107
دانشنامه قرآن و حديث 16

۶.مستدرك الوسائل:امام صادق عليه السلام فرمود : «غيبت كردن، كفر است ، و كسى كه به غيبت گوش دهد و بِدان راضى باشد، مشرك است» .
[راوى مى گويد :] گفتم : اگر چيزى گفت كه در او نيست ؟
فرمود : «اين، بهتان است» .

۷.امام صادق عليه السلام :غيبت، آن است كه در باره برادرت چيزى بگويى كه در او وجود دارد؛ امّا خداوند عز و جل آن چيز را پوشانده است . پس هر گاه در باره اش چيزى بگويى كه در او نيست ، اين مشمول اين سخن خداوند عز و جل است كه در كتابش فرموده : «هر آينه بهتان و گناهى آشكار به گردن گرفته اند» .

۸.امام صادق عليه السلام :غيبت، آن است كه در باره برادرت چيزى بگويى كه خداوند، آن را پوشيده داشته است ؛ امّا [سخن گفتن از] آنچه در او آشكار است (مانند تندخويى و شتابكارى) ، غيبت نيست ، و بهتان، آن است كه در باره اش چيزى بگويى كه در او نيست .

۹.امام كاظم عليه السلام :هر كس پشت سر ديگرى چيزى بگويد كه در او هست و مردم هم آن را مى دانند، غيبت او را نكرده است ؛ امّا اگر كسى پشت سر ديگرى چيزى بگويد كه در او هست، ولى مردم آن را نمى دانند ، غيبتش را كرده است و هر كس در باره كسى چيزى بگويد كه در او نيست، به او بهتان زده است .

۱ / ۲

نمونه هايى از بهتان در جاهليت

۱۰.مجمع البيانـ در باره آيه شريف : «اى پيامبر ! هر گاه زنان مؤمن نزدت آمدند تا با تو بيعت كنند ...» ـ :سپس خداوند سبحان، از بيعت كردن زنان، ياد كرده است . اين بيعت در روز فتح مكّه بود . پس از آن كه مردان با پيامبر صلى الله عليه و آله در بالاى كوه صفا بيعت كردند ، زنان براى بيعت كردن نزد ايشان آمدند . در اين هنگام ، اين آيه نازل شد و خداوند متعال، امر فرمود كه با اين شروط، از آنان بيعت بگيرد . پس فرمود : «اى پيامبر ! هر گاه زنان مؤمن نزدت آمدند تا با تو بيعت كنند» با اين شروط كه : «چيزى را شريك خدا قرار ندهند» از بت ها و اصنام، «و دزدى نكنند» نه از شوهرانشان و نه از ديگران، «و زنا نكنند و فرزندان خود را نكشند» به هيچ روى ، نه با زنده به گور كردن و نه با سقط كردن، «و نياورند بهتانى كه آن را مى بندند» يعنى به دروغى كه مى بافند، در باره نوزادى كه يافت مى شود «در برابر دست ها و پاهايشان» ، يعنى بچّه هايى را كه فرزند آنها نيستند (بچّه هاى سر راهى)، به شوهرانشان نسبت ندهند . آنچه گفته شد ، سخن ابن عبّاس بود . ۱

1.در مأخذ ، ذيل متن آمده است : فرّاء مى گويد : زن، بچّه سر راهى را بر مى داشت و به شوهرش مى گفت : «اين، بچّه من از توست» . اين، همان بهتان دروغى است كه بين دست ها و پاهايشان بود ؛ چرا كه نوزاد، وقتى مادر، او را مى زايد، ميان دست ها و پاهاى او مى افتد . معنا[ى آيه ]اين نيست كه بچّه اى را از راه زنا به دنيا آورند و او را به شوهران نسبت دهند ؛ زيرا نهى از زنا پيش تر شرط شده است . به قولى ، بهتانى كه زنان از آن نهى شده اند، تهمت زدن به زنان عفيف شوهردار است و دروغ بستن به مردم ، و نسبت دادن بچّه ها[ى سر راهى] به شوهران به دروغ، در حال و آينده . «و نافرمانى تو نكنند در هيچ كار نيكى» ، يعنى در تمام چيزهايى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به آنها فرمان مى دهد .


دانشنامه قرآن و حديث 16
106

۶.مستدرك الوسائل :عَن أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام أنَّهُ قالَ : الغيبَةُ كُفرٌ ، وَالمُستَمِعُ لَها وَالرّاضي بِها مُشرِكٌ . قُلتُ : فَإِن قالَ ما لَيسَ فيهِ ؟ فَقالَ : ذاكَ بُهتانٌ . ۱

۷.الإمام الصادق عليه السلام :الغيبَةُ أن تَقولَ في أخيكَ ما هُوَ فيهِ مِمّا قَد سَتَرَهُ اللّهُ عز و جل عَلَيهِ ، فَإِذا قُلتَ فيهِ ما لَيسَ فيهِ ، فَذلِكَ قَولُ اللّهِ عز و جل في كِتابِهِ : «فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُّبِينًا» . ۲

۸.عنه عليه السلام :الغيبَةُ أن تَقولَ في أخيكَ ما سَتَرَهُ اللّهُ عَلَيهِ ، وأَمَّا الأَمرُ الظّاهِرُ فيهِ مِثلُ الحِدَّةِ وَالعَجَلَةِ فَلا . وَالبُهتانُ أن تَقولَ فيهِ ما لَيسَ فيهِ . ۳

