105
دانشنامه قرآن و حديث 16

۲.صحيح مسلمـ به نقل از ابو هريره ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «آيا مى دانيد غيبت چيست ؟».
گفتند : خدا و پيامبرش داناترند .
فرمود : «اين كه در باره برادرت چيزى بگويى كه خوش ندارد» .
گفته شد : اگر آنچه مى گويم، در برادرم وجود داشت ، چه ؟
فرمود : «اگر آنچه مى گويى، در او وجود داشته باشد، غيبتش را كرده اى ، و اگر در او وجود نداشته باشد، به او بهتان زده اى» .

۳.تفسير الطبرىـ به نقل از ابو هريره ـ :از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله سؤال شد : غيبت چيست ؟
فرمود : «اين كه از برادرت چيزى بگويى كه در او هست . پس اگر راست گفته باشى، از او غيبت كرده اى ، و اگر دروغ گفته باشى، به او بهتان زده اى» .

۴.المعجم الكبيرـ به نقل از معاذ بن جبل ـ :نزد پيامبر صلى الله عليه و آله بودم كه حاضران از مردى سخن به ميان آوردند و گفتند : او آدم بسيار ناتوانى است .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «از برادرتان غيبت كرديد» .
گفتند : اى پيامبر خدا ! چيزى را كه در او هست ، گفتيم .
فرمود : «اگر چيزى را مى گفتيد كه در او نيست، به او بهتان زده بوديد» .

۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از بزرگ ترين گناهان كبيره، دست درازىِ ناحقّ انسان به آبرو و حيثيت مرد مسلمان است . ۱

1.سيّد رضى رحمه الله مى گويد : و از آن جمله است اين سخن پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه : «يكى از بدترين رباها، دست درازى انسان به آبروى برادر مسلمان خود است» . اين، يك استعاره است ؛ زيرا ايشان دست درازى انسان به آبروى ديگرى از طريق نكوهيدن و بد گفتن و عيبجويى و دروغ گفتن و سخن چينى را به رباى در اموال، تشبيه كرده است ، و ربا آن است كه انسان ، كم بدهد تا زياد به دست آورد ؛ زيرا با اين كار ، طلب ربا مى كند ، يعنى در پى رشد و افزونى مال خويش است .


دانشنامه قرآن و حديث 16
104

۲.صحيح مسلم عن أبي هريرة :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ : أتَدرونَ مَا الغيبَةُ ؟ قالوا : اللّهُ ورَسولُهُ أعلَمُ ! قالَ : ذِكرُكَ أخاكَ بِما يَكرَهُ .
قيلَ : أفَرَأَيتَ إن كانَ في أخي ما أقولُ ؟
قالَ : إن كانَ فيهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغتَبتَهُ ، وإن لَم يَكُن فيهِ فَقَد بَهَتَّهُ . ۱

۳.تفسير الطبري عن أبي هريرة :سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَنِ الغيبَةِ ، فَقالَ :
هُوَ أن تَقولَ لِأَخيكَ ما فيهِ ؛ فَإِن كُنتَ صادِقا فَقَدِ اغتَبتَهُ ، وإن كُنتَ كاذِبا فَقَد بَهَتَّهُ . ۲

۴.المعجم الكبير عن معاذ بن جبل :كُنتُ عِندَ النَّبِيِ صلى الله عليه و آله فَذَكَروا رَجُلاً عِندَهُ فَقالوا : ما أعجَزَهُ ! فَقالَ النَّبِيُ صلى الله عليه و آله : اِغتَبتُم أخاكُم . قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ، قُلنا ما فيهِ ! قالَ : إن قُلتُم ما لَيسَ فيهِ فَقَد بَهَتُّموهُ . ۳

۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ مِن أكبَرِ الكَبائِرِ استِطالَةُ المَرءِ في عِرضِ رَجُلٍ مُسلِمٍ ۴ بِغَيرِ حَقٍّ. ۵

1.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۰۱ ح ۷۰ ، سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۴۸۷۴ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۳۲۹ ح ۱۹۳۴ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۸۴ ح ۸۰۱۲ ؛ الأمالي للطوسي : ص ۵۳۷ نحوه عن أبي ذر ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۲۲ .

2.تفسير الطبري : ج ۱۳ الجزء ۲۶ ص ۱۳۵ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۸۰ ح ۶۴۹۷ نحوه .

3.المعجم الكبير : ج ۲۰ ص ۳۹ ح ۵۷ ، الصمت وآداب حفظ اللسان : ص ۱۲۱ ح ۲۰۵ عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جدّه ، الدرّ المنثور : ج ۷ ص ۵۷۵ نقلاً عن البيهقي ، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۹ ص ۶۷ كلّها عن معاذ بن جبل .

4.قال السيّد الرضي قدس سره : ومن ذلك قوله عليه الصلاة والسلام : «إنَّ مِن أربَى الرِّبَا استِطالَةَ المَرءِ في عِرضِ أخيهِ المُسلِمِ» وهذه استعارة ، لأنّه عليه الصلاة والسلام شبّه تناول الإنسان من عرض غيره بالذمّ والوقيعة ، والطعن والعضيهة أكثر ممّا تناوله منه ذلك الذي قدح في عرضه وأغرق في ذمّه ، بالربا في الأموال ، وهو أن يعطى الإنسان القليل ليجرّ الكثير ، فإنّه يستربي المال بذلك الفعل : أي يطلب نماءه وزيادته ( المجازات النبوية : ص ۳۲۳ ح ۲۷۴ ) .

5.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۴۸۷۷ ، تفسير ابن كثير : ج ۲ ص ۲۴۲ كلاهما عن أبي هريرة ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۴۰۲ ح ۱۶۵۱ نحوه عن سعيد بن زيد ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۹۲ ح ۸۰۵۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 16
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 67955
صفحه از 579
پرینت  ارسال به