469
دانشنامه قرآن و حديث 13

د ـ كين ورزى با اهل بيت عليهم السلام

۱۴۲.امام على عليه السلام :كورترينِ مردم ، كسى است كه از ديدن برترى ما ، كور باشد و بدون آن كه گناهى در حقّ او كرده باشيم ، با ما دشمنى ورزد . تنها گناهمان ، اين است كه ما او را به حق ، دعوت كرده ايم ، در حالى كه ديگران ، او را به سوى فتنه و دنيا ، فرا خوانده اند .

ه ـ پشيمانى در روز قيامت

قرآن

«كاش هنگامى را كه مجرمان ، نزد پروردگارشان ، سرهاشان را به زير افكنده اند ، مى ديدى [كه مى گويند :] پروردگارا ! ديديم و شنيديم . ما را باز گردان تا كار شايسته انجام دهيم ؛ چرا كه ما ، يقين داريم» .

«و كسى كه در اين [زندگى دنيا] ، كور باشد ، در آخرت نيز كور و گمراه تر است» .

حديث

۱۴۳.الكافىـ به نقل از ابو بصير ، از امام صادق عليه السلام ، در باره اين سخنِ خداوند عز و جل : «و روزِ قيامت ، او را كور محشور مى كنيم» ـ :يعنى در آخرت ، كورْچشم ، در دنيا ، كورْدل از [ديدن] ولايت امير مؤمنان عليه السلام . چنين كسى ، در قيامت ، حيرت زده مى گويد : «چرا مرا كور محشور كردى ، در حالى كه من ، بينا بودم؟ [خداوند] مى فرمايد : همان طور كه نشانه هاى ما بر تو آمد و آن را به فراموشى سپردى» .
مراد از نشانه ها ، امامان است . «و آن را به فراموشى سپردى ، امروز ، همان گونه فراموش مى شوى» ؛ يعنى تو آن نشانه ها را رها كردى و امروز ، تو نيز در آتش ، رها مى شوى ، چنان كه امامان عليهم السلام را رها كردى و از فرمانشان ، اطاعت ننمودى و به سخنانشان ، گوش نكردى .


دانشنامه قرآن و حديث 13
468

د ـ بُغضُ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

۱۴۲.الإمام عليّ عليه السلام :أشَدُّ العَمى مَن عَمِيَ عَن فَضلِنا ، وناصَبَنَا العَداوَةَ بِلا ذَنبٍ سَبَقَ إلَيهِ مِنّا ، إلّا أنّا دَعَونا إلَى الحَقِّ ودَعاهُ مَن سِوانا إلَى الفِتنَةِ وَالدُّنيا . ۱

ه ـ نَدامَةُ يَومِ القِيامَةِ

الكتاب

« وَ لَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُواْ رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ » . ۲

« وَ مَن كَانَ فِى هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِى الْاخِرَةِ أَعْمَى وَ أَضَلُّ سَبِيلاً » . ۳

الحديث

۱۴۳.الكافي عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل : « وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى » ۴
ـ :
يَعني أعمَى البَصَرِ فِي الآخِرَةِ ، أعمَى القَلبِ فِي الدُّنيا عَن وِلايَةِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام ، قالَ : وهُوَ مُتَحَيِّرٌ فِي القِيامَةِ يَقولُ : «لِمَ حَشَرْتَنِى أَعْمَى وَ قَدْ كُنتُ بَصِيرًا قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ ءَايَاتُنَا فَنَسِيتَهَا » قالَ : الآياتُ الأَئِمَّةُ « فَنَسِيتَهَا وَ كَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنسَى » ۵ يَعني تَرَكتَها وكَذلِكَ اليَومَ تُترَكُ فِي النّارِ كَما تَرَكتَ الأَئِمَّةَ عليهم السلام ، فَلَم تُطِع أمرَهُم ولَم تَسمَع قَولَهُم . ۶

1.الخصال : ص ۶۳۲ ح ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، غرر الحكم : ج۲ ص ۴۶۱ ح ۳۲۹۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۴ ح ۲۸۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۱۱ ح ۱ .

2.السجدة : ۱۲ .

3.الإسراء : ۷۲ .

4.طه : ۱۲۴ .

5.طه : ۱۲۵ و ۱۲۶ .

6.الكافي : ج ۱ ص ۴۳۵ ح ۹۲ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۳ ص ۹۷ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۳۲۱ ح ۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۳۴۸ ح ۶۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 82110
صفحه از 576
پرینت  ارسال به