31
دانشنامه قرآن و حديث 16

حديث

۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند، هر يك از شما را ، با آن كه كاملاً مى شناسد ، در بوته بلا مى نهد، همان گونه كه هر يك از شما طلايش را در بوته آزمايش مى نهد . پس يكى از ايشان، همچون زرِ ناب [از اين بوته بلا ]بيرون مى آيد . اين، همان كسى است كه خداوند متعال، او را از گناهان و بدى ها رهانيده است .
برخى شان همچون طلاى كم عيارتر بيرون مى آيد . او همان كسى است كه اندكى شك مى كند ، و برخى شان همچون طلاى سياه بيرون مى آيد . او همان كسى است كه به فتنه گرفتار مى آيد .

۹۴.امام على عليه السلام :مؤمن با بلا آزمايش مى شود، همچنان كه براى خالص گردانيدن چيزى، از آتش استفاده مى شود .

۹۵.امام على عليه السلام :به توانگرى و آسايش، شاد مشو و از تنگ دستى و بلا غم به خود راه مده ؛ زيرا طلا با آتش، خالص مى شود و مؤمن با بلا .

۹۶.امام حسن عليه السلام :خداوند بنده نواز و مهربان، چون فرايض را بر شما واجب گردانيد، اين كار را نه از آن رو كرد كه به شما احتياجى دارد؛ بلكه رحمتى است از جانب خداى يكتا تا ناپاك را از پاك، متمايز سازد ، و آنچه را در سينه هاى شماست، بيازمايد ، و دل هايتان را پاك گرداند ، و به سوى رحمت او از يكديگر پيشى بگيريد ، و جايگاه هايتان در بهشت او، بر يكديگر برترى يابد .


دانشنامه قرآن و حديث 16
30

الحديث

۹۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لَيُجَرِّبُ أحَدَكُم بِالبَلاءِ وهُوَ أعلَمُ بِهِ كَما يُجَرِّبُ أحَدُكُم ذَهَبَهُ بِالنّارِ ؛ فَمِنهُم مَن يَخرُجُ كَالذَّهَبِ الإِبريزِ ۱ ، فَذلِكَ الَّذي نَجّاهُ اللّهُ تَعالى مِنَ السَّيِّئاتِ ، ومِنهُم مَن يَخرُجُ كَالذَّهَبِ دونَ ذلِكَ ، فَذلِكَ الَّذي يَشُكُّ بَعضَ الشَّكِّ ، ومِنهُم مَن يَخرُجُ كَالذَّهَبِ الأَسوَدِ ، فَذلِكَ الَّذي قَدِ افتَتَنَ . ۲

۹۴.الإمام عليّ عليه السلام :يُمتَحَنُ المُؤمِنُ بِالبَلاءِ كَما يُمتَحَنُ بِالنّارِ الخِلاصُ ۳ . ۴

۹۵.عنه عليه السلام :لا تَفرَح بِالغَناءِ وَالرَّخاءِ ، ولا تَغتَمَّ بِالفَقرِ وَالبَلاءِ ؛ فَإِنَّ الذَّهَبَ يُجَرَّبُ بِالنّارِ ، وَالمُؤمِنُ يُجَرَّبُ بِالبَلاءِ . ۵

۹۶.الإمام الحسن عليه السلام :إنَّ اللّهَ تَعالى ـ بِمَنِّهِ ورَحمَتِهِ ـ لَمّا فَرَضَ عَلَيكُمُ الفَرائِضَ ، لَم يَفرِض ذلِكَ عَلَيكُم لِحاجَةٍ مِنهُ إلَيهِ ، بَل رَحمَةً مِنهُ إلَيكُم لا إلهَ إلّا هُوَ ؛ لِيَميزَ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ، ولِيَبتَلِيَ ما في صُدورِكُم ، ولِيُمَحِّصَ ما في قُلوبِكُم ، ولِتَتَسابَقوا إلى رَحمَتِهِ ، ولِتَتَفاضَلَ مَنازِلُكُم في جَنَّتِهِ . ۶

1.الإبريز : الذَهَبُ الخالِصُ من الكُدورات (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۱۴۰ «برز») .

2.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۵۰ ح ۷۸۷۸ ، المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۶۶ ح ۷۶۹۸ ، لسان العرب : ج ۵ ص ۳۱۱ كلّها عن أبي أمامة ، تفسير الآلوسي : ج ۲ ص ۱۰۴ وليس فيه «فمنهم من يخرج ... بعض الشكّ» ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۳۵ ح ۶۸۱۹ .

3.الخِلاصُ : ما أخلَصَتهُ النار من الذهب وغيره (النهاية : ج ۲ ص ۶۲ «خلص») .

4.غرر الحكم : ج ۶ ص ۴۷۶ ح ۱۱۰۲۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۰ ح ۱۰۱۵۱ .

5.غرر الحكم : ج ۶ ص ۳۲۸ ح ۱۰۳۹۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۲۰ ح ۹۴۳۷ .

6.علل الشرائع : ص ۲۴۹ ح ۶ ، الأمالي للطوسي : ص ۶۵۵ ح ۱۳۵۵ كلاهما عن إسحاق بن إسماعيل النيشابوري ، تحف العقول : ص ۴۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۱۵ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 67543
صفحه از 579
پرینت  ارسال به