473
دانشنامه قرآن و حديث 13

۱۴۷.امام على عليه السلام :هر گاه چشم ، شهوت بين شود ، دل از ديدن عاقبت ، كور مى گردد .

ر .ك : همين دانش نامه : ج ۴ ص ۳۷۹ (پرخورى و شكم بارگى / ضررهاى معنوى
پرخورى / حجاب فهم و زيركى) و ص ۳۸۱ (تاريكى دل) .

۸ / ۲

گرايش به دنيا

۱۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه به دنيا گرايد و آرزوهاى دنيوى اش ، دور و دراز گردد ، خداوند به اندازه گرايش او به دنيا ، دلش را كور مى گردانَد .

۱۴۹.امام على عليه السلامـ در توصيف دنيا ـ :هر كه به دنيا بنگرد [و آن را آيينه عبرت سازد] ، دنيا او را بينا مى گردانَد و آن كه به دنيا [به عنوان هدف] بنگرد ، دنيا كورش مى سازد .

۱۵۰.امام على عليه السلامـ در ويژگى دنياطلبان ـ :دنيا ، آنها را به كوره راه برده و ديدگانشان را از ديدن نشانه هاى راهيابى ، فرو پوشانده است . از اين رو ، در حيرتكده دنيا ، سرگشته اند و در نعمت هاى آن ، غرقه . دنيا را پروردگار خويش گرفته اند . از اين رو ، دنيا ، آنها را بازيچه ساخته است و آنها هم دنيا را ، و فراسوىِ آن را ، از ياد برده اند .


دانشنامه قرآن و حديث 13
472

۱۴۷.عنه عليه السلام :إذا أبصَرَتِ العَينُ الشَّهوَةَ عَمِيَ القَلبُ عَنِ العاقِبَةِ . ۱

راجع : هذه الموسوعة : ج ۳ ص ۱۳۱ (الأكل / كثرة الأكل / مضار النهم الباطنية / حجاب الفطنة وظلمة القلب).

۸ / ۲

الرَّغبَةُ فِي الدُّنيا

۱۴۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن يَرغَبُ فِي الدُّنيا فَطالَ فيها أمَلُهُ ، أعمَى اللّهُ قَلبَهُ عَلى قَدرِ رَغبَتِهِ فيها . ۲

۱۴۹.الإمام عليّ عليه السلامـ في صِفَةِ الدُّنيا ـ :مَن أبصَرَ بِها بَصَّرَتهُ ، ومَن أبصَرَ إلَيها أعمَتهُ ۳ . ۴

۱۵۰.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ أهلِ الدُّنيا ـ :سَلَكَت بِهِمُ الدُّنيا طَريقَ العَمى ، وأَخَذَت بِأَبصارِهِم عَن مَنارِ الهُدى ، فَتاهوا في حَيرَتِها ، وغَرِقوا في نِعمَتِها ، وَاتَّخَذوها رَبّا ، فَلَعِبَت بِهِم ولَعِبوا بِها ، ونَسوا ما وَراءَها . ۵

1.غرر الحكم : ج۳ ص ۱۳۷ ح ۴۰۶۳ .

2.تحف العقول : ص ۶۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۶۳ ح ۱۸۷ ؛ تاريخ أصبهان : ج ۱ ص ۱۶۲ الرقم ۱۴۴ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۲۰۹ ح ۶۱۹۴ نقلاً عن أبي عبد الرحمن السلمي في كتاب المواعظ والوصايا وكلاهما عن ابن عباس وفيهما «رغبته» بدل «أمله» .

3.قوله : «مَن أبصر بها بصّرته» أي مَن جعلها سبب هدايته ومحلّ إبصاره بعين عقله ، استفاد منها البصر. و «مَن أبصر إليها أعمته» أي مَن مدّ إليها بصر بصيرته محبّة لها ، أعمته عن إدراك أنوار اللّه تعالى (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۱۵۷ «بصر») .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۸۲ ، خصائص الأئمّة : ص ۱۱۸ ، تحف العقول : ص ۲۰۱ وفيه «نظر» بدل «أبصر» في الموضعين ، مشكاة الأنوار : ص ۴۶۹ ح ۱۵۷۰ ، نزهة الناظر : ص ۱۰۴ ح ۱۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۳۳ ح ۱۳۶ ؛ تذكرة الخواصّ : ص ۱۳۶ وفيه «عمته» بدل «أعمته» .

5.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ ، تحف العقول : ص ۷۶ وفيه «منهج الصواب ... فتنتها» بدل «منار الهدى .. . نعمتها» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۲۵ ح ۲ ؛ كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۷۴ ح ۴۴۲۱۵ نقلاً عن وكيع والعسكري في المواعظ وفيه «منهج الصواب .. . فتنتها .. . رياً» بدل «منار الهدى .. . نعمتها .. . رباً» .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 82360
صفحه از 576
پرینت  ارسال به