511
دانشنامه قرآن و حديث 13

۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به ابو ايّوب ـ :اى ابو ايّوب! آيا تو را از چيزى خبر ندهم كه خداوند به سبب آن ، پاداش بسيار مى دهد و به واسطه آن ، گناهان را پاك مى كند ؟ تلاش براى آشتى دادن مردم ، آن گاه كه ميانشان دشمنى و خصومت بيفتد ؛ زيرا اين كار ، صدقه اى است كه خدا ، جايگاه آن را دوست دارد» .

۱۶.امام صادق عليه السلام :صدقه اى كه خدا آن را دوست مى دارد ، عبارت است از : اصلاح دادن ميان مردم ، آن گاه كه با هم بد شوند و نزديك كردن آنها با يكديگر ، آن گاه از هم دور شوند» .

۱۷.امام صادق عليه السلامـ به مُفضّل ـ :هرگاه ميان دو نفر از شيعيان ما دعوايى [مالى ]ديدى ، آن [وجه] را از اموال من بپرداز [و آنها را آشتى بده] .

۱۸.الكافىـ به نقل از ابو حنيفه سابق الحاج ـ :من و دامادم ، بر سرِ ميراثى با هم مشاجره مى كرديم كه مفضّل به ما برخورد . ساعتى در كنار ما ايستاد و سپس به ما گفت : به خانه من بياييد .
ما رفتيم و او به چهارصد درهم ، ما را با هم به توافق رساند و آن مبلغ را از خودش پرداخت . چون خيال ما دو نفر از هم آسوده شد ، ۱ مفضّل گفت : بدانيد كه اين پول ، از مال من نيست ؛ بلكه امام صادق عليه السلام به من دستور داده كه هر گاه دو نفر از ما شيعيان در چيزى نزاع كردند ، ميان آنها صلح دهم و آن مبلغ را از اموال ايشان بپردازم . پس اين پول ، از اموال امام صادق عليه السلام است .

۱۹.الكافىـ به نقل از مُفضَّل ـ :شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمود : «هيچ گاه دو نفر با حالت قهر از يكديگر جدا نمى شوند ، مگر اين كه يكى از آن دو ، سزاوار بيزارى [خدا و پيامبرش از او] و لعنت باشد ، و چه بسا كه هر دوىِ آنها سزاوار اين باشند» .
مُعتِّب به ايشان گفت : خدا مرا فدايت كند ! ستمكار ، آرى [مستحقّ اين كيفر است] ؛ امّا ستم ديده ، چرا ؟
فرمود : «براى آن كه برادرش را به آشتى با خود ، دعوت نمى كند و سخن او را نشنيده نمى گيرد . از پدرم [ باقر عليه السلام ] شنيدم كه مى فرمايد : هر گاه دو نفر با هم ستيزه كردند و يكى از آن دو ، بر ديگرى چيره آمد ، بايد آن كه در حقّ او ستم شده ، نزد آن ديگرى برود و به او بگويد : اى برادر! من ستمكارم ، تا قهر و جدايى ميان دو رفيقش برطرف شود ؛ زيرا خداوند ـ تبارك و تعالى ـ ، داورى عادل است و حقّ ستم ديده را از ستمكار مى ستانَد » .

1.يا : هر يك از ما دو نفر ، از ديگرى وثيقه گرفت كه ديگر نسبت به يكديگر ، ادّعايى نداشته باشيم .


دانشنامه قرآن و حديث 13
510

۱۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لأَبي أيّوب ـ :يا أبا أيّوبَ ، ألا اُخبِرُكَ بِما يُعَظِّمُ اللّهُ بِهِ الأَجرَ ويَمحو بِهِ الذُّنوبَ ؟ تَمشي في إصلاحِ النّاسِ إذا تَباغَضوا وتَفاسَدوا ؛ فَإِنَّها صَدَقَةٌ يُحِبُّ اللّهُ مَوضِعَها . ۱

۱۶.الإمام الصادق عليه السلام :صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اللّهُ ؛ إصلاحٌ بَينَ النّاسِ إذا تَفاسَدوا ، وتَقارُبٌ بَينَهُم إذا تَباعَدوا . ۲

