503
دانشنامه قرآن و حديث 13

۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :رجب ، ماه اصمّ ۱ خداست . در اين ماه ، خداوند ، رحمت را بر بندگانش فرو مى ريزد . در ماه شعبان ، خوبى ها و بركات ، شاخه شاخه [جارى ]مى شود . در اوّلين شب ماه رمضان ، شياطين سركش به زنجير كشيده مى شوند و در هر شبى از آن ، هفتاد هزار [گناه] آمرزيده مى شود . چون شب قدر شود ، خداوند ، به اندازه اى كه در ماه رجب و شعبان و آن روز ماه رمضانْ آمرزيده است ، مى آمرزد ، مگر كسى را كه ميان او و برادرش ، دشمنى اى باشد . پس خداوند عز و جل[ به فرشتگان ]مى فرمايد : «در باره آنان ، دست نگه داريد تا آن گاه كه آشتى كنند» .

۶.امام على عليه السلامـ آن گاه كه ميان برخى از يارانش ، كشمكش لفظى در گرفت و امام عليه السلام از آن ، بوى قبيله گرايى و تفرقه استشمام كرد ـ :خاموش! دست برداريد ، اى مردم ! اسلام و وقار آن ، بايد شما را از ستم و هذيان گويى نسبت به يكديگر ، باز بدارد . بايد با هم متّحد باشيد و به دين خدا ـ كه جز آن را از هيچ كس نمى پذيرد ـ و به كلمه توحيد ـ كه جان مايه دين و محبّت خدا بر كافران است ـ ، چنگ زنيد . به ياد آوريد زمانى را كه اندكْ جماعتى مشرك ، پراكنده و دشمن هم بوديد ؛ امّا خداوند به واسطه اسلام ، ميان شما همدلى و اتّحاد برقرار ساخت و جمعيتِ شما ، فزونى گرفت و هم داستان و دوستدارِ يكديگر شديد . پس ، از اين هم داستانى و اتّحاد ، به تفرقه مگراييد و محبّت به يكديگر را به [نفرت و ]دشمنى از هم تبديل نكنيد .

1.اصم ، به معناى كر و ناشنواست ، و چون ماه رجب ، از ماه هاى حرام است و جنگ در آن ، حرام و ممنوع است . از آن جا كه در آن ، صداى چكاچك شمشيرها به گوش نمى رسد ، بدان اصم مى گويند . در بعضى نسخه ها «أصبّ» آمده كه به معناى «ريزش رحمت» است .


دانشنامه قرآن و حديث 13
502

۵.عنه صلى الله عليه و آله :رَجَبٌ شَهرُ اللّهِ الأَصَمُّ ۱ ، يَصُبُّ اللّهُ فيهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ ، وشَهرُ شَعبانَ تَنشَعِبُ فيهِ الخَيراتُ . وفي أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ تُغَلُّ المَرَدَةُ مِنَ الشَّياطينِ ، ويُغفَرُ في كُلِّ لَيلَةٍ سَبعينَ ألفا . فَإِذا كانَ في لَيلَةِ القَدرِ غَفَرَ اللّهُ بِمِثلِ ما غَفَرَ في رَجَبٍ وشَعبانَ وشَهرِ رَمَضانَ إلى ذلِكَ اليَومِ ، إلّا رَجُلٌ بَينَهُ وبَينَ أخيهِ شَحناءُ ۲ ، فَيَقولُ اللّهُ عز و جل : أنظِروا هؤُلاءِ حَتّى يَصطَلِحوا . ۳

۶.الإمام عليّ عليه السلامـ حينَ حَصَلَت مُشادَّةٌ كَلامِيَّةٌ بَينَ بَعضِ أصحابِهِ ، ووَجَدَ فيهَا العَصَبِيَّةَ وَالفُرقَةَ ـ :مَه! تَناهَوا أيُّهَا النّاسُ ، وَليَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي وَالتَّهاذي ۴ ، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم ، وَالزَموا دينَ اللّهِ الَّذي لا يَقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرَهُ ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هِيَ قِوامُ الدّينِ ، وحُجَّةُ اللّهِ عَلَى الكافِرينَ ، وَاذكُروا إذ كُنتُم قَليلاً مُشرِكينَ مُتَفَرِّقينَ مُتَباغِضينَ فَأَ لَّفَ بَينَكُم بِالإِسلامِ ، فَكَثُرتُم وَاجتَمَعتُم وتَحابَبتُم ، فَلا تَفَرَّقوا بَعدَ إذِ اجتَمَعتُم ، ولا تَباغَضوا بَعدَ إذ تَحابَبتُم . ۵

1.الأَصَبُّ (خ ل) .

2.الشحناءُ : العداوة (النهاية : ج ۲ ص ۴۴۹ «شحن») .

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۷۱ ح ۳۳۱ عن دارم بن قبيصة عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۱۸۸ ح ۱۱ .

4.في بحار الأنوار : «والتهاوي» بدل «والتهاذي» . وتهاوى القومُ : أي سقط بعضهم في أثر بعض (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۸۹۰ «هوى») .

5.الغارات : ج ۲ ص ۳۹۵ ، بحارالأنوار : ج ۳۴ ص ۳۶ ح ۹۰۶ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۴ ص ۴۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83770
صفحه از 576
پرینت  ارسال به