارِ ولَم يَكُن لِلمُهاجِرينَ فيها نَصيبٌ ، وبَيعَةُ العَشيرَةِ ابتِداءً وبَيعَةُ الغَديرِ انتِهاءً ، وقَد تَفَرَّدَ عَلِيٌ عليه السلام بِهِما وأَخَذَ بِطَرَفَيهِما . وأَمَّا البَيعَةُ العامَّةُ فَهِيَ بَيعَةُ الشَّجَرَةِ ؛ وهِيَ سَمُرَةٌ أو أراكٌ عِندَ بِئرِ الحُدَيبِيَّةِ ، ويُقالُ لَها بَيعَةُ الرِّضوانِ ؛ لِقَولِهِ : «لَّقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ» ، وَالمَوضِعُ مَجهولٌ وَالشَّجَرَةُ مَفقودَةٌ ، فَيُقالُ : إنَّها بِرَوحاءَ ، فَلا يُدرى أرَوحاءُ مَكَّةَ عِندَ الحَمّامِ أو رَوحاءُ في طَريقِها ؟ وقالوا : الشَّجَرَةُ ذَهَبَتِ السُّيولُ بِها .
وقَد سَبَقَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام الصَّحابَةَ كُلَّهُم في هذِهِ البَيعَةِ أيضا بِأَشياءَ : مِنها أنَّهُ كانَ مِنَ السّابِقينَ فيها ، ذَكَرَ أبو بَكرٍ الشِّيرازِيُّ في كِتابِهِ عَن جابِرٍ الأَنصارِيِّ :
إنَّ أوَّلَ مَن قامَ لِلبَيعَةِ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام ، ثُمَّ أبو سِنانٍ عَبدُ اللّهِ بنُ وَهبٍ الأَسَدِيُّ ، ثُمَّ سَلمانُ الفارِسِيُّ . وفي أخبارِ اللَّيثِ : إنَّ أوَّلَ مَن بايَعَ عَمّارٌ ؛ يَعني بَعدَ عَلِيٍّ .
ثُمَّ إنَّهُ أولَى النّاسِ بِهذِهِ الآيَةِ ؛ لِأَنَّ حُكمَ البَيعَةِ ما ذَكَرَهُ اللّهُ تَعالى : «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِى التَّوْرَاةِ وَ الْاءِنجِيلِ وَ الْقُرْءَانِ» ۲ الآيَةَ . ورَوَوا جَميعا عَن جابِرٍ الأَنصارِيِّ أنَّهُ قالَ : بايَعَنا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلَى المَوتِ . ۳

1.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۶۸ عن عبد الملك بن هارون عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۲۳۳ ح ۵۱۷ .

2.التوبة : ۱۱۱ .

3.. المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۳۸ ص ۲۱۷ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 66753
صفحه از 579
پرینت  ارسال به