۹.الإمام الكاظم عليه السلام :مَن ذَكَرَ رَجُلاً مِن خَلفِهِ بِما هُوَ فيهِ مِمّا عَرَفَهُ النّاسُ لَم يَغتَبهُ ، ومَن ذَكَرَهُ مِن خَلفِهِ بِما هُوَ فيهِ مِمّا لا يَعرِفُهُ النّاسُ اغتابَهُ ، ومَن ذَكَرَهُ بِما لَيسَ فيهِ فَقَد بَهَتَهُ . ۴

۱ / ۲

اُنموذَجٌ مِنَ البُهتانِ فِي الجاهِلِيَّةِ

۱۰.مجمع البيانـ في قَولِهِ تَعالى : « يَاأَيُّهَا النَّبِىُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ . . . » ـ :ثُمَّ ذَكَرَ سُبحانَهُ بَيعَةَ النِّساءِ ، وكانَ ذلِكَ يَومَ فَتحِ مَكَّةَ لَمّا فَرَغَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله مِن بَيعَةِ الرِّجالِ وهُوَ عَلَى الصَّفا ، جاءَتهُ النِّساءُ يُبايِعنَهُ ، فَنَزَلَت هذِهِ الآيَةُ ، فَشَرَطَ اللّهُ تَعالى في مُبايَعَتِهِنَّ أن يَأخُذَ عَلَيهِنَّ هذِهِ الشُّروطَ ، وهُوَ قَولُهُ : « يَاأَيُّهَا النَّبِىُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ » عَلى هذِهِ الشَّرائِطِ وهِيَ : « أَن لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئا » مِنَ الأَصنامِ وَالأَوثانِ « وَ لَا يَسْرِقْنَ » لا مِن أزواجِهِنَّ ، ولا مِن غَيرِهِم « وَ لَا يَزْنِينَ وَ لَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ » عَلى وَجهٍ مِنَ الوُجوهِ ، لا بِالوَأدِ ولا بِالإِسقاطِ « وَ لَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ » أي : بِكَذِبٍ يَكذِبنَهُ في مَولودٍ يوجَدُ « بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ » أي : لا يُلحِقنَ بِأَزواجِهِنَّ غَيرَ أولادِهِم ، عَنِ ابنِ عَبّاسٍ ۵ . ۶

1.مستدرك الوسائل : ج ۹ ص ۱۳۳ ح ۱۰۴۶۲ نقلاً عن مجموعة الشهيد .

2.المؤمن : ص ۷۰ ح ۱۹۱ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۷۵ ح ۲۷۰ عن عبداللّه بن سنان ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۵۸ ح ۴۹ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۳۵۸ ح ۷ ، معاني الأخبار : ص ۱۸۴ ، مشكاة الأنوار : ص ۱۶۳ ح ۴۲۱ وكلّها عن عبدالرحمن بن سيابة ، روضة الواعظين : ص ۵۱۵ وليس فيها « وأمّا الأمر » إلى « والعجلة فلا » ، تحف العقول : ص ۲۹۸ عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۴۶ ح ۷ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۳۵۸ ح ۶ عن يحيى الأزرق ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۴۵ ح۶ ؛ تاريخ أصبهان : ج ۲ ص ۶ ح ۹۳۷ عن أبي هريرة عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله نحوه .

5.وجاء في المصدر في ذيل المتن : «وقالَ الفَرّاءُ : كانَتِ المَرأَةُ تَلتَقِطُ المَولودَ ، فَتَقولُ لِزَوجِها : هذا وَلَدي مِنكَ ، فَذلِكَ البُهتانُ المُفتَرى بَينَ أيديهِنَّ وأَرجُلِهِنَّ ، وذلِكَ أنَّ الوَلَدَ إذا وَضَعَتهُ الاُمُّ سَقَطَ بَينَ يَدَيها ورِجلَيها ، ولَيسَ المَعنى عَلى نَهيِهِنَّ مِن أن يَأتينَ بِوَلَدٍ مِنَ الزِّنا ، فَيَنسِبنَهُ إلَى الأَزواجِ ، لِأَنَّ الَّشرطَ بِنَهيِ الزِّنا قَد تَقَدَّمَ . وقيلَ : البُهتانُ الَّذي نُهينَ عَنهُ قَذفُ المُحصَناتِ ، وَالكَذِبُ عَلَى النّاسِ ، وإضافَةُ الأَولادِ إلَى الأَزواجِ عَلَى البُطلانِ فِي الحاضِرِ وَالمُستَقبَلِ مِنَ الزَّمانِ « وَلَا يَعْصِينَكَ فِى مَعْرُوفٍ » وهُوَ جَميعُ ما يَأمُرُهُنَّ بِهِ» .

6.مجمع البيان : ج ۹ ص ۴۱۳ ، التبيان في تفسير القرآن : ج ۹ ص ۵۸۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۹۷ ؛ زاد المسير : ج ۸ ص ۱۲ ، تفسير البغوي : ج ۴ ص ۳۳۴ كلاهما نحوه ، وراجع : أحكام القرآن للجصاص : ج ۳ ص ۵۸۹ ، وتفسير ابن أبي حاتم : ج ۱۰ ص ۳۳۵۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 66597
صفحه از 579
پرینت  ارسال به