125
دانشنامه قرآن و حديث 16

۲۸.امام على عليه السلام :در باره من، دو كس هلاك مى شوند : دوستدار افراطى و بهتان زننده دروغزن .

۲۹.امام على عليه السلام :در باره من، دو كس هلاك مى شوند : يكى دوستدار افراطى اى كه مرا به چيزهايى مى ستايد كه در من نيست ، و ديگرى كينه توزى كه دشمنى اش با من، او را به بهتان زدن بر من وا مى دارد .

۳۰.امام على عليه السلام :در باره من، دو كس هلاك مى شوند : دوستدارِ مدحگوى كه مرا در جايگاهى بالاتر از آنچه هستم، قرار مى دهد و مرا به آنچه در من نيست، مى ستايد ، و كينه توز افترازن كه به من چيزهايى نسبت مى دهد كه از آنها مبرّا هستم .

۳ / ۲

مالْ دوستى

قرآن

«و اگر خواستيد همسرى [ديگر] به جاى همسر [پيشين خود] ستانيد ، و به يكى از آنان قنطارى داده بوديد ، چيزى از آن را پس مگيريد . آيا مى خواهيد آن [مال] را به بهتان و گناه آشكار بگيريد ؟! و چگونه آن را مى ستانيد، با آن كه از يكديگر كام گرفته ايد و آنان از شما پيمانى استوار گرفته اند؟!» .

حديث

۳۱.تفسير الصافى : «آيا مى خواهيد آن را به بهتان و گناه آشكار بگيريد ؟!» ، استفهام انكارى و توبيخى است . گفته شده است كه : مرد، هر گاه مى خواست همسر جديدى بگيرد، به همسرى كه داشت، تهمت زنا مى زد تا او را مجبور سازد كه آنچه را [به عنوان مهريّه ]داده است، فِديه دهد و آن را خرج ازدواج با همسر جديدش كند . پس ، از اين كار نهى شدند .


دانشنامه قرآن و حديث 16
124

۲۸.عنه عليه السلام :يَهلِكُ فِيَّ رَجُلانِ : مُحِبٌّ مُفرِطٌ ، وباهِتٌ مُفتَرٍ . ۱

۲۹.عنه عليه السلام :يَهلِكَ فِيَّ رَجُلانِ : مُحِبٌّ مُفرِطٌ يُقَرِّظُني ۲ بِما لَيسَ فِيَّ ، ومُبغِضٌ يَحمِلُهُ شَنَآني ۳ عَلى أن يَبهَتَني . ۴

۳۰.عنه عليه السلام :يَهلِكُ فِيَّ رَجُلانِ : مُحِبٌّ مُطرٍ يَضَعُني غَيرَ مَوضِعي ويَمدَحُني بِما لَيسَ فِيَّ ، ومُبغِضٌ مُفتَرٍ يَرميني بِما أنَا مِنهُ بَريءٌ . ۵

۳ / ۲

حُبُّ المالِ

الكتاب

« وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَءَاتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا * وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا » . ۶

الحديث

۳۱.تفسير الصافي : « أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا » إنكارٌ وتَوبيخٌ ، قيلَ : كانَ الرَّجُلُ إذا أرادَ جَديدَةً بَهَتَ الَّتي تَحتَهُ بِفاحِشَةٍ حَتّى يُلجِئَها إلَى الاِفتِداءِ مِنهُ بِما أعطاها ؛ لِيَصرِفَهُ إلى تَزَوُّجِ الجَديدَةِ! فَنُهوا عَن ذلِكَ . ۷

1.نهج البلاغة : الحكمة ۴۶۹ ، خصائص الأئمّة : ص ۱۲۴ ، بحار الأنوار : ج ۳۴ ص ۳۴۴ ح ۱۱۶۷ .

2.التقريظ : مدح الحيّ ووصفُه ( النهاية : ج ۴ ص ۴۳ « قرظ » ) .

3.شنأ : بغض ( الصحاح : ج ۱ ص ۵۷ « شنأ » ) .

4.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۳۷ ح ۱۳۷۶ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۳۳ ح ۴۶۲۲ ، عيون الأخبار في مناقب الأخيار : ص۲۵۲ وكلّها عن ربيعة بن ناجذ ، النهاية : ج ۴ ص ۴۳ ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۱۲۵ ح ۳۶۳۹۹ ؛ الأمالي للطوسي : ص ۲۵۶ ح ۴۶۲ عن ربيعة بن ناجذ ، الغارات : ج ۲ ص ۵۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۲۸۵ ح ۳۷ .

5.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۵ ص ۵ عن محمّد بن سليمان النوفلي .

6.النساء : ۲۰ و ۲۱ .

7.تفسير الصافي : ج ۲ ص ۲۱۰ ؛ تفسير البيضاوي : ج ۱ ص ۳۳۲ ، وراجع : مجمع البيان : ج ۳ ص ۴۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 66655
صفحه از 579
پرینت  ارسال به