25
دانشنامه قرآن و حديث 16

۸۵.امام زين العابدين عليه السلام :خداى عز و جل زرق و برق دنيا و زندگى زودگذر آن را براى هيچ يك از اولياى خود، دوست نداشته و آنان را به دنيا و زرق و برق گذرا و ظاهر زيباى آن، ترغيب نكرده است ؛ بلكه دنيا و اهل دنيا را آفريد تا آنها را در دنيا بيازمايد كه كدامشان براى آخرتش بهتر كار مى كند .

۸۶.امام صادق عليه السلامـ در باره سخن خداى عز و جل : «تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيك كردارتريد» ـ :معنايش اين نيست كه كدامتان بيشتر عمل مى كنيد؛ بلكه معنايش اين است كه كدامتان درست تر عمل مى كنيد ، و درستى عمل، همان خداترسى و نيّت راست و نيكوست .

۸۷.امام رضا عليه السلامـ در پاسخ سؤال مأمون از آيه شريف: «او كسى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيك كردارتريد» ـ :امّا سخن او : «تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيك كردارتريد» ، خداى عز و جل مخلوقاتش را آفريد تا از طريق مكلّف نمودن آنان به طاعت و عبادتش ، ايشان را بيازمايد ، و اين كار را براى امتحان و تجربه[ى خودش ]نكرد ؛ زيرا او همواره به همه چيز داناست .

۲ / ۵

نمايان شدن جهاد و شكيبايى

قرآن

«و البتّه شما را مى آزماييم تا مجاهدان و شكيبايانِ شما را معلوم داريم و گزارش هاى [مربوط به ]شما را رسيدگى كنيم» .


دانشنامه قرآن و حديث 16
24

۸۵.الإمام زين العابدين عليه السلام :إنَّ اللّهَ عز و جل لَم يُحِبَّ زَهرَةَ الدُّنيا وعاجِلَها لِأَحَدٍ مِن أولِيائِهِ ، ولَم يُرَغِّبهُم فيها وفي عاجِلِ زَهرَتِها وظاهِرِ بَهجَتِها ، وإنَّما خَلَقَ الدُّنيا وخَلَقَ أهلَها لِيَبلُوَهُم فيها أيُّهُم أحسَنُ عَمَلاً لِاخِرَتِهِ . ۱

۸۶.الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل : «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» ـ :لَيسَ يَعني أكثَرَكُم عَمَلاً ، ولكِن أصوَبَكُم عَمَلاً ؛ وإنَّمَا الإِصابَةُ خَشيَةُ اللّهِ وَالنِّيَّةُ الصّادِقَةُ وَالحَسَنَةُ . ۲

۸۷.الإمام الرضا عليه السلامـ لَمّا سَأَلَهُ المَأمونُ عَن قَولِهِ تَعالى : «وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» ـ :أمّا قَولُهُ عز و جل : «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» ، فَإِنَّهُ عز و جل خَلَقَ خَلقَهُ لِيَبلُوَهُم بِتَكليفِ طاعَتِهِ وعِبادَتِهِ ، لا عَلى سَبيلِ الاِمتِحانِ وَالتَّجرِبَةِ ؛ لِأَنَّهُ لَم يَزَل عَليما بِكُلِّ شَيءٍ . ۳

۲ / ۵

ظُهورُ الجِهادِ وَالصَّبرِ

الكتاب

«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكُمْ» . ۴

1.الكافي : ج ۸ ص ۷۵ ح ۲۹ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۹۵ ح ۸۲۲ ، أعلام الدين : ص ۲۲۵ كلّها عن سعيد بن المسيّب ، تحف العقول : ص ۲۵۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۴۵ ح ۶ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۱۶ ح ۴ عن سفيان بن عيينة ، مجمع البحرين : ج ۱ ص ۱۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۲۳۰ ح ۶ .

3.التوحيد : ص ۳۲۰ ح ۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۳۳ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۳۹۳ ح ۳۰۲ كلّها عن أبي الصلت الهرويّ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۸۰ ح ۵ .

4.محمّد : ۳۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 66512
صفحه از 579
پرینت  ارسال به