۱۷.عنه عليه السلامـ لِلمُفَضَّلِ ـ :إذا رَأَيتَ بَينَ اثنَينِ مِن شيعَتِنا مُنازَعَةً ، فَافتَدِها مِن مالي . ۳

۱۸.الكافي عن أبي حنيفة سابق الحاجّ :مَرَّ بِنَا المُفَضَّلُ وأَنَا وخَتَني ۴ نَتَشاجَرُ في ميراثٍ ، فَوَقَفَ عَلَينا ساعَةً ثُمَّ قالَ لَنا : تَعالَوا إلَى المَنزِلِ ، فَأَتَيناهُ فَأَصلَحَ بَينَنا بِأَربَعِمِئَةِ دِرهَمٍ ، فَدَفَعَها إلَينا مِن عِندِهِ ، حَتّى إذَا استَوثَقَ كُلُّ واحِدٍ مِنّا مِن صاحِبِهِ ، قالَ :
أما إنَّها لَيسَت مِن مالي ، ولكِن أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام أمَرَني إذا تَنازَعَ رَجُلانِ مِن أصحابِنا في شَيءٍ أن اُصلِحَ بَينَهُما وأَفتَدِيَها ۵ مِن مالِهِ ، فَهذا مِن مالِ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام . ۶

۱۹.الكافي عن المفضّل :سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ : لا يَفتَرِقُ رَجُلانِ عَلَى الهِجرانِ إلَا استَوجَبَ أحَدُهُمَا البَراءَةَ وَاللَّعنَةَ ، ورُبَّمَا استَحَقَّ ذلِكَ كِلاهُما . فَقالَ لَهُ مُعَتِّبٌ : جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ ، هذَا الظّالِمُ ، فَما بالُ المَظلومِ ؟
قالَ : لِأَ نَّهُ لا يَدعو أخاهُ إلى صِلَتِهِ ، ولا يَتَغامَسُ لَهُ عَن كَلامِهِ ؛ سَمِعتُ أبي يَقولُ : إذا تَنازَعَ اثنانِ فَعازَّ ۷ أحَدُهُمَا الآخَرَ فَليَرجِعِ المَظلومُ إلى صاحِبِهِ حَتّى يَقولَ لِصاحِبِهِ : أي أخي ، أنَا الظّالِمُ ؛ حَتّى يَقطَعَ الهِجرانَ بَينَهُ وبَينَ صاحِبِهِ ، فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى حَكَمٌ عَدلٌ يَأخُذُ لِلمَظلومِ مِنَ الظّالِمِ . ۸

1.شعب الإيمان : ج ۷ ص ۴۹۰ ح ۱۱۰۹۳، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۶۸۴ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۲۰۹ ح ۱ عن حبيب الأحول ، الأمالي للمفيد : ص ۱۲ ح ۱۰ عن عمرو الأفرق وحذيفة بن منصور ، مشكاة الأنوار : ص ۳۳۵ ح ۱۰۶۶ وفيهما «تقريب» بدل «تقارب» ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۴۴ ح ۶ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۲۰۹ ح ۳ عن المفضّل ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۴۴ ح ۸ .

4.الخَتَنُ : كلُّ من كان من قِبَل المَرأة ؛ مثل الأب والأخ ، وهم الأَختانُ . وأمّا عند العامَّةِ : فَخَتَنُ الرجل : زوج ابنته (الصحاح : ج ۵ ص ۲۱۰۷ «ختن») .

5.في بحار الأنوار : «وأفتديهما» بدل «وأفتديها» .

6.الكافي : ج ۲ ص ۲۰۹ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۴۵ ح ۹ .

7.عازّهُ : غالبه (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۲۰۸ «عزز») .

8.الكافي : ج ۲ ص ۳۴۴ ح ۱ ، تحف العقول : ص ۵۱۴ نحوه ، منية المريد : ص ۳۲۶ ، مشكاة الأنوار : ص ۳۶۵ ح ۱۱۹۵ وفيه «يتعامس» بدل «يتغامس» ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۳۸۲ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83773
صفحه از 576
پرینت  ارسال به