549
دانشنامه قرآن و حديث 14

۳۴.امام على عليه السلام :بهترين سخن ، آن است كه نه ملال بياورَد و نه كم بگذارد . ۱

۳۵.امام على عليه السلام :سخن نيكو و مختصر بگو ؛ زيرا اين براى تو زيباتر است و بر فضل تو ، دلالت بيشترى دارد .

۳۶.امام على عليه السلام :نيكويى گفتار ، در اختصار است .

۳۷.امام على عليه السلام :نيكوترين سخن ، آن است كه گوش ها آن را پس نزنند و فهميدنش انديشه ها را به رنج نيفكند .

۳۸.امام على عليه السلام :نيكوترين سخن ، آن است كه دسته بندى و تركيب شايسته اش ، آن را زينت داده باشد و آن را هم عموم مردم و هم خواصّ آنان بفهمند .

۲ / ۴

ستوده تر از شيوايى و اندرزگوتر از سخنور

۳۹.امام على عليه السلام :اگر در گفتن ، شيوايى است ، در سكوت ، رهيدن از لغزش هاست .

۴۰.امام على عليه السلام :ستوده تر از شيوايى ، سكوت در جايى است كه گفتن ، شايسته نيست .

۴۱.الكافىـ به نقل از ابراهيم بن اسحاق اَحمَرى ، كه سند خود را به اهل بيت عليهم السلام رسانده است ـ :هنگامى كه امير مؤمنان عليه السلام ضربت خورد ، عيادت كنندگانش پيرامونش جمع شدند و به ايشان گفته شد : اى امير مؤمنان ! وصيّت بفرما .
فرمود : «برايم متّكايى بگذاريد» و سپس فرمود : «سپاس و ستايش، خداى را ، چنان كه حقّ اوست . همگى پيرو فرمان اوييم و او را چنان كه دوست دارد ، مى ستايم . و معبودى جز خداى يگانه يكتاى بى نياز نيست ، چنان كه خود را اين گونه شناسانده است .
اى مردم! ... من تا ديروز ، يار و همدم شما بودم و امروز ، مايه عبرت شمايم و فردا از شما جدا مى شوم . اگر گام در اين لغزشگاه [دنيا] استوار ماند [و من از دنيا نرفتم]، كه مرادْ حاصل است ، و اگر قدم لغزيد [و رفتم]، بدانيد كه ما در سايه سار شاخه ها و وزش بادها ، و زير سايه ابرى كه در هم پيچيده آن در فضا از هم مى پاشد و اثرش در زمين از بين مى رود ،
[در دنيايى ناپايدار و گذرا] زندگى مى كنيم . جز اين نيست كه من براى شما همسايه اى بودم كه پيكرم چند روزى در كنار شما بود و به زودى، پيكر بى جان مرا تشييع خواهيد كرد ؛ پيكرى كه حركت داشته و آرام گرفته، و سخن مى گفته و ديگر خاموش گشته است. اين آرام گرفتنم و ديده فرو بستنم و از حركت افتادن اعضايم ، شما را اندرز مى دهد ، و اين، براى شما اندرزگوتر از گوينده سخنور است» .

1.اِطناب مُمِل و ايجاز مُخِل در آن نباشد .


دانشنامه قرآن و حديث 14
548

۳۴.الإمام علي عليه السلام :خيرُ الكَلامِ ما لا يُمِلُّ ولا يَقِلُّ . ۱

۳۵.عنه عليه السلام :اِختَصِر مِن كَلامِكَ مَا استَحسَنتَهُ ؛ فَإِنَّهُ بِكَ أجمَلُ ، وعَلى فَضلِكَ أدَلُّ . ۲

۳۶.عنه عليه السلام :جَودَةُ الكَلامِ فِي الاِختِصارِ . ۳

۳۷.عنه عليه السلام :أحسَنُ الكَلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانُ ، ولا يُتعِبُ فَهمُهُ الأَفهامَ . ۴

۳۸.عنه عليه السلام :أحسَنُ الكَلامِ ما زانَهُ حُسنُ النِّظامِ ، وفَهِمَهُ الخاصُّ وَالعامُّ . ۵

۲ / ۴

أحمَدُ مِنَ البَلاغَةِ وأَوعَظُ مِنَ البَليغِ

۳۹.الإمام علي عليه السلام :إن كانَ فِي الكَلامِ البَلاغَةُ ، فَفِي الصَّمتِ السَّلامَةُ مِنَ العِثارِ . ۶

۴۰.عنه عليه السلام :أحمَدُ مِنَ البَلاغَةِ الصَّمتُ حينَ لا يَنبَغِي الكَلامُ . ۷

۴۱.الكافي عن إبراهيم بن إسحاق الأحمريّ رفعه :لَمّا ضُرِبَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام حَفَّ بِهِ العُوّادُ ، وقيلَ لَهُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ أوصِ ، فَقالَ : اِثنوا لي وِسادَةً ، ثُمَّ قالَ :
الحَمدُ للّهِِ حَقَّ قَدرِهِ ، مُتَّبِعينَ أمرَهُ ، وأَحمَدُهُ كَما أحَبَّ ، ولا إلهَ إلَا اللّهُ الواحِدُ الأَحَدُ الصَّمَدُ كَمَا انتَسَبَ ، أيُّهَا النّاسُ . . . أنَا بِالأَمسِ صاحِبُكُم ، وأَنَا اليَومَ عِبرَةٌ لَكُم ، وغَدا مُفارِقُكُم ، إن تَثبُتِ الوَطأَةُ في هذِهِ المَزَلَّةِ ۸ فَذاكَ المُرادُ ، وإن تَدحَضِ القَدَمُ ، فَإِنّا كُنّا في أفياءِ أغصانٍ وذَرى رِياحٍ ، وتَحتَ ظِلِّ غَمامَةٍ اضمَحَلَّ فِي الجَوِّ مُتَلَفِّقُها ، وعَفا فِي الأَرضِ مَحَطُّها ، وإنَّما كُنتُ جارا جاوَرَكُم بَدَني أيّاما وسَتَعقِبونَ مِنّي جُثَّةً خَلاءً ، ساكِنَةً بَعدَ حَرَكَةٍ ، وكاظِمَةً بَعدَ نُطقٍ ، لِيَعِظَكُم هُدُوّي وخُفوتُ إطراقي ، وسُكونُ أطرافي ، فَإِنَّهُ أوعَظُ لَكُم مِنَ النّاطِقِ البَليغِ . ۹

1.غرر الحكم : ج ۳ ص ۴۲۴ ح ۴۹۶۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۹ ح ۴۵۵۸ .

2.غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۲۰ ح ۲۷۳۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۰۰ ح ۲۲۹۳ .

3.المواعظ العدديّة : ص ۵۵ .

4.غرر الحكم : ج ۲ ص ۴۸۵ ح ۳۳۷۱ .

5.غرر الحكم : ج ۲ ص ۴۶۳ ح ۳۳۰۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۴ ح ۲۸۳۶ .

6.غرر الحكم : ج ۳ ص ۵ ح ۳۷۱۴ .

7.غرر الحكم : ج ۲ ص ۴۴۷ ح ۳۲۴۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۲ ح ۲۷۸۷ .

8.المَزَلَّةُ : مفعلة مِن زَلَّ ؛ إذا زَلَقَ ( النهاية : ج ۲ ص ۳۱۰ « زلل » ) .

9.الكافي : ج ۱ ص ۲۹۹ ح ۶ ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۹ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۲ ص ۲۰۶ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 164342
صفحه از 623
پرینت  ارسال به