561
دانشنامه قرآن و حديث 14

۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بر شما باد كم گفتن ، و مبادا شيطانْ شما را بفريبد ؛ زيرا سخن پردازى، از شِقشِقه هاى ۱ (ژاژخايى هاى) شيطان است .

۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، هيچ پيامبرى را نفرستاد ، مگر آن كه رسا سخن مى گفت ، و سخن پردازى ، كار شيطان است .

۵۹.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابن عمر ـ :در روزگار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله دو مرد سخنور ، از مشرق آمدند و ايستادند و سخن گفتند و سپس نشستند . آن گاه ثابت بن قيس ، خطيب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برخاست و سخن گفت و سپس نشست . مردم از سخنورى آنان به شگفت آمدند . پيامبر صلى الله عليه و آله برخاست و فرمود : «اى مردم! حرفتان را [بى هيچ پيرايه و آرايه اى و به دور از تصنّع و تكلّف ]بگوييد ؛ زيرا سخن پردازى (ژاژخايى)، كار شيطان است» .
پيامبر صلى الله عليه و آله ۲ فرمود : «برخى بيان ها ، جادويند» . ۳

1.در متن عربى حديث ، «شقاشق» (جمع شقشقه) است، چنان كه در الإصابة و كنز العمّال آمده است . شقشقه ، پوست و كيسه قرمزى است كه شتر عربى از دهانش بيرون مى آورد و آن را باد مى كند و از گوشه دهانش نمايان مى گردد . نسبت دادن سخن پردازى به شيطان ، به خاطر دروغ و باطلى است كه در آن وارد مى شود؛ امّا به نظر مى رسد كه با توجّه به عبارت «تشقيق الكلام» ـ كه در احاديث پيشين آمده بود ـ ، همان «شقائق» درست و بلكه مناسب تر باشد .م.

2.در الأدب المفرد ، «سپس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود ...» آمده است .

3.شريف رضى قدس سره مى گويد : اين سخن، مَجاز است و مراد از آن ، اين است كه گاهى اوقات ، بيان با آراستن و زيباسازى آن و حسن معارض و مطالعش چنان دل فريب مى شود كه انسان را از حالت خشم و تندى به آرامش و نرمش مى كشاند و آتش كينه ها را فرو مى نشاند و تصميمات را لغو مى كند و سركشى را از بين مى برد ، تا جايى كه خصم كينه توز را به يار موافق و دشمن سرسخت را به دوست نزديك ، تبديل مى كند .


دانشنامه قرآن و حديث 14
560

۵۷.عنه صلى الله عليه و آله :عَلَيكُم بِقِلَّةِ الكَلامِ ، ولا يَستَهوِيَنَّكُمُ الشَّيطانُ ؛ فَإِنَّ تَشقيقَ الكَلامِ مِن شَقائِقِ ۱ الشَّيطانِ . ۲

۵۸.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لَم يَبعَث نَبِيّا إلّا مُبَلِّغا ، وإنَّ تَشقيقَ الكَلامِ مِنَ الشَّيطانِ . ۳

۵۹.مسند ابن حنبل عن ابن عمر :قَدِمَ رَجُلانِ مِنَ المَشرِقِ خَطيبانِ عَلى عَهدِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَقاما فَتَكَلَّما ثُمَّ قَعَدا ، وقامَ ثابِتُ بنُ قَيسٍ خَطيبُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَتَكَلَّمَ ثُمَّ قَعَدَ ، فَعَجِبَ النّاسُ مِن كَلامِهِم .
فَقامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ، فَقالَ : يا أيُّهَا النّاسُ! قولوا بِقَولِكُم ، فَإِنَّما تَشقيقُ الكَلامِ مِنَ الشَّيطانِ .
قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ۴ : إنَّ مِنَ البَيانِ سِحرا ۵ . ۶

1.الظاهر « شقاشق » كما في الإصابة و كنز العمّال ، وكما في حديثٍ يأتي لاحقا . والشقشقة : الجلدة الحمراء التي يخرجها الجمل العربي من جوفه ينفخ فيها فتظهر من شدقه ، ونسبها إلى الشيطان لما يدخل فيه من الكذب والباطل ( النهاية : ج ۲ ص ۴۸۹ « شقشق » ) .

2.اُسد الغابة : ج ۱ ص ۴۹۱ الرقم ۶۴۳ ، الإصابة : ج ۱ ص ۵۴۴ الرقم ۱۰۲۴ نحوه وكلاهما عن جابر بن طارق ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۵۲ ح ۷۸۶۳ .

3.المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۱۱ ص ۱۶۳ ح ۲۰۲۰۹ عن مجاهد ، نثر الدّر : ج ۱ ص ۲۵۸ بزيادة « والخطب » بعد « الكلام » .

4.في الأدب المفرد : « ثمّ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله . . . » .

5.قال الشريف الرضي ـ رضوان اللّه تعالى عليه ـ : وهذا القول مجاز ، والمراد به أنّ البيان قد يخدع بتزويقه وزخارفه وحسن معارضه ومطالعه ، حتى يستزل الإنسان من حال الغضب ، والمخاشنة إلى حال الرضا والملاينة ، وينزع حمات السخائم ، ويفسخ عقود العزائم ، ويكبح الجامح حتى يرجع ويسفّ بالمحلّق حتى يقع ويعود بالخصم الضالع موافقا وبالضدّ الأبعد مقاربا (المجازات النبوية : ص ۱۲۰ ذيل ح ۸۲) .

6.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۴۰۸ ح ۵۶۹۱ ، الأدب المفرد : ص ۲۵۸ ح ۸۷۵ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۳ ص ۲۶ ح ۵۷۱۸ ، التمهيد لابن عبدالبر : ج۳ ص۲۵۰ كلاهما نحوه وكلّها عن ابن عمر ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۷۹ ح ۷۹۸۴ ، وراجع : المجازات النبوية : ص ۱۲۰ ح ۸۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 164481
صفحه از 623
پرینت  ارسال به