563
دانشنامه قرآن و حديث 14

۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به عبد اللّه بن رواحه ـ :از سجع گويى خوددارى كن ؛ ۱ زيرا به هيچ بنده اى چيزى بدتر از زبان آورى [و افسار گسيختگى در زبان ]داده نشده است .

۶۱.امام على عليه السلام :بسيارى از خطابه ها ، ژاژْخايى ۲ شيطانى است .

۶۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بدترين هاى امّت من ، افراد پرگوى ژاژخاى زياده گويند و بهترين هاى امّتم ، آنان اند كه خوش خوى ترند .

۶۳.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو هريره ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «آيا شما را از بدترين هايتان خبر ندهم ؟» و فرمود : «آنان كه پُرگوى و بيهوده گوى اند . آيا شما را از بهترين هايتان خبر ندهم ؟ خوش اخلاق ترينِ شما» .

1.ظاهرا مراد از «سجع گويىِ» نهى شده در اين حديث ، مطلق سجع نيست؛ بلكه مقصود ، آن سجعى است كه در راه باطل به كار گرفته شود .

2.شقاشق ـ كه در متن عربى حديث آمده ـ ، جمع «شَقشَقه (ژاژخايى ، ياوه گويى ، پرگويى)» است . در اين حديث ، ايشان براى شيطان ، همچون شتر، «شِقشِقه» فرض كرده و خطبه ها را به او نسبت داده؛ چون در اين گونه سخنرانى ها و خطبه خوانى ها ، دروغ، راه مى يابد و گوينده به راست و دروغ ، اهمّيت نمى دهد و هر چه خواست ، بر زبان مى آورد .


دانشنامه قرآن و حديث 14
562

۶۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِعَبدِ اللّهِ بنِ رَواحَةَ ـ :كُفَّ عَنِ السَّجعِ ۱ ؛ فَما اُعطِيَ عَبدٌ شَيئا شَرّا مِن طَلاقَةٍ في لِسانِهِ . ۲

۶۱.الإمام علي عليه السلام :إنَّ كَثيرا مِنَ الخُطَبِ مِن شَقاشِقِ الشَّيطانِ . ۳

۶۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :شِرارُ اُمَّتي الثَّرثارونَ ۴ المُتَشَدِّقونَ ۵ المُتَفَيهِقونَ ۶ . وخِيارُ اُمَّتي أحاسِنُهُم أخلاقا . ۷

۶۳.مسند ابن حنبل عن أبي هريرة :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : ألا اُ نَبِّئُكُم بِشِرارِكُم ؟ ـ فَقالَ : ـ هُمُ الثَّرثارونَ المُتَشَدِّقونَ . ألا اُ نَبِّئُكُم بِخِيارِكُم ؟ أحاسِنُكُم أخلاقا . ۸

1.الظاهر أن المراد من « السجع » المنهيّ عنه في الحديث ليس مطلق السجع ، بل المراد منه ما استُخدِم في الباطل .

2.تفسير القرطبي : ج ۱۲ ص ۲۸۱ ، الفردوس : ج ۴ ص ۱۲۰ ح ۶۳۷۳ عن ابن عبّاس وليس فيه « كُفّ عن السجع » ، كنز العمّال : ج۳ ص۵۵۶ ح۷۸۹۲ .

3.النهاية : ج ۲ ص ۴۸۹ ، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۲ ص ۱۳۵ ، الأدب المفرد : ص ۲۵۸ ح ۸۷۶ ، جامع بيان العلم وفضله : ج ۲ ص ۱۱۳ كلاهما نحوه من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۶۱ .

4.الثرثارون : هم الذين يكثرون الكلام تكلّفا وخروجا عن الحقّ ، والثرثرة : كثرة الكلام وترديده ( النهاية : ج ۱ ص ۲۰۹ « ثرثر » ) .

5.المتشدّقون : هم المتوسّعون في الكلام من غير احتياط واحتراز ، وقيل : أراد بالمتشدّق : المستهزئ بالناس ، يلوي شدقه بهم وعليهم ( النهاية : ج ۲ ص ۴۵۳ « شدق » ) .

6.المتفيهقون : هم الذين يتوسّعون في الكلام ويفتحون به أفواههم ؛ مأخوذ من الفهق وهو الامتلاء والاتّساع ( النهاية : ج ۳ ص ۴۸۲ « فهق » ) .

7.الأدب المفرد : ص ۳۷۸ ح ۱۳۰۸ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۶۱ ح ۷۹۱۰ نقلاً عن حلية الأولياء وكلاهما عن أبي هريرة .

8.مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۳۰۱ ح ۸۸۳۰ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۳۲۶ ح ۲۰۸۰۰ ، سير أعلام النبلاء : ج ۱۴ ص ۳۸۸ ، تهذيب الكمال : ج ۴ ص۴۰ الرقم ۶۵۱ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۵۶ ح ۷۸۹۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 164482
صفحه از 623
پرینت  ارسال به